Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Otrevlig mottagare alá lågpris...

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast skall vi vara noga så är inte Spektrums DSM2-protokoll, som fortfarande används med tidigare köpt utrustning, ett "riktigt" frekvenshoppande system. Men f ö håller jag med Ingemar om att det varit "störningsfritt" på 2,4 Ghz-bandet.
    Roger

  2. #22
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag kan upprepa samma typer av störningar med min utrustning.

    Slår jag på en radio hemma stör jag ut all WIFI på 2.4Ghz

    Det är ingen hemlighet att radiosändare kan störa ut varandra - och den som vinner är den som har starkast signal som mottagaren plockar upp.
    Med det resonemanget så är alltså felet/problemet hos Taranis sändaren, som har en för hög utsignal?
    Kör så det ryker!

  3. #23
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Utsignalen har väl inte så stor betydelse. Möjligen om man har sändaren väldigt nära mottagaren - då kan man "bottna" mottagarkretsen så den blir överstyrd och krånglar därvid. Men då talar man om några centimeters avstånd eller möjligtvis decimeter. Effekten avtar i kubik med avståndet, så problemet måste vara att mottagaren har dålig selektivitet eller svårt att hantera störningar. Skulle mottagaren få in en kanal som just då sänds från en annan sändare kan problemet vara mottagarens förmåga att hoppa vidare till nästa kanal och inte låsa i Fail Safe Mode.
    Frsky hoppar runt på 60 kanaler per sekund - Futaba har jag för mig åtta kanaler.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag kan upprepa samma typer av störningar med min utrustning.

    Slår jag på en radio hemma stör jag ut all WIFI på 2.4Ghz

    Det är ingen hemlighet att radiosändare kan störa ut varandra - och den som vinner är den som har starkast signal som mottagaren plockar upp.
    Hur påverkar en sådan sändare andra radiostyrningar tro? Det du skriver gör mig lite orolig eftersom det är en ganska vildvuxen flora av radiosändare, FPV-länkar med mera som förekommer på modellflygfälten. Att köra med otillåtet höga uteffekter tycks vara vanligt förekommande, inte minst för FPV-länkar.

    Motiverad av UndCons resultat har jag testat med min egen utrustning hemma i vardagsrummet, En vardera av Graupner MC-20 HoTT, MX-12 HoTT och JR PCM X2 med Graupner HoTT sändarmodul som bundits till varsin GR-16 mottagare samt min Netgear CG-3700 WiFi-router som fick strömma SVT Play till en Raspberry Pi. Routern är en dual band, men för detta test användes endast 2.4 GHz-bandet.

    Resultatet var uppmuntrande. Med alla tre sändarna igång och med SVT Play strömmande från routern fungerar allt klanderfritt. SVT-programmet flöt på utan hack och radiosändarna rapporterade mellan 90 och 100% signalstyrka med 100% signal kvalitet, dvs. inga eller väldigt få "tappade" datapaket.
    För fullständighetens skull provade jag också att ringa med min Nexus 5X mobiltelefon och hålla den riktigt nära både sändare och i mottagare och inte heller detta tycktes påverka radiolänken mellan sändare och mottagare annat än om jag höll telefonen väldigt nära en mottagare . Då fluktuerande signalkvaliteten mellan 80-90%.
    Senast redigerat av Michael den 2017-09-27 klockan 22:17. Anledning: Rättade modellnamnet på WiFi-routern

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Futaba:

    FASST (Futaba Advanced Spread Spectrum Technology) har 36 frekvenser som det hoppas emellan flera hundra gånger per sekund.
    FASSTest ( -''- Extended System Telemetry) har 22 frekvenser som det hoppas mellan.

    (Futaba S-FHSS har jag ej koll på)

    /Bo

  6. #26

    Standard

    Problemet är likadant på 35, starkast sändare vinner.

    Idag har vi dock bättre teknik i sändarna och det gör att de hoppar vidare om det är upptaget på en viss kanal - det gjorde inte 35orna då de var styrda av en kristall på specifik frekvens.

    våra moderna radios hoppar ungefär runt mellan 2.3 -> 2.5 så det blir ganska många alternativ

    Ytterligare säkerhet är sk model-match och liknande.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #27

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag kan upprepa samma typer av störningar med min utrustning.

    Slår jag på en radio hemma stör jag ut all WIFI på 2.4Ghz

    Det är ingen hemlighet att radiosändare kan störa ut varandra - och den som vinner är den som har starkast signal som mottagaren plockar upp.
    Min FlySky Gt3 bilradio störde ut mitt gamla Wifi. Kunde inte använda den hemma. Köpte ny trådlös router med fler antenner och 5,8 och roliga bokstäver.... den nya är helt oberörd av RC.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jeti har trippelband i sina nya DC-24 och DS-24: 2x 2,4GHz, 1x 900MHz.

    Nya Powerbox Systems kommande Core radio har dubbla band: 2 x 2,4 GHz (och två separate Li-Ion batterier i sändaren).

    Det går tydligen att få det lite säkrare framöver för den som kan betala (både nya Jeti DC-24, DS-24 och kommande Core radiostyrningar är dock ganska dyra).

    Jag blir väl inte förvånad om Futaba i framtiden kommer med nåt liknande dual- eller trippelband.

    /Bo

  9. #29

    Standard

    Det är troligen inte lösningen på problemet.

    Dualband betyder att din utrustning reserverar dubbelt så många kanaler mot tidigare.

    Du kanske får en bättre, säkrare överföring mellan radio och modell - men är det en större flygträff lär inte lika många piloter kunna flyga samtidigt.

    Det finns bara ett begränsat antal kanaler - och dessa måste alla samsas om.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #30

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Det är troligen inte lösningen på problemet.

    Dualband betyder att din utrustning reserverar dubbelt så många kanaler mot tidigare.

    Du kanske får en bättre, säkrare överföring mellan radio och modell - men är det en större flygträff lär inte lika många piloter kunna flyga samtidigt.

    Det finns bara ett begränsat antal kanaler - och dessa måste alla samsas om.

    Men det går använda fler sändare än det finns kanaler eftersom det finns många fler kombinationsmöjligheter av frekvenshopp. Det är testat när Spektrum gick från DSM2 till DSMX som beskrivs exempelvis här:http://www.flyrc.com/how-does-dsmx-work/

  11. #31

    Standard

    Det borde inte vara så stort problem om två sändare sänder på samma kanal lite då och då eftersom mottagaren lyssnar på koden och kollar check-summan innan den agerar, om det inte är en dålig mottagare som "lyssnar och agerar" på allt (läs kopior som tillverkaren "fått igång" och nöjer sig med det).
    Det borde ju rent tekniskt gå att köra flera, till och med på samma kanal, så länge dom synkar ifrån och ger plats åt varann.
    Det är här jag tror att den stora boven kommer bli med "oseriösa tillverkare", deras sändare kommer "äta upp" de tillgängliga banden och kanalerna för att få så bra mottagning och låg latency som möjligt, dom kommer även bli populärare eftersom dom oftare kommer störa ut system från "seriösare tillverkare" som kämpar med att bygga bra anläggningar(såna som inte stör andra). Folk kommer säga typ "Min sändare kostar hälften så mycket som din, ändå har min fler kanaler, längre latency och bättre mottagning. Plus att det är din som slutar funka när vi flyger samtidigt. Fan va blåst du är som köpte en sån dyr skit-sändare!"

    När det gäller Vtx:er på FPV-sidan har det ju varit lite så, sämre och billigare Vtx-er har behövt 600mW(enligt folk) för att funka men stör då även ut allt och alla runtomkring så på tävlingar har max 25mW blivit ett krav och när alla har 25mW-Vtx:er av god kvalitet så funkar det jättebra. Flyger man ensam funkar 25mW också jättebra om det är en bra Vtx.

    Jag förstärkte texten lite bara för att tydliggöra mina funderingar, inget ont menat och inga tillverkare nämnda utan jag menar bara att det är en trolig utveckling(som kanske redan börjat lite så att säga)

  12. #32
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Intressant läsning alltihopa..Ivves radio är utesluten i min värld,det är mottagaren som är den felande länken för mig,ingen mottagare ska bli utstörd på 2.4 på det här viset,då har man fuskat rejält när man konstruerat och tillverkat dem..Jag är en användare,inte ingenjör,jag behöver inte veta HUR min eltandborste funkar,dock hur man använder den..
    I det här fallet garanterar jag att tillverkaren inte skulle intressera sig ett vitten för mina inputs oavsett om jag skickar tillbaka den eller trampar på den.
    Och allt detta är till stor del mitt fel också,jag vet vad det kostade och då kommer den där oskrivna lagen:
    -Man får vad man betalar för, in..

    Jag flyger en hel del och har (för) många fpl,därav min inte helt friska idé att skaffa dessa (dumsnålhet)
    till såna fpl jag kan skiljas ifrån utan tår i ögat.
    Men nu har jag kommit till insikt själv o dragit slutsatsen att har jag Futaba så skaffar jag Futabagrejor,har jag nåt annat så får jag handla det som är tillverkat till det.

    Andra resonerar på annat vis,det här är mitt tänk som också baseras på hur attans problemfritt
    Futaba har varit för mig efter inkörningstiden de hade,tvivlar inte alls på att andra tillverkare gör bra grejor också,det vet jag för lite om personligen..
    Vad jag också vet är att radio är ett tabu ämne för många,det blir väldans personligt alltihopa för ägarna,man ska ALDRIG ifrågasätta andras radioval och det gör jag inte heller,det är inte det det handlar om.
    För mig så är det mera hur korkad jag är som inte lärt mig läxan sedan tidigare,det här var bara ett kvitto på att man är mänsklig,dvs försöker slippa undan blilligt.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #33

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Det är väl härligt att det finns lite passion i hobbyn map radioval! RC-flygarna i gemen är ju allmänt toleranta och snälla finner jag. Det finns ju inte jättemycket skrytpoäng och egomassage att inhämta i vårt gebit....!

    Det är lurigt med pirat-grejer. Själv köpte jag ett gäng små DSM2-mottagare från LemonRX och de var allihop häpnadsväckande bra, pyttesmå och fånigt billiga. Ett sexpack kostade som typ en Futaba eller Multiplex 6ch. Kanske fanns det nåt problem som jag aldrig märkte av.

    Funderingarna kring uteffekt och sånt tror jag tyvärr är relevanta. Ofta utvecklas snabbt ett "race to the bottom" när olika tillverkare konkurrerar och man gärna saltar alla siffror osv. Det finns bra exempel; kinesiska cykel-led lampor med helt orimliga lumen-uppgifter, kameror som är "4k" men det bara är uppskalat elektroniskt eller överdriven C-märkning på LiPO.

    25mW kravet är mycket välkommet då det kommer belysa vilka produkter som faktiskt är bra.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #34
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Ursäkta om en dumskalle lägger sig i.

    Jag häller fullt med Bokis ang. störningarna han fick från min sändare. Tilläggas bör vör väl för rättvisan namn även tilläggas att avståndet mellan apparatena handlade om endast ett antal decimetrar. Om det nu betyder nåt i detta fall ?

    Däremot när han flög så var min sändare avstängd så det kan knappast vara den som gjorde att han trilla ned i plurret.
    Modellen han flög såg väl inte ut som den mest välbyggda och det tyckte även Bokis ( man fär vad man betalar för) Var och en får väl dra sin slutsats av vad som orsakade krashen. Hade man gjort ett räckviddstest efteråt så kanske man hade kunnat bli lite klokare . Jag vet inte mer än det Bokis beskrivit. Vill bara bidra med lite fakta !

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Vet inte riktigt vad tråden egentligen handlar om nu men det Bokis skrev i sitt första inlägg så gällde det en dålig (pirat) mottagare och att detta skulle betyda att många mottagare av samma märke kanske var lika dåliga.
    Eftersom han inte talar om vilket märke det gäller så kunde det vara intressant att höra vilka/hur många kvaddar som ni har kunnat konstatera berodde på dåliga mottagare.

    Om jag skall dra mitt strå till stacken så har jag två kvaddar som jag direkt kan hänföra till mottagaren.
    En Futaba 608 mottagare och en Orange mottagare. Jag flyger idag med en Futaba 10 och har där mestadels FrSky (Fasst) mottagare och sedan har jag FrSky.
    Det senare märket har jag haft som lös modul på en Graupner mX 22, Taranis och nu Horus.
    FrSky har jag använt sedan detta märke blev vanligt på marknaden (ca 10 år). Flyger ca 400 loggade starter per år.
    Visst har jag kvaddat under åren men inte har det berott på några mottagare. Det har varit spakskötaren som dummat sig.

    Hur med andra?

    Stig

  16. #36
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Stig,mitt skriveri handlade om företeelsen som sådan som var mindre lyckad samt det tvivel som tillkom till dessa mottagare.
    Märket liksom kvittar egentligen,har man ett märke så ska man hålla sig till det som de är avsedda för,dvs både mottagare o sändare..
    Jag har tidigare haft div. lustigheter med eftermarknadsmottagare men har mest haft dessa i båtar,mindre skada skedd där..
    Och kvaddat på eget bevåg,det har jag gjort o kommer att fortsätta att göra,det som gör mig f-bannad är att denna mottagare säljs liksom alla liknande kinetillverkade som FAAST kompatibla,det gör att den ska f-n-i-mig fixa att nåt annat slogs på bredvid..
    Resten är att jag var korkad o flög några ggr medans Ivves sändare var avslagen,det tar JAG på mig..Har flugit så pass mycket så låsningar o annat känner jag igen,vill du tvivla på den biten så må det vara hänt.
    För mig så var det som ett eko från PCM mottagarna (Futaba) där när man blev störd så "frös" den ett ögonblick,följt av ett överkompenserand så när man har fått kontakt igen så har man för stora utslag,låsning igen osv..

    TILL SALU

    Tidigare motordriven fiskebåt,numera miljövänligt konverterad för segel eller åror säljes.
    Några små skönhetsfel,lätt fixat av den händige!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20170924_122820.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	63692
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #37

    Standard

    Att vissa aldrig någonsin har problem med sina billiga kopior må va hänt, men det är inget bevis på att de funkar lika bra som originalet, för alla.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #38

    Standard

    Även om man har en inställning som Bokis så måste man ha grundläggande kunskap om hur radiovågor sprider sig - speciellt då vi är väldigt beroende av att dessa kommer fram.

    Det du sänder ut i etern kan snappas upp av alla inom din sändares räckvidd. Har du en radio som funkar bra 1.5Km enligt tillverkarens spec så kan oändligt många inom detta område lyssna på din radiotrafik.

    För att förhindra att någon annan lyssnar kan man givetvis göra det svårare genom att tex sända krypterad trafik.


    Det stora problemet är att mottagaren bara skall lyssna på just din trafik - inte allt annat - och det är nog det som hänt i detta fallet dvs mottagaren har lyssnat på någon annan radio.


    Jag skulle vilja påstå att det är dags för frekvensklämma även på 2.4Ghz Radios för att säkerställa att ingen drar igång sin radio när andra flyger.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #39
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vet inte om du har förstått vad jag skriver,jag blev INTE nedstörd av en annan radio när jag flög..
    Och jag har varit runt o flugit så pass mycket på meetings med många sändare igång utan minsta problem men då har jag inte haft någon eftermarknadsmottagare i kärrorna.
    Vad du får din önskan om frekvensklämmor ifrån förstår jag inte alls?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  20. #40
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Idag uppfinner man sällan hjulet om och om. M.A.O, dagens 2,4-mottagare har sändar/mottagarsteg som är standardiserade? De köps i form av färdiga IC-kretsar som appliceras i tillverkarens (Futaba, FrSky, etc) produkter. Med dagens frekvenshoppning sänder systemen på typ 8-60 kanaler per sekund. Så egentligen ligger problemet inte i mottagarkretsen i mottagarna. Problemet är snarare det "protokoll" som bestämmer hur systemet ska hoppa runt mellan frekvenserna.
    Viktigt är att kolla att mottagare/sändarantennerna inte pekar "spets mot spets". Då kan man tappa betydande räckvidd. Det finns en video på Youtube där en stor och dyr Turbinkärra kvaddar pga tappad kontroll. Tittar man på hur piloten står och modellens position - pekar han på modellen med den korta sändarantennen. I mitt sinne en klockren haveriorsak.

    Själv har jag följande Set-Up för mina dyrare modeller.
    Sändare Horus med FrSky modul i facket bakpå.
    Det innebär att jag har två sändarmoduler som är bundna till var sin mottagare i modellen. En Redundancebox länkar ihop styrsignalerna och släcker man den ena sändsrmodulen fungerar systemet felfritt ändå. Strömförsörjning via två 7,4 Volts LiPo..
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •