Reklam

 
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 97

Ämne: FrSky Horus X10S

  1. #61


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men Ville - har du inte flugit Tundran när ni har så fint skidflyg-väder. Jag har flugit min åtskilliga gånger bara den senaste veckan men inför gårdagens flygningar var det bara att kapitulera och sätta på hjulen igen - sen kom snön i natt igen... Suck...
    Hur gick det till när du brände mottagaren ?
    Lycka till !
    Roger

  2. #62

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Jo, ja måste nog sätta på pontonerna och köra lite. Tyvärr har vi haft lite för kallt för att jag ska he mig ut i snöyran, men blir det barra några grader varmare ska jag ut och flyga. Förresten, vore det inte en bra idé för dig också att sätta på pontoner?
    Tror jag kopplade in acken en pinne för högt så minus till plus och plus till signal och det är ju inget bra. Men det rök inte, det blev bara dött. Vad jag fattar så är det väldigt många som gjort samma misstag oavsiktligt, väldigt lätt hänt!

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  3. #63

    Standard

    Pontoner? Det trodde jag man skulle ha på flytande vatten
    /Leif

  4. #64


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skidor är mycket bättre än pontoner på snön, Ville. Speciellt om det är lite lösare snö så blir kärran nästa ostyrbar med långa pontoner. Provade på min Sport Cub men det räckte med ett prov...
    Osis med mottagaren men ibland blir det tyvärr fel.
    Roger

  5. #65

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Sådärja, då har jag monterat spakarna på min X10S, tycker det ser bra ut. Nu väntar jag bara på svar hur man ska koppla in kablarna. Det finns ingen manual för X10 men väl för X12 men den har jag ingen användning av tyvärr.
    Med den senaste X10 uppdatering har radion fått stöd för extra switchar/spakar. Det finns två lediga 5-poliga uttag. på moderkortet men FrSky har inte lämnat några uppgifter över hur man ska koppla in saker på dem. Har mejlat Engel Modellbau och även lagt ut en fråga på RCGroups, men ännu inga svar. Ska mejla FrSky också.

    /Ville

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X10S_long_sticks.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	70,3 KB 
Id:	65171 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Long_stick_X10S.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	112,2 KB 
Id:	65172 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mainboard_x10S_1.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	65173 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mainboard_x10S_2.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	86,8 KB 
Id:	65174 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mainboard_x10S_3.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	72,9 KB 
Id:	65175
    ---
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  6. #66

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Har nu fått ett kopplingsschema för spakarna från Engel Modellbau. De har lagt till kabeln jag behöver i webbshopen, https://www.engelmt.de/mtrc-electron...ch_poti_switch så snart är hela projektet i hamn. Ska uppdatera med fler bilder när allting är klart.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pin Belegung Hauptplatine_Knüppelsticks.png 
Visningar:	76 
Storlek:	2,6 KB 
Id:	65176
    Kopplingsschema för spakarna, CON11= vänster, CON12= höger.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  7. #67

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Har lött in högerspakens kablar men får ett lustigt fenomen när jag använder 3-lägesswitchen. Servot rör sig snabbt och bra till ändlägen men det kryper i snigelfart när jag går till mittläge? Vad kan det vara för fel?
    Kolla videon!



    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2018-02-05 klockan 11:02.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  8. #68


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - du har händelsevis inte ändrat servohastigheten på den kanalen ? Låter i o f s skumt om det bara skulle påverka när servot skall gå till mittläget men kolla i alla fall. Sen kan du ju tilldela swirtchen till en annan kanal för att se om den uppför sig likadant...
    Roger

  9. #69

    Standard

    Jag har startat en separat tråd om OpenTx så får vi inlägg i ämnet på samma ställe istället för utspridda på olika FrSky-sändare.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...228#post434228
    /Leif

  10. #70

    Standard

    Hur svårt är det att byta omkopplare i X10? Funderar på att köpa en sådan men föredrar omkopplare av typen on-(on) d.v.s återfjädrande likt SH till många funktioner.
    /Leif

  11. #71

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Leif!
    Tyvärr blir det att klippa och löda på kablarna såvida du inte har bra krimputrustning och passande kontakter eftersom flera brytare är samlade till samma kontakt till moderkortet.
    Men varför inte köpa min X10S silver, då får du långa fina spakar, iMSB-bluetoothmodul, http://imsb.ch, massa mottagare, dark-One sändarpult...?

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  12. #72


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Dags att byta sändare igen, Ville...
    Roger

  13. #73

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej Leif!
    Tyvärr blir det att klippa och löda på kablarna såvida du inte har bra krimputrustning och passande kontakter eftersom flera brytare är samlade till samma kontakt till moderkortet.
    Men varför inte köpa min X10S silver, då får du långa fina spakar, iMSB-bluetoothmodul, http://imsb.ch, massa mottagare, dark-One sändarpult...?

    /Ville
    Ska du redan sälja din X10S? Varför då? Nåja vad vill du ha för den?
    /Leif

  14. #74

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Ska du redan sälja din X10S? Varför då? Nåja vad vill du ha för den?
    Hej Leif!
    Ska räkna ihop och se vad jag kan släppa grejorna för.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  15. #75

    Standard

    en grej jag gjort med min s6r motagare är att annvända autolevel funktionen som rescue på en fjädrande brytare ..
    Funkar kalas smidigt .. när det börjar gå åt skogen är det bara dra i brytaren tills man har återfått fattningen o flyga vidare

  16. #76

    Standard

    Håller med, det är en bra tillämpning av autolevel som jag rekommenderat till några kompisar. Även på några "främmande" fabrikat!
    Gillar också återfjädrande omkopplare...har ersatt fyra omkopplare med återfjädrande (förutom SH). Nu har jag bara två "normala" omkopplare kvar. Vill jag slå på/av med en återfjädrande använder jag funktionen "Sticky" i Logic Switches.
    /Leif

  17. #77

    Standard

    Hej
    Är det bara 2.2 av OpenTX som går på 10S (bortsett från Frsky:s egna). Om ja, måste man knappa in modellerna igen när man går från 2.1? Går i och för sig någorlunda enkelt i Companion, men alltid en felkälla att gör det manuellt.
    /OlleG

  18. #78

    Standard

    Jag håller just på att läsa in mig på hur man bäst ska gå över från 2.1.9 till 2.2.2 här:

    http://www.open-tx.org/2018/07/28/opentx-2.2.2

    Jag får intrycket att modellerna konverteras automatiskt i Companion 2.2.2 om man följer instruktionen:

    "Companion now offers assistance for model conversion from one radio type to another. The transferred models NEED to be completely checked and validated before being used, as some things like switches assignments may not get converted properly. The proper way to transfer models from one radio to the other is: Select a profile for the destination radio, read the settings from the destination radio, open the source file or read the source radio, drag models onto the destination radio’s window, write destination radio."
    /Leif

  19. #79

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Det går enkelt att uppgrader till 2.22, du öppnar din sparade otx fil och skickar till den till sändaren i Open TX, glöm inte att uppdatera SD kortet också'

  20. #80

    Standard

    Jag tycker att instruktionen jag hänvisar till i #78 är lite otydlig i mitt fall men så här tänker jag göra för att uppgradera min X9Dplus från 2.1.9 till 2.2.2 (både Companion 2.1.9 och 2.2.2 är installerade på datorn):

    Gör en "Backup Radio to File" i Companion 2.1.9
    Efter det gör jag allt i Companion 2.2.2
    Skapar en profil för X9Dp, markerar önskade options m.m., sätter "Download Release Versions Only" och laddar ner senaste Otx dvs. 2.2.2.
    Installerar 2.2.2 i X9Dp
    Läser "Models and Settings" från X9Dp
    Öppnar den sparade backup-filen
    Nu har jag två fönster öppna i Comp 2.2.2 och drar över mina modeller från "backupfönstret" till "X9DP-fönstret"
    Skriver "Models and Settings to Radio"
    Installerar SD för 2.2.2
    Kontrollerar alla funktioner i alla modeller före flygning.

    Kom gärna med synpunkter
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •