Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71

Ämne: Otrevlig mottagare alá lågpris...

  1. #1
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard Otrevlig mottagare alá lågpris...

    Utan att nämna några tillverkarnamn så hade jag en genuint ny upplevelse i söndags,hade i brist på annat plockat i en dylik i en sjökärra.
    Använder FAAST och så långt var allt väl..
    Provstartade motorn för att se att allt funkade och jodå,det här ska bli skoj! Stängde av motorn för jag skulle inte flyga direkt..
    Men när Ivve som för ögonblicket körde sin båt med en Taranissändare och var på väg in så tyckte jag att det var dags så jag slog på allt..Det ryckte lite varstans men inte pga mig..
    Vad f-n??!! Cellerna började jobba o på chans så bad jag Ivve slå av sin sändare och HALLELULJA!! Var som att vara tebax på 35 mhz tiden,min började omedelbart o funka!
    Vän av ordning tycker nog att jag borde ha åkt hem o satt i en Futabamojäng i stället men det verkade jobbigt..
    Flera mil och här skulle flygas! Och det gjorde den med ett i efterhand förväntat resultat,gick förtjusande bra de första flygningarna men sen var det flashback igen,låsning-kontakt-låsning-fladder-fladder och SMACK!!
    Rena rama nostalgitrippen.

    Jag har mig själv att skylla men nu till den genuint nya upplevelsen,att en annan radio kan störa ut en sån här deluxe mottagare,trodde i min enfald att de använde sig av nåt som påminde om FAAST med tillhörande frekvenshoppning m.m...

    Ivve såg lite irriterad ut när jag satte mottagaren under foten och trampade till men den där tingesten hör inte hemma i ett fpl.
    Hade 2st till hemma som legat i sin förpackning ett par år och de fick smaka på en hammare så att jag ICKE SKOLA INLEDAS I FRESTELSE (utifall det är tomt på orginalmottagarhyllan)

    Var och en må själv avgöra om det är OK o flaxa med dessa tingestar men för mig så var det här ett rejält:


    VAKNA!!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #2

    Standard

    För att inte göra samma misstag vill vi gärna veta vilken mottagare det var.
    Har man sagt A så får man saga B

  3. #3

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av summit Visa inlägg
    För att inte göra samma misstag vill vi gärna veta vilken mottagare det var.
    Har man sagt A så får man saga B
    Håller med!

    /Ville

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Självklart att skriva ut märke. Eller skall vi gissa?

    Mer seriöst:

    Enda sättet för oss RC-konsumenter att få någon slags bild av kvalitet är att skriva om våra egna erfarenheter. Håller man pä med personbilar finns det gott om företag som gör det; tidningar eller kundundersökare tex JD Power.

    När man saknar detta vinner företagen på att sopa problemen under mattan (FRSk... host host... Oran... host host).

    En säkerhetsaspekt finns också; olycksrisken ökar med antalet mottagare; för mig är det vi pysslar med ganska harmlöst men icke desto mindre skulle jag lägga av om jag skadade någon.

    En teknisk anmärkning; vilket protokoll man använder är ganska ointressant om den tekniska nivån inte håller måttet.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Å andra sidan - felaktiga exemplar har alltid funnits av alla märken och bland alla produkter. I vår klubb har vi dock aldrig råkat ut för att en 2,4 GHz-sändare stört en annan 2,4 GHz-mottagare - oavsett original eller "pirat"-mottagare. Med undantag för Walkera-helikoptrar med tidiga 2,4 GHz-sändare som tydligen gjorde bindningen varje gång man slog på dom och om det då var 2 flygare med sådana tingestar som slog på dom samtidigt så kunde det bli intressanta effekter...
    Roger

  6. #6

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Vad är det för mottagare? och radio? Futaba? Finns väl ingen anledning att dölja vad det är för inblandade fabrikat! Andra omständigheter vore ju också av intresse. Och att bara krossa den under foten tycks mig ganska korkat när det finns tillfälle att riktigt gå till botten med problemet och förvissa sig om vad som orsakar dem... om inte annat så för oss andra...

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Klart det har funnits dåliga exemplar.

    För läääääänge sedan släppte Hitec en modell som hette Feather. Den visade sig ha undermåliga prestanda i kallt väder. På den tiden fick man läsa AoH och Modellflygnytt och prata med klubbkompisarna och återförsäljarna. Jag var en av dem som hade problem med den mottagaren. Innan den drogs in stod det tydligt i produktbeskrivningen att den lämpade sig för varmt väder om jag minns rätt.

    För lite mindre tid sedan körde jag FRSky. Jag fick fem defekta mottagare av åtta. FRSky svarade aldrig och inte heller åf. "Vi har aldrig haft några likande problem". Några år senare har jag sökt och sett att jag inte var ensam; tom en mycket namnkunnig pilot som heter Pierre Rondel hade samma problem. Elektronikkunniga konstaterar på RCGroups att antennlängden var fel och någon annan noterade att en kondensator inte var fastlödd utan satt fast bara med vax på kretskortet. Dvs dålig konstruktion och dålig QC. Den gängse metodiken när något inte funkar är att man får en ny pryl och så är det bra. Det fanns inget intresse från tillverkaren att göra något alls. Varför skulle de göra något? Det gick inte att tjäna några pengar på mig, det kostar bara att hålla på. Bättre att sälja på.


    Jag bytte sedan till Multiplex igen och fick problem med en ny mottagare som vägrade fungera i kyla. Multiplex svarade nästa dag och bad om en utförlig beskrivning av problemet och bad mig att skicka in den direkt till dem i Tyskland för undersökning. Det kom en ny i posten efter bara några dagar.

    Alla har kvalitetsproblem någon gång men vilka de är och hur de hanteras är intressant. Detta är bara
    mina erfarenheter, men att trampa sönder mottagaren lär knappast hjälpa vare sig tillverkaren eller framtida kunder.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Å andra sidan - felaktiga exemplar har alltid funnits av alla märken och bland alla produkter. I vår klubb har vi dock aldrig råkat ut för att en 2,4 GHz-sändare stört en annan 2,4 GHz-mottagare - oavsett original eller "pirat"-mottagare.
    Roger
    Det var det som fick mina ögonbryn att höjas Roger! Och i 2.4: as barndom så fanns det en del intressanta egenheter hos kvalitetsmärken men dessa åtgärdades.
    F.ö så kan jag inte påverka tillverkaren av dessa(garanterat!) och att trampa ihop dem är ett bra sätt att inte inledas i frestelse,dvs använda dessa av ren bekvämlighet samt ekonomisk försiktighet.
    Vem som gjort dem är sisådär intressant ,den koppling jag gör är att man får vad man betalar för..
    Så jag har nu tagit lärdom av detta,andra får göra precis som de själva önskar,att dra igång någon anti-märkeskampanj var inte poängen med det hela för mig..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Standard

    Hur vet du att det var mottagaren det var fel på och inte tex. antennen på sändaren som var trasig? Det har jag varit med om på Futaba FASST, vissa Futaba-sändare har ganska dåliga antenner(står till och med i instruktionsboken att man inte får vrida dom eftersom dom kan gå sönder).

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet med sådan här "förstörande provning" är ju att man faktiskt inte kan undersöka vilket komponent i kedjan som felade. Det är lätt att skylla på det "billiga skitet" men som redan konstaterats så kan även "dyrt skit" fallera.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    När jag läser detta kom jag att tänka på detta gamla problem som borde beröra alla Futaba sändare som köpts eller uppgraderas 2014 eller senare när de används mot en del gamla piratmottagare: http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=309829 Om det kan ge detta otäcka fel vet jag inte, men eftersom det är ett programerings/kodningsfel i piratmottagarna när de försökte kopiera futabas kodning, så är det inte omöjligt.

    / Ingemar

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Hur vet du att det var mottagaren det var fel på och inte tex. antennen på sändaren som var trasig? Det har jag varit med om på Futaba FASST, vissa Futaba-sändare har ganska dåliga antenner(står till och med i instruktionsboken att man inte får vrida dom eftersom dom kan gå sönder).
    Tja,kanske för att jag flög dagen innan med 4 kärror och senare på kvällen med tre till.
    Att vrida ur antennen torde vara ett konsstycke eftersom det är en sladd ur sändaren som går inne i ett kort rör (fasen vet om man ska kalla röret för antenn?),ska till mycket för att få den ur position..
    Ni missar min poäng (avsiktligt eller inte vet jag inte),när Ivve hade sin Taranis på så funkade den inte,med denna avslagen så funkade den..Det är det som jag tyckte var mest spännande!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Problemet med sådan här "förstörande provning" är ju att man faktiskt inte kan undersöka vilket komponent i kedjan som felade. Det är lätt att skylla på det "billiga skitet" men som redan konstaterats så kan även "dyrt skit" fallera.
    Roger
    Jodå Roger,jag vet om 6EXA,tror vi var bland de första som fick dessa med 000000 osv i kodning,Futaba tjafsade inte utan bytte ut dessa..
    6014 mottagarna var det värre med,de glömde att berätta om signalspänningen samt att de dog i ett varmt flygplan..Spektrum hade sina problem..
    Kan bara konstatera att för min egen del så tänker jag inte ha nåt dylikt i ett plan igen och ihoptrampningen var ett värdigt slut oavsett ev. felsökningar på kretskort m.m..
    Jag bryr mig inte om vad andra flyger med,huvudsaken är att man är nöjd själv,mitt beslut är att inte ha med dessa att göra mera,vad andra tycker få stå för dem..
    Åtrerigen,det som var mest häpnadsväckande var att Ivve lyckades störa ut min mottagare vilket rimligtvis är mer än obra..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Standard

    Huga! Jag har faktiskt endast hållit mig till Futaba och klarat mig bra hittills. Jag köpte en gång en "manfårvadmanbetalarför-FASST"-mottagare, men den vart inte långlivad, den fick startas om ibland för att arbeta rätt, annars låg servon och knorra och brydde sig inte om vad de egentligen skulle göra. Men annars funka den bra. Tycker man de bättre märkena är för dyra, köp beg istället för snik-grejer, de kostar lika mycket.

    En annan flygare på vårt fält hade väldigt kort räckvidd på sin wannabe-FASST-fullrange-mottagare, det slutade illa. Hade vart billigare köpt äkta varan direkt till Futaba-sändaren. Samma råkade ut för att mottagaren tappade bindningen i luften. Smack där med. Annat flyg.

    Ska man börja prata om allt folk varit med om med dessa wannabe-mottagare så blir tråden lång.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast det olyckliga i den uppdatering Ålänning relaterar till är ju att även vissa äkta Futaba-mottagare fick spatt av den uppdateringen. Vi hade flera flygare hos oss som fick backa till föregående mjukvaru-version för att kunna köra sin Futaba-mottagare även fortsättningsvis.
    Roger

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Då kör jag lite mer rakt på sak:

    Jag väntar just nu på en "Cooltech" mottagare för Futaba FHSS.

    Skall jag hoppa på den direkt? (Du kan skicka PM om du inte vill hänga ut tillverkaren.)

    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  17. #17
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vet inte Kristoffer,kan säkert funka,mitt aber är att förtroendekapitalet för eftermarknadsdeluxemottagare fick sig en känga så för min del så är de döda hädanefter..Jag tycker du beskriver bra i din berättelse ovan,en del dessa tillverkare bryr sig inte alls om ev uppkomna problem,därav min lösning på problemet på gott och ont..
    Du väljer själv om du har förtroende för den,i mitt fall så har jag en del kärror som kostar en smula och där har det hela tiden varit helt självklart att ha orginalprylar,har man en friggogrunka så må det väl vara hänt men att offra en förmögenhet på flygplanet o peta i nåt o-orginal känns ännu dummare än det jag lyckades med..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  18. #18
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Åtrerigen,det som var mest häpnadsväckande var att Ivve lyckades störa ut min mottagare vilket rimligtvis är mer än obra..
    Ja, det är häpnadsväckande, det är ju just det som inte skall kunna ske...
    Det hade varit intressant att testa om de andra två gjorde likadant (?) och sedan kunde de fått hammaren över sig.
    Kör så det ryker!

  19. #19

    Standard

    Jag kan upprepa samma typer av störningar med min utrustning.

    Slår jag på en radio hemma stör jag ut all WIFI på 2.4Ghz

    Det är ingen hemlighet att radiosändare kan störa ut varandra - och den som vinner är den som har starkast signal som mottagaren plockar upp.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag har aldrig haft några problem med radiolänken sedan 2,4 GHz kom med Futaba och Spektrum original. De är ju frekvenshoppande till skillnad från vanlig Wifi. Det sägs att de frekvenshoppande systemet kan få en fördröjning om det är många sändare igång men jag har inte märkt något vid exempelvis Växjö inomhusflygning där vi varit många samtidigt. Det hade varit omöjligt att flyga inomhus på det sättet med 35 MHz för det hände konstiga saker för någon nästan hela tiden i sporthallarna när vi flög med 35 MHz.

    /Ingemar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •