Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

mne: Vad r det som avgr vad sndare/mottagare lmpar sej fr?

  1. #1

    Standard Vad r det som avgr vad sndare/mottagare lmpar sej fr?

    Nr man tittar runt p ntet och lser om sndare och mottagare s skriver de ibland att de r lmpade fr multirotor, flyg, bil, bt, bil etc. Och ibland vad de inte r lmpade fr. Vad r det som avgr det?

    /Dave

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 796
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    De flesta lite dyrare sndarna har frprogrammerat olika lgen fr nstan alla typer.

    r det billiga "RTF" som inte r programmerbara kan de ju vara mera lmpade fr just den utrustningen de sljs med.

    Flyger man FPV s kanske man dessutom behver en ingng i sndaren tt koppla till "hjlmen" s att kameran i planet vrider sig nr man vrider p huvudet.

    Till multirotor behver man ofta inte en mottagare som har servoutgngar d allt styrs av ett eget kontrollkort. D hittar man mottagare som har kommunikationskontakt mot kontrollerkortet i stllet.

    Sedan hittar du skert speciella sndare avsedda fr massor med funktion till exempel till btar dr du ska styra kranar pumpar lanternor och mycket mera.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 111
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Det finns ju mera specialiserade multirotor-sndare som kanske inte r s lmpliga fr vanligt flyg eftersom de ofta saknar behvliga switchar fr att reglera flaps, landstll och andra saker. Bilsndarna r ju ofta ratt-sndare dr man bara styr en kanal via ratten och specifika bt-sndare kan ju vara utrustade med ovanligt mnga switchar och kanaler fr att kunna styra diverse bt-specifika funktioner. Och som Patrik sger - multirotor-flygare anvnder ofta mottagare som bara har en anslutning till kontrollerkortet - en s k S.bus-anslutning. Kan ven frekomma i flygmaskiner dr man t ex har gyro som bara behver en enda anslutning (S.bus) in till gyrot ifrn mottagaren som sen delar upp signalen till flygmaskinens normala roderfunktioner.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    456
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Det r ocks delvis ett arv frn frr; d fanns olika frekvensband dr ett var reserverat fr flyg. Innan alla brjade kra rattradio krde man bil och bt med spak och typiskt hade bilradion spakar som rrde sig i en ledd (gas fram/bak och styr v/h) och trottelspaken sjlvcentrerar sig.

    Ju mer avancerad/dyr sndaren blir desto mer brukar den klara av. En enklare sndare kanske har precis det ftal mixar man behver fr tex ett segelflygplan osv. P en mer avancerad kan man vlja mer fritt hur man konfigurerar. Mnga tillverkare har frdiga setuper som gr det enkelt att tex stta upp en RC-seglare inkl olika flygfaser, en helikopter osv.

    Nr det gller val vill jag personligen helst bara ha en grej att hlla koll p. Min flygkompis dremot har en bunt sndare, i stort sett en till varje flygplan (inkl gamla kristallvarianter) fr han tycker det r enklare.

    Det r rtt sknt att ha en bra anlggning tycker jag, s man kan pyssla med det man vill och ha tillrckligt med kanaler och knappar. Det finns ett snt enormt utbud idag av bra grejer dessutom.

    Det r vl multikopter som r "minst supportat" idag d kommunikations-buss-mottagare huvudsakligen finns frn FRSky, Spektrum och Futaba men jag kan mycket vl ha fel s ni som vet mer, skriv!

    Samt att jag klurar p om det finns sndare dr man kan sl av och p trottel-rastret (?) beroende p vad man vill styraZ
    Senast redigerat av KristofferR den 2017-09-11 klockan 11:21. Anledning: Stavn
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

  5. #5

    Standard

    Det var utfrliga svar! Tackar o bugar!

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 111
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    FlySky/Turnigy r ju ocks vanligt bland muklticopter-piloter - t ex denna - https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...___store=en_us
    Dock mindre lyckad fr vanliga flygplan p g a avsaknaden av switchar m m. Men som sagt - vanlig bland quad-racer-piloter. Nr det gller multicoptrar s ske ju den mesta programmeringen i styrkortet s dessa farkoster behver inte s mycket funktioner p sndarsidan.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    FlySky/Turnigy r ju ocks vanligt bland muklticopter-piloter - t ex denna - https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...___store=en_us
    Dock mindre lyckad fr vanliga flygplan p g a avsaknaden av switchar m m. Men som sagt - vanlig bland quad-racer-piloter. Nr det gller multicoptrar s ske ju den mesta programmeringen i styrkortet s dessa farkoster behver inte s mycket funktioner p sndarsidan.
    Roger
    Ja det svaret gillade jag. r nybrjare p RC/Multirotor verhuvudtaget och har suttit i timtal med just mjukvaran till FC:n och saker som jag trodde mottagaren skulle behva lsa har jag lst via FC:n tex gimbal och kamerastyrning.

    Men det innebr i mitt fall d att jag anvnder 6 av 10 kanaler. Vad mer behver du till ett flygplan tex? Och har flygplan aldrig FC:s?

  8. #8
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 538
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlgg
    Men det innebr i mitt fall d att jag anvnder 6 av 10 kanaler. Vad mer behver du till ett flygplan tex? Och har flygplan aldrig FC:s?
    Flygplan kan vara mer eller mindre avancerade. En grundkonfiguration kan vara trottel, sid- och hjdroder samt tv skevroder = 5 kanaler.
    Ett motorseglare av lite mer avancerad modell anvnder ofta 6-8 roderytor p vingen + sid- och hjdroder + trottel = 9-11 kanaler
    Exemplen kan gras mnga. I dessa fall behvs sndare med goda programmerinsmjligheter avseende flygfaser, mixningar av kanaler, tidsfrdrjningar och ibland ven sequencer.
    Renodlade flight-controllers r nnu ovanliga fr flygplan, men frekommer ibland p bl.a. nybrjarmodeller och blir allt vanligare ven p andra flygplanstyper, ofta genom rate- eller heading hold gyrofunktioner

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 111
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Anvnder numera i stort sett bara mottagarna S6R resp S8R till min FrSky Horus och mina flygmaskiner just p g a att dessa mottagare har inbyggda stabiliserings-funktioner (gyro). D gr det i sndaren t ngra kanaler till (kanal 9--12) fr att styra dessa funktioner men det r ju inga problem med FrSky. I min QQ Extra 300 sitter det dock en stabiliserings-enhet som standard som enkelt ansluts till mottagaren via S.bus och den stabben konfigurerar man via PCn och jag skulle misstnka att elektroniken i den burken hrstammar ifrn nn variant av FC fr multicoptrar. Den fungerar oerhrt bra och r nog den bsta "stabbe" jag testat - knns normalt helt "transparent" och mrks inte alls men gr ett utmrkt stabiliserigs-jobb nr det t ex r blsigt.
    Roger

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 096
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlgg
    Nr man tittar runt p ntet och lser om sndare och mottagare s skriver de ibland att de r lmpade fr multirotor, flyg, bil, bt, bil etc. Och ibland vad de inte r lmpade fr. Vad r det som avgr det?

    /Dave

    Du har redan ftt mnga bra svar. En aspekt jag brukar pusha p r att vlja det dina kompisar kr, d r det ltt att f hjlp. Hr i krokarna r det Jeti som gller, kommer ngon med en Futaba s vill alla hjlpa men ingen kan trots mycket tid nedlagt. Vi kan helt enkelt inte Futaba.

    andra sidan s r Jetin totalt oduglig nr man skall flyga Eflites Bind and fly som bara passar med Spektrum.

    Ja, du hnger med p tnket....
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  11. #11

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 111
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hller med Henke i att det r bra att vlja nt som r vanligt p hemma-fltet. Hos oss r det nog numera "jmnt skgg" mellan Futaba, Spektrum och FrSky bland de flygare som mera frekvent syns p fltet frn att vi varit en utprglad Futaba-klubb.
    r man inte s intresserad av att stta sig in i programmeringens konst s skulle jag nog pst att Spektrum r rtt enkel att komma igng med. Gillar man programmering och d i synnerhet OpenTX-programmering s r FrSky det givna valet och som lk p laxen s fr man rtt billiga mottagare och telemetri-givare. Futaba r helt klart bra kvalitetsmssigt men har vldigt dyra mottagare och telemetri-grejor - i alla fall till deras FASST och FASSTest-protokoll.
    Sen finns ju ven t ex Multiplex, Graupner och Hitec av de lite mera traditionella mrkena. S r t ex Multiplex vanliga i klubben kan det vara ett utmrkt skl att kpa en sn.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    456
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag kan ju sga som svar p frgan innan att Flight Controllers r ovanligt i flyg eftersom det inte r "mstegrejer" s som det r p multikopter.

    Men fr nybrjare vore det vldigt bra med ngot likt attitude mode och "fencing + RTH" om man har plats/brighet fr GPS.

    Gyro r rtt vanligt iofs men de traditionella gyrona upplever jag som rtt stela och triga.

    Det som McRegor skriver lter rimligt, FC har kommit lngt. Efter att ha testat multi lite r jag inte helt negativ till att stoppa in FC i mina strre krror delvis som en effektiv failsafe fr totala ndlgen, delvis fr att kunna g frn hanget till landningsplatsen vilket inte alltid r det lttaste. Jag tror ven det hade varit kalas fr vissa handstarter jag gjort p turbulenta hang-kanter d man knappt hinner f hnderna p spakarna efter att man hystat ivg planet. Plus att man med attitude kan lta bekanta provspaka relativt obehindrat.

    Tippar att min Heron blir mitt frsta plan med FC.
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

  13. #13

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 111
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    FrSky-mottagarna S6R och S8R har bl a "Auto level" ven om jag persponligen inte anvnder den funktionen utan jag njer mig med den vanliga stabiliseringen fr att bl a underltta flygningen med mindre/ltta krror ven nr det r lite blsigt. Har dock kompisar som anvnder "Auto level" - bl a vid FPV-flygning. Och fr nybrjare r det suvernt men man mste dock medvetet ta sig fr att INTE anvnda det fr att verkligen lra sig att flyga sjlv.
    Roger

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •