Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

mne: EDF, tankar kring antal blad p propellern. Hur mnga skall man ha?

  1. #1

    Standard EDF, tankar kring antal blad p propellern. Hur mnga skall man ha?

    Sugen p o hra lite om fr o nackdelar med flerbladig o fbladig EDF. ven det kosmetiska ssom ljudet r jag nyfiken p.

    /D

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 325
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ducted fans med fler skovelblad (inom rimliga grnser) gr det mjligt att uppn en hgre statisk dragkraft n vad som r fallet om frre blad anvnds, med bibehllen hg verkningsgrad. En flkt med fler blad kan sledes, om den r rtt optimerad, ge strre statisk dragkraft med mindre inmatad effekt n en flkt med frre blad. Blir antalet skovelblad fr stort kommer de att stra varandra s att verkningsgraden minskar. Fr flktar i modellstorlek skulle jag tro att fler n ett dussin blad sannolikt kan ge sdana problem.
    Flktar med frre antal skovelblad kan ge en frdel vid hga flyghastigheter tack vare att strlhastigheten kan gras hgre vilket gynnar den den dynamiska dragkraften, terigen under frutsttning att konstruktionen optimerats.

    Om allt annat r lika kan en flkt med flera skovelblad ge samma dragkraft vid lga till medelhga flyghastigheter som en flkt med frre blad, men vid lgre varvtal.. Det innebr att bladens periferihastighet blir lgre vilket inverkar positivt p svl ljudniv som ljudbild.

  3. #3

    Standard

    Jisses, dr fick man en del termer o googla som man aldrig hrt. Tack fr svar!

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •