Då var det dags for årets USA resa....men jag har redan spenderat nästan en hel vecka har i USA. Den första veckan har mest tillbringats med reparation av en kompis vinge till en EMS Val, filmtittande, ätande, modellflygande, modellsnackande, modelltittande, modellplanerande osv. osv.

Men nu har vi påbörjat årets projekt som är en Arado Ar-234 V1. Mike och jag bygger denna modell som ett gemensamt projekt och vi kommer att bygga från ritningar framtagna av Clair Ebersol Gonzolez. Dessa ritningar visar en B modell som hade infällbart landningsstall. V1 modellen som vi tänker bygga har infällbar landningsskida så vi kommer att behöva göra en "del" förandringar. Modellen kommer att startas från en startvagga pa tre hjul som jag kommer att bygga i vinter.

Spännvidden på modellen ar 234 cm och längden 211 cm.



Detta är kärran som vi kommer att använda som förebild.

Projektet kommer att ta några år att bygga och målet i år är att ha kroppen, stabben och fenan glasade och klara.



Det första och stora problemet som behövde lösas var landningsstallsskidan och dess mekanik. Detta är vad jag snickrade ihop och detta är orsaken till varför jag inte har hunnit göra så mycket annat i Paradiset den lilla tiden jag har haft tillgänglig.



Mekaniken är baserad på två Robart sporrstall som drivs av en gemensam tryckluftscylinder.





Fördelen med detta är att det är lätt och fungerar klockrent.



Första steget i själva byggandet av modellen är att tillverka en byggjigg och det är gaaaanska bra att få den rak.



Mike jobbade hårt med inriktandet av jiggen och nu är den spikrak!





Mittendelen av kroppen byggs upp runt vingsadelstyckena och här kommer skidans låda att hamna. Alla de spant som berörs av lådan har förberetts for detta.

Nästa steg blir att montera alla spanten på jiggen.


Göran