Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Non EU och EU mottagare. Vad är skillnaden?

  1. #1

    Standard Non EU och EU mottagare. Vad är skillnaden?

    Kikat på följande produkt:

    https://www.horusrc.com/en/frsky-xm-...only-1-6g.html

    Innan man lägger den i varukorgen måsteman välja type och får då alternativen "Non-EU" och EU. Vad innebär detta?

    /Dave

  2. #2

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Kikat på följande produkt:

    https://www.horusrc.com/en/frsky-xm-...only-1-6g.html

    Innan man lägger den i varukorgen måsteman välja type och får då alternativen "Non-EU" och EU. Vad innebär detta?

    /Dave
    Hej

    Det innebär har du en eu sändare. Kan du inte använda non-eu.

    Thomas

  3. #3

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Vad har du för radio.

    Thomas

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Lite mer utvecklat så införde EU någon slags ny regel för ett antal år sedan, FRSkys kommunikationsprotokoll uppfyllde inte EU-kravet så de släppte en speciell EU-variant. När det hände medförde det viss förvirring bland köparna och informationen från FRSky var ganska knapphändig. Mitt intryck, men det kan vara felaktigt, var också att EU-varianten var dåligt testad och ställde till problem. Men det kanske är löst.

    Man kan inte använda EU ihop med non EU, men förut kunde man byta firmware och hålla på och pss välja fritt i efterhand. Hur det ser ut idag vet jag dock inte.

    Du hittar massor i Taranis-tråden!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    I EU finns krav på LBT (Listen Before Talk) på sändare som sålts efter 1 januari 2015 då reglerna för detta kom i kraft inom EU. Mottagare behöver stödja LBT också och många kan uppgraderas till LBT firmware, om sändaren har LBT firmware installerad.
    I detta fall om FrSky sändaren som du har stödjer LBT så skall mottagare ocksår ha sådan firmware som stödjer LBT.
    I ditt fall välj EU om du har FrSky sändare med LBT firmware.

    /Bo

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För FrSky kan man enkelt flasha om både mottagare och sändare till den version man vill använda men givetvis är det enklare att beställa "rätt" redan ifrån början. Om man har en s k EU-sändare ifrån FrSky så kan man inte utan lite fixande använda det gamla D8-protokollet utan normalt bara s k D16-mottagare samt ett lite mera ovanligt protokoll - LR12 - om inte minnet sviker.
    Men med X7-sändaren är det rätt trivialt att flasha om både mottagare och andra enheter, t ex uppdateringar av telemetri-enheter, eftersom den sändaren och de allra nyaste X10 och X10S-sändarna har en s k S.port-anslutning. Då är det bara att ladda ner uppdateringen (firmware) till SD-kortet på sändaren, ansluta t ex mottagaren ifrån dess S.port till sändarens S.port via en vanlig servoförlängningskabel och sen gå in i sändarens menysystem och därifrån köra uppdateringen. Det är gjort på ett par minuter.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Ahh jisses vad det var o tänka på. Köper en X7 strax och väljer att köpa på mej ett par mottagare samtidigt tänkte jag för framtida byggen.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mottagare behövs i en takt man sällan kan förutspå... Skall du flyga vanliga flygmaskiner så köp S6R eller S8R så har du gyro-funktionen mer eller mindre på köpet.
    Roger

  9. #9

    Standard

    S8R är väl den som täcker in de flesta behoven om det gäller flygplan. Den har 8 kanaler, Gyro på tre axlar och S-Bus. Stänger man av gyrot så funkar den som X8R. Endast 2 mm bredare än X6R och S6R. För programmering av gyro mm behövs dock en särskild USB-dongel som FrSky kallar "STK" samt en gratis windowsapp.
    /Leif

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rekommenderar absolut USB-dongeln men annars går det också att programmera den via radion. Vad man skall vara noga med är den initiala kalibreringen av gyrot och det är nog lite enklare att göra via PC-appen. Sen kör jag själv numera i "Convenient mode" där det bara behövs en kanal för att styra de grundläggande funktionerna. Men det kräver nog omflashning av mottagaren med senaste firmware. Glöm inte heller att kalibrera max utslag efter att man har installerat mottagaren i resp maskin - det är synnerligen viktigt men normalt nåt man gör bara en gång per maskin. Annars kan man få väldigt små roderutslag från gyrofunktionen.
    Jodå - jag har S8R-mottagare också men S6R räcker rätt långt för de flesta. Kör man dessutom Y-kabel på skevroderfunktionen så kan man friställa 2 kanaler för fritt bruk - t ex flaps eller annat. Annars har man bara 1 kanal för fritt bruk - men den måste aktiveras i inställningsprogrammet annars är den som default för dubbla höjdservon - liksom en annan av extrakanalerna är för dubbla skevservon. Låter mycket besvärligare än det är. Finessen med denna gyrolösning är att man kan justera gyrofunktionerna ifrån sändaren utan att behöva skruva på pottar eller trycka på knappar på själva gyrot.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Till Rogers utförliga beskrivning bör tilläggas att programmering av S6R/S8R från sändaren (med ett LUA-script) kräver Open Tx 2.2. Justering av gain från sändaren gör man dock via kanal 9 i sändaren och funkar i alla Open Tx versioner.
    /Leif

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst krävs OpenTX 2.2 men den versionen är standard på X7 som jag vill minnas att TS skulle köpa. Dock kan man behöva uppdatera LUA-scriptet till senaste versionen för att få tillgång till aktivering av "Convenient mode" ifrån sändaren.
    Sen är Kanal 9-justeringen bara en Master Gain som alltså påverkar alla kanaler. Justering på varje kanal för sig kan man göra via LUA-scriptet för OpenTX eller via FrOs fr o m ver 1.3 om man kör Horus - eller via PC-programvaran. Jag har personligen valt att sätt Master Gain på max och gör istället justeringarna från sändaren via LUA eller direkt i menysystemet för FrOS.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Visst krävs OpenTX 2.2 men den versionen är standard på X7 som jag vill minnas att TS skulle köpa. Dock kan man behöva uppdatera LUA-scriptet till senaste versionen för att få tillgång till aktivering av "Convenient mode" ifrån sändaren.
    Sen är Kanal 9-justeringen bara en Master Gain som alltså påverkar alla kanaler. Justering på varje kanal för sig kan man göra via LUA-scriptet för OpenTX eller via FrOs fr o m ver 1.3 om man kör Horus - eller via PC-programvaran. Jag har personligen valt att sätt Master Gain på max och gör istället justeringarna från sändaren via LUA eller direkt i menysystemet för FrOS.
    Roger
    Köpte x7:an och två xm+ mottagare. Har flight controllers med inbyggda gyron jag skall ha till flygen. Blir lite enklare bank and yank plan till o börja med som både cleanflight och betaflight hanterar setup på.

    Skickat från min F8331 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •