Reklam

 
Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 97

Ämne: FrSky Horus X10S

  1. #21

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Glädjande nyhet att Horus X10 laddare, FCX10 går att driva från ett vanligt 12 V bilbatteri. Bekräftat från FrSky enligt nedanstående länk.
    https://www.rcgroups.com/forums/show...d-X10S/page135

    Det känns bra, men jag vill ha mera koll på laddningen med balanseringsfunktion så jag kommer nog att satsa på detta eller liknande lösning. https://www.maxxpacks.com/product_in...649ecb0fmekll4

    /Ville

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kompisens X10S är nu igång med OpenTX, Ville...
    Roger

  3. #23

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Roger, du får be kompisen skriva en rad här.

    /Ville

  4. #24

    Standard

    Och be honom gärna mäta hur stort battetifacket är. Både original och hur stort det kan bli med lite modifiering Får man in fyra eller sex st 18650-batterier?

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om man tittar på denna film (ca: 20 minuter in i den) så ser det ju inte ut att rymmas mera än de 2 18650-batterier som sitter i som standard. Räcker inte det ?
    Här finns också lite att läsa även om det troligen är en pre-release och inte produktions-utförandet - https://marketchangers.wordpress.com...d-impressions/
    Roger

  6. #26

    Standard

    Inte på långa vägar - iallafall inte om man har vant sig med 25 h drifttid på en Multiplexsändare.

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då får du nog fortsätta med din Multiplex-sändare, Kurbit - om 25 h drifttid per laddning är det primära kravet på en sändare.... För mig som ändå flyger nästan dagligen så fungerar avsevärt kortare drifttid per laddning utan minsta problem.
    Roger

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - lite mera erfarenheter har nu framkommit. Fundera inte på att installera OpenTX ännu - det fungerar visserligen hyfsat men det saknas funktioner och det var ett rätt rejält pyssel. Så det blir nog för honom att köra FrOS. Sen har FrSky en märklig versionsbeteckning på sitt OS. Senaste till X12S heter 1.4.x medan senaste till X10 heter 1.0... Visst kan det vara olika varianter till olika HW men man borde ändå ha samma versionsbeteckning på själva OS om nu innehållet är detsamma - vilket jag gissar att det är. Vi har inte jämfört X12S och X10S sida vid sida ännu och dessutom kör jag fortfarande 1.3.x på min X12S.
    Roger

  9. #29

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack Roger för mycket bra info. Jag har inte fått min sändare än, men det är bra med förhandsbesked om OpenTX. Sen tänker jag ju också, till att börja med köra FrOS och se och jämföra mot Mpx P4000´s programmering av en F5J-kärra. Funkar det bra i FrOS så ser jag ingen anledning att köra OpenTX.
    Jag hade kunnat få mig tillskickad en X10-silver men kände att jag har ju redan betalat för en X10S så jag väntar, med spänning. Och sen är det ju ingen panik för mig, har ju flera sändare av toppklass så jag klarar mig...

    /Ville

  10. #30

    Standard

    Inte alls, var skrev jag att batteritid är mitt primära krav? Det finns många andra saker som kommer högre på kravlistan. Jag använder idag två Multiplexsändare och en FrSky QX7 och hoppas att en X10 kan ersätta QX7:an och åtminstone en av MPX-sändarna.

    5-6 timmar som det pratas om på rcgroups anser jag vara alltför begränsande och därför frågade jag om hur många battericeller jag skulle kunna trycka in i en X10. Jag avvaktar och ser om nästa batch har en vettigare laddlösning först.

    Går det inte in fler än två 18650´s så får jag väl lägga baklocket i fräsen och ta upp ett hål för ett 2s3p ackpack. Då får jag ju dessutom en batterilucka som dom har glömt att sätta dit.


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Då får du nog fortsätta med din Multiplex-sändare, Kurbit - om 25 h drifttid per laddning är det primära kravet på en sändare.... För mig som ändå flyger nästan dagligen så fungerar avsevärt kortare drifttid per laddning utan minsta problem.
    Roger

  11. #31

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kurbit Visa inlägg
    ...
    5-6 timmar som det pratas om på rcgroups anser jag vara alltför begränsande och därför frågade jag om hur många battericeller jag skulle kunna trycka in i en X10. Jag avvaktar och ser om nästa batch har en vettigare laddlösning först.
    De 5-6 timmar i drifttid som florerat är felaktiga siffror p.g.a användning av missvisande mätutrustning. Prov har visat av flera användare, bl.a. av Alex Datos, att en laddning räcker 8-9 timmar, med max belysning i displayen, (vem flyger med full belysning? Så med den vetskapen så räcker en laddning för ännu längre tid än 8-9 timmar). Se länk. https://www.rcgroups.com/forums/show...postcount=2032
    Även Wayne på Aloft Hobbies, https://alofthobbies.com/horus-x10.html har verifierat drifttiden av 8-9 timmar vid full ljusstyrka på displayen. Läs beskrivningen för X10.
    Batteriladdningen, drifttid med mera i X10 har diskuterats flitigt på RCGroups och har väl kommit till vägs ände nu.

    Håller med att drifttiden är ganska viktig. I min Mpx P4000 med Li-Ion 18650-celler, 2s2p, 5800 mAh har jag en drifttid på ca: 18 timmar med släckt display. I sändaren har jag förutom M-Link 2,4 GHz HF-modulen dessutom en VSpeak talsyntesmodul och en ISMB bluetooth telemetrimodul som drar ström hela tiden.



    /Ville
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p4000_2s2p_18650.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	174,0 KB 
Id:	63910  
    Senast redigerat av Ville den 2017-10-12 klockan 15:54.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kompisen har också verifierat att laddaren fungerar på 12 V - eller i hans fall blev det 11,5 V. Den drog rätt exakt 1 A som max.
    Roger

  13. #33

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard



    /Ville

  14. #34

    Standard

    8-9 timmar lät ju betydligt bättre!

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kurbit Visa inlägg
    Inte på långa vägar - iallafall inte om man har vant sig med 25 h drifttid på en Multiplexsändare.
    Vem flyger 25h i sträck?

  16. #36

    Standard

    Väldigt få tror jag flyger så länge men det handlar inte om det. För mig blir det tyvärr alltför sällan jag flyger och när tillfälle bjuds är det oftast med kort varsel. Att då kunna rycka fram sändaren och veta att batteriet kommer att räcka har räddat möjligheten att flyga vid flera tillfällen.

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Vem flyger 25h i sträck?

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Idag premiärade kompisen sin nya X10S med ett par enklare modeller.
    Trots bristerna med nuvarande alfa-version av OpenTX för X10 så skruvade han ändå in den versionen till slut - mest för att han är mera hemma på OpenTX än på FrOS.
    Han importerade några modeller ifrån sin Taranis och i stort sett gick detta bra men det fattas bl a stöd för nån telemetri-funktion samt att han fick trimma kärrorna lite runt neutral-utslagen. Det sistnämnda kan ev härledas till nån global inställning men det kommer att visa sig. Personligen blev jag en aning besviken över att "kroken" för nackremmen verkar vara gjord i nån form av plast - mycket märkligt. Skulle visserligen inte påverka mig personligen eftersom jag kör med sändarbord men det såg otvivelaktigt lite billigt ut - ungefär som de utfällbara hållarna för nackremmen på Taranis X9E.
    F ö såg det bra ut även om jag personligen skulle testat med FrOS eftersom jag använder det i min X12S.
    Rent fysiskt så rekommenderar jag inte sändaren för den som inte använder sändarbord men flyger med "tumme/pekfinger-grepp" på spakarna - däremot fungerar den nog OK för "tum-flygare". Men allt sånt är ju personligt så det bör helst testas individuellt.
    Roger

  18. #38

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    .... Personligen blev jag en aning besviken över att "kroken" för nackremmen verkar vara gjord i nån form av plast - mycket märkligt.
    ...
    Rent fysiskt så rekommenderar jag inte sändaren för den som inte använder sändarbord men flyger med "tumme/pekfinger-grepp" på spakarna - däremot fungerar den nog OK för "tum-flygare". Men allt sånt är ju personligt så det bör helst testas individuellt.
    Roger
    Hej!
    Kul att nån i Svedala får spaka nyradion. Jag får då minsann vänta på min ännu ett tag.
    Vad gäller "kroken" så ska den enligt uppgift vara ett anodiserat aluminiumfäste, i alla fall på den "färdiga" sändaren, och det borde din kompis sändare vara, mycket konstigt. Jag vet att andra på RCGroups har reflekterat över detta.

    X10 har lite bredare chassi än många andra handhållna sändare och kanske är det som du säger att den passar bättre som pulpetsändare. Ja, det ska bli roligt att se vad man själv tycker och tänker...

    /Ville

    ps.

    Här kommer mer info om nackremsfästet, som ska vara anodiserad aluminium.
    Läs första stycket i första länken.
    https://www.rcgroups.com/forums/show...&postcount=454

    Nackremsfästet kommenteras även här. I inlägget finns det en länk till en hyfsad video också. Radion i filmen är inte en produktionsfärdig sändare utan en förproduktionsradio.
    https://www.rcgroups.com/forums/show...postcount=1669
    ---
    Senast redigerat av Ville den 2017-10-15 klockan 19:37. Anledning: mera info!

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - får backa på detta med "plast-krok" - det visade sig vara precis som du säger.
    Sen har jag uppdaterat min egen X12S till FrOS v. 1.4.02 och hittills ser det OK ut - bara att hålla tummarna att det fungerar även när man kopplar upp sändaren mot nån av kärrorna.
    Roger

  20. #40

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Vill bara informera om än ni som är intresserade redan vet om att FrSky har gjort hårdvaruändringar på X10-sändarna, åtminstone på X10S. FrSky har ändrat ladduttaget i sändaren till ett vanligt JR/Futaba ladduttag. Laddkretsen är numera inbyggd i sändaren och man levererar en enkel strömadapter till radion.
    Lägger upp bilder, som jag lånat från RCGroups, hoppas att det är ok. Bifogar också länkar till RCGroups forumet.

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2922046-FrSky-New-Horus-X10-and-X10S&postid=38709444


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG-1029.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	39,1 KB 
Id:	64586 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG-1030.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	64587

    https://www.rcgroups.com/forums/show...ostid=38711384

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20171128_165056.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	141,4 KB 
Id:	64588

    /Ville

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •