Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Någon som byggt flygplan med Flight Controller?

  1. #1

    Standard Någon som byggt flygplan med Flight Controller?

    Någon som byggt flygplan med Flight Controller? Om ja, vilken mjukvara för att konfigurera och tips och fallgropar?

    /David
    Senast redigerat av daspunner den 2017-09-16 klockan 03:08.

  2. #2

    Standard

    Jopp, några. MPX Twinstar II, Bormatech Maja, Bormatec Ninox, SkyWalker Plane, SkyWalker X-5, SkyWalker Mini, ... kan ha glömt nåt.

    Första frågan är väl controller-hårdvara? Övergav Feiytech (hur det nu stavas) och EagleTree mm för att fastna på APM/Pixhawk för att hålla mig till ett system. Lika enkelt som för multicoptrar.

    Mjukvara för APM och Pixhawk... använd Mission Planner och ladda in firmware via det (du väljer flyg, ladda in firmware, connecta med telemetri, ställ in, flyg).

    Bygg flyget som vilket RC-flyg som helst, koppla in allt inklusive RC-mottagare till controller + GPS/Compass + PM + Telemetri, anslut till dator med USB, kör in firmware, följ guiden, se till att ha flightmodes Manual, Stabilize och FBWA mfl som du anser dig behöva. Flyg först flyget i Manual-läget tills det flyger fint och bra samt att du ställt in det rätt med CG (och roll-CG), sen testa stabilize.

    1. Du måste kunna RC-flyga eftersom du måste få flyget att flyga bra före du ens aktiverar något annat flightmode. Har man koll på hur allt funkar så går det att bygga ihop ett flyg och lägga det i Stabilize-läget och kasta iväg flyget och slå om det till FBWA när du är på höjd, sen flyga, utan att ha flugit RC-flyg förr... (Lite moment 22, men APM/Pixhawk har potential). Det gör att du inte kan dyka/stiga för brant eller svänga för mycket (maxvinkel) samt att det håller flyget från stallning eftersom den kan ha koll på hastigheten.

    2. Ha intresse och ta sig tid att lära sig och testa. Dyrt behöver det inte bli.

    APM är dock föråldrat men funkar bra om man inte behöver det värsta. Pixhawk är nog att satsa på så du i alla fall får in senaste programvaran och får mer support på nätet då intresset är högre för det nya än det gamla. Pixhawk ("1", 2 och 2.1) är efterföljaren till APM (1, 2, 2.5, 2.6). Och så finns det kopior förstås som heter samma och ser ut som nästan samma osv.

    Val av flyg? Vingar är lätta att ha i bilen och har mindre delar som kan strula. Ja det är väl allt. De är svårare att ställa in, svårare att balansera, svårare att få iväg, svårare att landa, svårare att få injusterade med controllern, osv. De måste flygas, de flyger inte bra själv.
    Lättast är nog något högvingat som nästan flyger själv. Som tex SkyWalker Plane av i stort sett vilken modell som helst av de högvingade alltså.

    Jag byggde en SkyWalker Mini med komplett APM-kit för att se om det går ha massor med teknik i något litet. Men nog ska det vara större grejer för att det ska ge något och var lättare att ha att göra med.

    Bygg lätt, eller bygg stor om du ska bära vikt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är väl i princip vad bl a E-Flite levererar i en del kärror i form av Spektrum AS3X + Safe även om en renodlad FC med lämpliga tillbehör kan göra ännu mera avancerade saker.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Sant, brukar kalla dem stabilisator då de inte gör så mycket mer än det. Eller har de skaffat RTL och sånt nu också månne?

    Beror helt på vad målet är... bara stabilisering för att ha nåt som är lättare att flyga som nybörjare, eller ska det fortsättas till nån annan nivå. Pixhawk är väl det mest avancerade på överkomlig hobbynivå som går att få tag på idag. Lite väl vansinnigt om det bara ska flygas stabiliserat. ;-)

    Den där Apprentice (högvingat EPO-flyg) har väl nån sorts SAFE-funktion, flyger bra. En lokal flygare brukar flyga med en sån. Den har tre lägen om jag minns rätt. Även manuellt som man kan använda när man lärt sig flyga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    116
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Har en mini Apprentice (120cm) som min dotter tränar på. Den har tre lägen, nybörjar=liten roderverkan, medel=lite mer och adv=fulla utslag, sen finns en "panikknapp" som rätar ut planet ifall man strular till det, kan även användas vid landningsträning.

    //Anders

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wedde63 Visa inlägg
    Har en mini Apprentice (120cm) som min dotter tränar på. Den har tre lägen, nybörjar=liten roderverkan, medel=lite mer och adv=fulla utslag, sen finns en "panikknapp" som rätar ut planet ifall man strular till det, kan även användas vid landningsträning.

    //Anders
    Det var väl den där panikknappen i första hand jag faktiskt tänkte på. :-) Men skitbra! Då är det ju inte så ovaligt som jag trodde med FC:s i flygplan. Trodde alla flög plan med ryggraden nästan.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Vissa modeller kan vara nästan omöjliga att flyga utan nån form av stabiliseringssystem, det gäller både fullskala som modeller.
    Riktigt små "micro" plan blir mer stabila, E-flite har stabiliseringsystem i många av sina små micro ARF modeller, AS3X 3-axis stabiliseringsystem.

    Sen får vi ej glömma alla moderna modellhelikoptrar som svårligen kan flygas bra utan olika stabiliseringssystem både för stjärtrotorn och huvudrotorn.

    Kan fullskala JAS-39 Gripen flyga utan sitt datoriserade stabiliseringssystem?

    Många multikoptrar är säkert svårflugna utan stöd av stabiliseringssystem.

    /Bo

  8. #8

    Standard

    JAS Gripen kan i princip inte flygas utan "controller" eftersom TP ligger för långt bak för aerodynamisk stabilitet. Men det finns ett nödläge: nosvingen får flöjla fritt varvid aerodynamiskt centrum hamnar bakom TP och planet blir stabilt. Vet inte men antar att det blir så stabilt att man kan skjuta ut sig??
    /Leif

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Stabiliseringen i bl a Apprentice har 3 lägen - helt avslagen, "normal" stabilisering för att hjälpa till vid t ex lite blåsigt väder samt "Auto level" vilket är samma funktion som med "panik-knappen". Och i det läget är också roderutslagen väsentligt begränsade. Kärran rätar alltså upp sig om man tappat bort sig helt. Samma funktioner i princip finns i många separat stabiliseringssystem eller i t ex "stabiliseringsmottagarna" ifrån FrSky - S6R och S8R. Själv använder jag numera dessa som mina standardmottagare men använder bara lägena "Avslagen" eller "Normal stabilsering" för att få lite hjälp vid blåsigt väder vilket inte varit så ovanligt detta år. Autolevel har jag inte känt nåt speciellt stort behov av men kan med fördel användas när man t ex flyger FPV. Förutom dessa lägen har FrSky-mottagarna även lägen för kniveggs-flygning och hovring. Så dessa funktioner blir nog vanligare och vanligare även på våra vanliga RC-flygplan.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •