Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Projekt - 3D printad Cessna 152

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    2
    Jobb
    Medtech
    Klubb
    #N/A

    Standard Projekt - 3D printad Cessna 152

    Hej alla.

    Ny på forumet men vill självklart dela med mig av mitt höst/vinter projekt som jag påbörjat. Har nu haft min 3d printer i snart 1år, har gjort konstanta uppgrderingar och förändringar men nu har jag fått till det riktigt bra. Men det tillhör en annan tråd...

    Så, jag köpte mig ritningen till en Cessna 152 från 3dlab. Är totalt nybörjare på flyplan men älskar radiostyrt.
    Jag har redan kommit en liten bit på vägen. Ena bilden visar flyplanskroppen, utskriven i PLA med en väggtjocklek på 0.4mm "thinwall printing". Den andra bilden visar en pågående utskrift av en vingdel.

    som totalt noob inom flyg så krävs det ju även flygerfarenhet i luften innan man går ut IRL för att störta ✌🏻
    Därav bild 3, min Turnigy 9x uppkopplad mot datorn med rc flygsimulatorn real flight 7.

    hoppas jag kan lägga upp fler bilder allt eftersom projektet fortskrider...


    ps: behöver ni utskrifter så kan jag säkerligen stå till tjänst, skriver idag ut i PLA & PETG.

    //La GrandeKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	217BD9F6-2BE5-4514-B240-299970CBBF9B.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	38,6 KB 
Id:	63609Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0099.jpg 
Visningar:	314 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	63610Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0101.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	42,6 KB 
Id:	63611

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Eftersom, som du skriver är nybörjare måste jag fråga, du missar väl inte skränkningen/torderingen/washout, på vingen?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

    Standard

    På just den här 3d printade modellen så är det inte enkelt att ändra skränkningen. Det är bara att printa och limma ihop.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    2
    Jobb
    Medtech
    Klubb
    #N/A

    Standard

    Puh... räddad av Daniel :-)

    LIP, jag har inte en aning om vad du nyss skrev! Men som Daniel säger, ritningarna till denna och andra modeller köps helt färdiga. Bara att printa, limma, in med elektronik och ut o flyg. :-)

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Bara att hoppas att det är inritat i ritningarna......lycka till
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Det går bra att flyga med helt raka vingar med

  7. #7

    Standard

    Hur många RC-flyg har skränkta vingar? Ingen ARF jag haft iaf och har. =) Men om man bygger kit så kan man alltid förbättra på vägen för att få ner hastigheten och få en mer stabil flygstil som inte stallar lika lätt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag kan intyga att 3dprintlabs modeller flyger mycket bra, jag har skrivit ut och flugit deras Spitfire och Messerschmitt. Jag har även deras trainer hemladdad men ännu inte utskriven. Riktigt kul applicering av 3dskrivartekniken!

  9. #9

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag byggde deras Mustang. Den flög... 5 m innan den nådde terra firma. Det ska dock inte lastas modellen tror jag, utan snarare att piloten bar sig dumt åt och lastat i för mycket lulllull. Jag ska på det igen till vintern och optimera utskrifterna ännu mer. Det fanns en del i övrigt att önska vad gäller utskriftskvalitén från min skrivare...

    Kul var det dock!

    Och lycka till! Råder dig att köpa en Bixler eller liknande modell och göra de första försöken med innan du ger dig på att flyga IRL med Cessnan.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Man ska inte lämna dem i bilen en varm sommardag... De flyger dåligt efter det.

    Bixler är ett utmärkt tips till en nybörjare.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Varför printa en byggsats och inte hela modellen? Det handlar ju bara om att köpa längre stänger till printern. Det blir ju så bakvänt att printa byggsatsen i tusen bitar och sedan ändå få stå och limma och dona.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Njaaa, riktigt så enkelt är det inte, en 3dskrivare skalar generellt sett väldigt dåligt p.g.a. att den mekaniska stabiliteten hos skrivaren blir lidande.
    Köp grövre grejer då! Njaaa, då blir rörliga delar snabbt mycket tyngre och då får man antingen köra väldigt långsamt eller uppgradera motorerna då de befintliga inte riktigt räcker till. Mer effekt innebär ny elektronik och större mekaniska krafter och då räcker troligen inte standardramverket på skrivaren till längre och nu är det inget av originalskrivaren kvar längre

    Har själv ritat en 600x400x1000mm skrivare och bara delarna går på ca 20k.


    Kul projekt!
    Jag har själv tillverkat en Mustang, en Spitfire (demopryl på kontoret), två Edge 540 (en att hänga i taket i sonens rum och en 150% uppskalad version som ännu inte är klar), en Qtrainer (flyger), En M6a Serian (pontonflyg) och en Easymax.

    Alla från 3Dlabprint

    Ska bli kul att se hur du får ihop grejerna.

  13. #13

    Standard

    Om vingen är rak och printad i PLA så är det perfekt att värma lite för kunna tordera den själv. :-P
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •