Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 97

Ämne: FrSky Horus X10S

  1. #41

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Och jag som just "fått" en X10! Men jag hade redan bestämt mig för att jag var bekväm med laddaren så det får jag väl fortsätta vara då =/

  2. #42


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bra att dom tagit sitt förnuft till fånga och ändrat denna tidigare tveksamma lösning.
    Kompisen har till slut fastnat (?) för att köra OpenTX i sin 10S trots att det är beta-versioner.
    Han är f n väldigt nöjd med radion - även som mer eller mindre handhållen.
    Själv kör jag vidare med min 12S med FrOS för utomhus-flygandet och Taranisen för inomhus-flygandet.
    Det gäller ju att splittra sig så mycket som möjligt...
    Roger

  3. #43

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Och jag som just "fått" en X10! Men jag hade redan bestämt mig för att jag var bekväm med laddaren så det får jag väl fortsätta vara då =/
    Hej!
    Ja, vad ska man säga. Man kan kanske tycka att framför allt FrSky borde informerat handlare och användare. Återförsäljarna kanske också känner sig lite "lurade", vad vet jag vad de visste om detta?
    Ska jag vara riktigt ärlig så är jag väldigt motvillig att köpa Kina-grejor, har till exempel bara handlat från Kina en endaste gång, och det var härom dagen då jag beställde en Durafly Tundra och en LiPo-ack från Hobbyking. Man hör talas så mycket om att kinesiska företag tjuvkopierar det mesta, att de inte uppfinner någonting själv och på så sätt undergräver hela marknaden.
    Men just vad gäller FrSky´s produkter så tror jag att det är deras egenutvecklade grejor och då är det helt ok. Dock önskar jag att de borde bättra sig på flera punkter, bl.a. bättre manualer, lite mer färdigutvecklade grejor som inte alltid gör oss användare till betatestare, med mera.
    Vi får hoppas att FrSky på något vis kan återkalla första generationens sändare, det vore en snygg gest.
    Jaja, nog om detta för nu...

    /Ville

  4. #44

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det mesta vi köper inom hobbyn är nog tillverkat i Asien skillnaden må vara att vissa har bättre kvalitetskontroll än andra försäljningskanaler. Själv har jag handlat en hel del från HK och måste säga att det allra mesta har jag inte haft något att klaga på. Dock handlar jag numera i princip bara saker som finns i EUlagret för att slippa vänta så förtvivlat länge och för att vara säker på att inga extra avgifter poppar upp. Då är allt momsat och tullat redan.

    Det dök upp ett erbjudande på en X10 jag inte kunde motstå, hade egentligen bestämt mig för att vänta ett tag tills OpenTX blir officiellt släppt och ev buggar i hårdvaran åtgärdade, men tydligen blev frestelsen för stor...
    Än har jag bara känt på den och den känns stabil och skön i handen. Gimbalerna är lite för styva i min smak men det går att åtgärda, likaså att bli av med "snäppena" på gasen. Det jag saknat mer och mer med Taranis är 6-lägesvredet som egentligen är stor del i uppgraderingsbehovet.

    Innan jag lägger på OpenTX ska jag bekanta mig med FrOS och se vad det erbjuder för funktionalitet men jag misstänker att jag redan känner mig så hemmastadd i OpenTX möjligheter att det inte finns något alternativ med samma frihet.

  5. #45

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om man tittar på denna film (ca: 20 minuter in i den) så ser det ju inte ut att rymmas mera än de 2 18650-batterier som sitter i som standard. Räcker inte det ?
    Här finns också lite att läsa även om det troligen är en pre-release och inte produktions-utförandet - https://marketchangers.wordpress.com...d-impressions/
    Roger
    Hej!
    Det går faktiskt att rymma fler än 2 celler bara man tänker lite utanför, (innanför) boxen. Scrolla ner på denna sida så visas det listiga knepet!
    https://marketchangers.wordpress.com...d-impressions/

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-11-30 klockan 14:07.

  6. #46


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fick en 4S-ack häromveckan ifrån Hobbyking/Belgien som visade sig ha en dålig cell (ovanligt högt Ri) även om den i o f s fungerade att flyga med. Chansade på att reklamera en fredag, på lördag f m var reklamationen godkänd och onsdagen veckan därpå låg det en ny ack och väntade på mig hos "paket-utlämningen". Mycket bra hanterat helt klart och inga som helst tendenser att vilja slingra sig. Har även haft nån reklamation hos Banggood och även där utan problem om än att frakten tog drygt 2 veckor.
    Roger

  7. #47

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Kul att höra Roger. Jag har kanske lite förutfattade meningar om Kina-importer, men grejen är den att jag hellre sponsrar våra svenska handlare så långt det går. När det gällde min beställning av Tundran så hittade jag ingenstans att köpa den i Svedala, annars hade jag gjort det. Jag brukar få dividera med mig själv hur mycket mer jag är villig att betala till svenska handlare, och i regel brukar jag komma överens om att köpa Sverige.
    När det gäller den nya X10S så blev det ett väldigt förhandlande hit och dit, för jag behöver verkligen ingen ny radio, eller nya mottagare, jag har så det räcker och blir över, och det gäller nästan för all annan elektronik också som jag har behov av.
    Men dock tycker jag att FrSky är spännande och man måste ju ha något att grotta ner sig i så här utomsäsongs.
    Teknikprylar som radion har blivit en ganska stor del av hobbyn numera, man sitter på kammaren och pillar och programmerar och funderar vad man kan hitta på härnäst, och då kommer verkligen FrSky-grejorna väl till pass.
    Sen när sommaren kommer så brukar ändå det gamla beprövade få företräde, men i år, då blir det ändring på den punkten, var så säker...

    /Ville

  8. #48

    Standard

    Ja, också för mig har det blivit en hobby i hobbyn att sitta och grotta med OpenTx för att finna ännu klurigare mer eller mindre nödvändiga lösningar
    /Leif

  9. #49

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Har beställt ett sändarbord till min kommande X10S. Mejlade Engel Modellbau och frågade när de skulle få in dem och fick svar att de redan fanns, trots att de var markerade som ej i lager. Lite dyr kanske, men radion måste ju bli julfin.

    https://www.engelmt.de/mtrc-electron...-tray-dark-one

    /Ville

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Verkar vara samma tillverkare som till min Horus 12S - alltså senderpulte.de. Mycket hög finish på mitt sändarbord så det är säkert lika bra på ditt, Ville. Jag köpte mitt ifrån senderpulte.de men MBS i Herrljunga brukar ha en del av dessa sändarbord i lager.
    Roger

  11. #51

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Jo Roger, helt klart är det samma tillverkare. Samma pris hos Engel Modellbau som hos senderpult.de och det var ju bra.
    Kollade in lagerstatusen för X10S hos Engel Modellbau och de har gott om dem, men konstigt nog så har inte T9 Hobby Sport eller Aloft Hobbies några sändare i lager. Ja, så det kan vara! Kan bara hoppas att jag inte behöver vänta så mycket länge till på min radio.

    /Ville

  12. #52

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Fantastisk! Vid lunchtid igår skickade T9 Hobby Sport min radio från England, och idag, strax efter lunch, fick jag den. Måste vara något av ett rekord för snabb leverans. Definitivt snabbare än den svenska postgången. Och jag kan redan säga att jag gillar radion, väldigt fin är den!
    Ska programmera min första modell ikväll, det blir roligt och spännande.
    Fick även leveransbesked från Engel Modellbau idag, sändarbordet dark-ONE skickades idag.
    Det är mycket nu! Men jag trivs...

    /Ville


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X10S_silver_171207.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	64694

  13. #53


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ville,
    En kompis beställde också en radio ifrån T9 i höstas och det gick precis lika snabbt. Lite senare beställde han lite andra prylar men det tog betydligt längre tid så leveranstiderna varierar tydligen rätt mycket ifrån den firman.
    Kul att du fått din X10S - är det några problem som jag ev kan hjälpa dig med så har du ju telefonnumret...
    Roger

  14. #54

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack Roger för erbjudandet, det ska jag komma ihåg, för det lär nog behövas, tror jag. Ska precis börja binda min första mottagare, S6R jag köpte av Leif. Ska bara testa den som ren mottagare utan gyro. Det blir mycket blippande i helgen, det är jag säker på, men det blir skoj...

    /Ville

  15. #55


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - uppdatera mottagaren till senaste firmware innan du börjar leka med den. Då kan du garanterat använda "simple mode" eller vad dom nu har för dagsnotering på den "moden"...
    Den innebär att du begränsas till 3 lägen, Off, Stabilisering och Autolevel. Själv använder jag aldrig Autolevel och då kan man sätta Kanal 10 att gå mellan +100 till 0 - alltså utesluta -100.
    Stjäl ett litet tips ifrån en klubbkompis när det gäller "simple mode" på S6R/S8R:

    Kanal 10:
    + 100 = Manuell mode (S6R Stabbe OFF)
    0 = Stabiliserings mode
    - 100 = Auto Level
    Kanal 11 används inte.
    Kanal 9 är Gain som förut (behövs eg inte - man kan sätta fast värde på den kanalen om man inte vill justera Master Gain under flygning)
    Kanal 12 - kalibrering - behöver bara gå från +/- 100 till 0 tre ggr inom tre sekunder för att hamna i kalibreringsläge.
    Då måste även throtteln vara till -100.
    Ge max utslag ett par ggr på alla berörda kanaler.
    Jag brukar avsluta kalibreringen med att ge lite trottelutslag för att garanterat gå ur den.

    Sen måste du kalibrera varje kärra för att få max utslag ifrån gyrot - det är viktigt. Annars kan du få effekten att servona ger väldigt litet utslag.


    Lycka till hälsar
    Roger

  16. #56

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack Roger!
    Den är lite lurig denna mottagare. Förstår att Leif hade påslaget gyro, men vad händer med inställningarna nu när jag binder den till min sändare, vad är default, gyro eller inte?

    /Ville

  17. #57


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - beror på vilken Mode du kör den i, och jag rekommenderar "simple", och vilka värden din sändare i så fall ger ifrån sig på Kanal 10 - kolla på Servomonitorn. Sen du bundit den och har mottagaren igång så kan du göra de flesta grundinställningar ifrån sändaren - typ aktivera gyrofunktionen eller köra som en vanlig mottagare, "friställa" kanal 5 och 6 om du inte har dubbla skevservon och höjdroderservon, ange hur mottagaren är monterad i planet, reversera kanalerna avseende stabiliseringen, sätta olika gain för de olika kanalerna och i de olika stabiliserings-lägena m m.
    Det allra första man gör med en ny mottagare är i mitt fall att flasha om den till senaste firmware, sen kopplar jag upp den emot PC'n via "STK-stickan" och kör FrSky-programvaran för aktuell mottagare för att göra den första kalibreringen så att gyrot vet vad som är horisontellt, vertikalt m m. Där kan du också ställa in den så den passar din tillämpning och aktivera "Simple mode" - vilket du f ö även kan göra ifrån sändaren senare liksom alla övriga inställningar.
    Lycka till - det kanske förefaller lite snårigt första gången du gör det men sen är det rätt enkelt.
    Ett annat tips är att sätta en liten lapp på varje D16-mottagare och ge den ett löpnummer, unikt för varje mottagare, och sen ange samma nummer i modellminnets RF-setup när du binder mottagaren till ett modellminne. Då kommer bara den mottagaren att fungera på det modellminnet a'la Model Match hos Spektrum. Men du måste tyvärr sätta numret själv - det gör inte FrOS automatiskt baserat på vilka nummer som redan använts. Hoppas allt blev rätt nu...
    Roger

  18. #58

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Super Roger!
    Jäkligt bra manual. Fasen om jag inte ska klara mig själv ett tag. Hör av mig med resultatet.

    /Ville

  19. #59

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Vill bara visa hur X10S ser ut med sändarbordet "dark One"
    Har kommit en bra bit på vägen att få ett riktigt bra radiosystem. Inväntar en G-RX8, liten kompakt segelflyg-mottagare från T9 HobbySport. Väntar också på en iMSB FrSky Bluetooth Smart data modul från http://imsb.ch/hardware/imsb-bt-smart-for-frsky.html Använder redan en sån i min Mpx P4000 (Weatronic 2,4 GHz). Mycket bra telemetrisystem. Jag kan lägga upp och flyga GPS-triangelbanor (OLC - On Line Contest). Min modell och flygrutt visas i realtid på en karta, mycket smart. Hoppas att just den funktionen utvecklas ytterligare med stöd för http://gps-triangle.net

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X10S_darkOne.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	130,7 KB 
Id:	64806

    Passar på redan nu att önska en riktigt GOD JUL och Gott Nytt År!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  20. #60

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Det har hänt en hel del sen jag fick radion för snart två månader sen. Det senaste är att jag väntar långa spakar från Engel Modellbau, https://www.engelmt.de/mtrc-electron...nd-push-button Dyrt som stryk, men vad gör man inte... Har programmerat 5 modeller varav 4 seglare och en motorkärra, Durafly Tundra. Tyvärr är det vinter så jag har bara hunnit testa Easy Glider Pro ett par starter, och det gick hyfsat bra.
    Har varit mest aktiv på RCGroups med en massa snick snack om allt möjligt. Mest har det handlat om tester av FrSky mottagaren G-RX8 variofunktion, satellitmottagare och lite annat. RCGroups är bra men det blir lite för mycket ibland känner jag.

    Vad gäller programmeringen av sändaren så funkar väl FrOS ganska bra, men det finns en massa buggar och grejer som måste fixas till innan det blir riktigt bra, dock fungerar det att programmera F5J modeller och då nöjer jag mig. Om jag hade fått välja så hade jag gärna sett Multiplex koncept i X10S för det är överlägset bra och enkelt. Med Multiplex fungerar allting direkt ur lådan och med mina gamla P4000 sändare behöver jag aldrig mer bekymra mig om uppdateringar, vilka alltid har varit enkelt ska tilläggas, oavsett radio. Med FrSky, ja det är en helt annan femma och inte till det bättre.
    Jag kommer inte att släppa Multiplex i första taget och mina finaste modeller, ja de får ligga kvar med M-Link.

    Nu inväntar jag bara våren och sommaren så jag får flyga på riktigt. Tyvärr har man inte hunnit med att bygga någon ny kärra, ja förutom Tundran, men det är ju inget bygge direkt. Men nu är flygsuget stort så de gamla flytetygen duger gott.
    Till slut lite bilder.

    /Ville

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X10S_Sprite_Thermal.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	104,8 KB 
Id:	65112
    Sprite Thermal och X10S.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	G_RX8_Sprite_Thermal_vingsadel.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	65114
    G-RX8 i vingsadel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XM_plus_Sprit_Thermal.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	56,5 KB 
Id:	65113
    XM+ i fenan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XM_plus_Sprite_Thermal_nära.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	65115
    XM+ närbild.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trasig_G_RX8.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	113,2 KB 
Id:	65116
    Trasig G-RX8, batteriet felinkopplat, lätt gjort med denna mottagare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flygning_EGPRO.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	76,5 KB 
Id:	65117
    Flygning med Easy Glider Pro.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EG_Pro_X10S_180102.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	65118
    Altis v3 flyglogg.
    ---

    ps.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	iMSB_X10S.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	65119
    Här en bild på iMSB-modulen i radion, mycket enkel installation och konfiguration.
    ---
    Senast redigerat av Ville den 2018-01-28 klockan 15:03. Anledning: Mera info!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •