Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Pianotråd, size?

  1. #1

    Standard Pianotråd, size?

    Vill bygga lite foammodeller och behöver då pianotråd till servos. Vad är en lämplig size på den?

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det beror mycket på storleken av modell och servon.
    0,8 mm till 2 mm brukar jag använda.
    Men om det är längre stötstänger så har jag bara korta ändar närmast servon i pianotråd. Sedan binder jag mot kolfiberstav eller kolfiberrör beroende på längd och behov. Jag binder med sytråd som jag virar tätt och CA-limmar. ett 3mm kolfiberrör bör vara tillräckligt styvt för även lite större skumplan.

    Ett lättare sätt om man har längre sträckor mellan servo och roder är att använda stark sytråd (kevlartråd eller "björntråd"). Då har du förstås 2 trådar som drar åt var sitt håll.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det beror mycket på storleken av modell och servon.
    0,8 mm till 2 mm brukar jag använda.
    Men om det är längre stötstänger så har jag bara korta ändar närmast servon i pianotråd. Sedan binder jag mot kolfiberstav eller kolfiberrör beroende på längd och behov. Jag binder med sytråd som jag virar tätt och CA-limmar. ett 3mm kolfiberrör bör vara tillräckligt styvt för även lite större skumplan.

    Ett lättare sätt om man har längre sträckor mellan servo och roder är att använda stark sytråd (kevlartråd eller "björntråd"). Då har du förstås 2 trådar som drar åt var sitt håll.
    Flätad fiskelina är suverän till pull-pull-system. Tunn och helt stum! Rekommenderas!

  4. #4

    Standard

    Tackar! Suger åt mej som en svamp!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •