Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Funderingar över Flite test ritningar.

  1. #1

    Standard Funderingar över Flite test ritningar.

    Kikade lite på Flite test på Youtube och fick syn på David Windeståls EDF Viggen-bygge. Har tänkt köpa mej ett 25-pack Flite Test WR-boards nånstans, skriva ut ritningarna och börja skära delar. Nu till mina funderingar då:

    De vanliga "skära ut delar"-momenten fattar jag hur man skall få till men hur hur får jag till de delarna som skall böjas/veckas? De finns ju också utmärkta på ritningen men hur överför jag det på mina skivor från ritning? Det måste ju finnas något sätt att göra det på som jag inte hajat än.

    Sen undrar jag över utskriftsformatet. Jag har för mej att man i USA har något annat standardformat istället för vårat A4-format på pappren. Och i och med det, hur blir det om jag bara trycker på "skriv ut" i datorn?


    /David

  2. #2

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Hej, har prövat både att skriva ut ritningar som köpa färdigskurna flak. För att ta det i ordning:
    1. Orginalritningarna är i letter-format, nästa A4 men inte helt.
    2. När jag skrivit ut dem på min skrivare som A4, det blir inte alltid perfekt, men det beror på vilken ritning. Finns grader i he...tet. Beroende på hur smart din skrivare är, men enklare skrivare förstår inte letter o A4, så man kan skriva ut med letter på A4-papper, blir bredare marginal.
    3. A-, B- och C- (eg. U-)vecken är ofta markerade i rött, medan det som skall skäras ut i svart. Skär halvvägs ner på de röda och bryt resten
    4. Jag brukar skära endast ytskiktet med kniv och resten med utgånget kontokort.
    5. Svenska skivor har en tendens att vara hårdare limmat mot ytpappret så det är alltid svårare att riva bort plasten i vecken. Tror även våra skivor har lite högre densitet (dvs. tyngre).
    6. IKEAs kartoner är ett hyfsat subsitut, lite tjockare än andra wellpappskivor, något tyngre. Men de för riktigt stora möbler, som Billy, Hemse bokhylla m.fl. "Big, big planes"

    7. Mina svenska foamboards sparar jag till egna modeller, köper Flitetests från de butiker som säljer dem, bekvämare.

  3. #3

    Standard

    Coolt! Tack för svar! Jag är typen som aldrig skulle köpa färdigt om man kan bygga själv. Mailat med Windestål själv och han föreslog depron med packtejp på. Nåt du har erfarenhet av?

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har byggt en del av FT-kärrorna i 6 mm depron och förstärkt med packtejp.
    https://www.youtube.com/watch?v=iSrynaexQHo
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Vilket material är tåligast då? Depron eller foamboard? Varför behövs packtejpen?

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Foambord är väl i princip depron som belagts med nån form av papper - så har det i alla fall sett ut på de foamboard-bitar jag sett. Och depron är tämligen skört utan laminering - t ex papper eller packtejp.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Lutar åt Flitetest Water Resistant foam då tror jag. Runt 700:- för 25st har jag hittat. Ful brun färg dock. Men måla det är väl ett måste i nåt coolt tema.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, den bruna färgen är ju inte den mest tilltalande tyvärr. Har en klubbkompis som har en Viggen byggd efter Davids ritning och med Flitetest-foam och kärran i sig går fint och fort och rollar med ungefär samma fart som en borrmaskin så ta gärna ner skevutslagen.. Ett par andra klubbkompisar har varsin Freewing Avanti vilket i sig är en mycket välbyggd och välflygande EDF-kärra med infällbara ställ som verkar tåla gräsfält men när det gäller toppfart så är helt klart Viggen vassare.
    Roger

  9. #9

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    EPP-liknande flak verkar vara de som är tåligast. I ett par av mina FTP-anpassade RC-Factory Crackwing-derivat har jag kört med sandwich av 3 mm EPP 3 mm Depron och 3 mm EEP med framkanterna förstärkta av grillpinnar (holkar ut depron lite). I stort sett oförstörbara 2-3 säsonger med minst en fullfartskrash per flygning (dvs 30-40st/säsong). Flitetest Arrow-vinge sprack längs med mittlinjen vid första markkänning, från motorn till nosen.

    4 mm EPP utan något fungerar också bra, har "plankat" en utsliten Crackwing (ingen fpv) med förstärkt framkant (grillpinne och klar packtejp) nästan lika bra som FPV-varianterna varit. Foamen tål rätt mycket medan den depron jag köpt på Bauhaus (skivor att lägga under golv vid golvvärme) bryts väldigt lätt som McRegor säger. Försökte göra en FT Arrow, gav upp.

  10. #10

    Standard

    Jag gillar upplägget på hans viggen med den avtagbara nosen som i värsta fall funkar som deformationszon är därav är lättbytta. Har i ärlighetens namn aldrig flugit annat än mina 2 qaudcoptrar som jag nästan behärskar nu, så krascha lär jag göra. Men det är jag i ett nötskal, köpa på mej alldeles för svåra grejer och lära mej ändå. EDF får man ju rådet i var och varannan nybörjartråd rådet att avvakta med men det här planet känns som om det är lite ett undantag som bekräftar regeln med tanke på dess flygkarakteristik.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - du kommer att få ett väldigt bryskt uppvaknande är jag rädd för när kärran kommit upp i luften och du upptäcker hur känslig/rapp den är i främst rollplanet. Så nån nybörjarkärra tror jag definitivt inte att detta är - i alla fall inte om du inte kan få nån erfaren flygare att ställa in den först. Men även i det fallet är oddsen lite dåliga - hög fart och rapp på todren brukar inte vara nåt bra teçken för nybörjarkärror.
    Roger

  12. #12

    Standard

    På ett sätt gillar jag approachen och viljan att flyga nåt du gillar, det är det som driver en... men filma premiärturerna! =) Å andra sidan så tycker jag du borde lära dig RC-flyga först så du inte tröttnar på hobbyn för att du måste laga hela tiden. ;-) Folk sitter redan för mycket i hobbyrummen och reparerar eller bygger för avancerade saker så de knappt syns på fälten.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •