Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ni nanna ni nanna nini nanna nanana, radiotipset - Graupner MZ12 Pro

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Ni nanna ni nanna nini nanna nanana, radiotipset - Graupner MZ12 Pro

    Graupner lanserar i dagarna en ny radio, MZ12 Pro, som kan vara av intresse för många, inte minst med tanke på att priset inkl. LiPo sändarack och gyromottagare är €210. Vad får man då för pengarna?

    Sändare: 12 kanaler med program för flyg, heli- och multikopter, båt samt markfordon, 3 flygmoder, i flygläge vingmixer för upp till 2 klaff- och 2 skevroderytor per vinghalva, 5 fria linjära mixrar, 4 fria kurvmixrar samt ett antal fördefinierade mixrar, LiPo-sändarack som laddas via USB, talande telemetri via inbyggd högtalare, möjlighet till användardefinerade kommandon exv. för vippströmbrytare, möjlighet att installera Blåtandmodul för "handsfree", 250 modellminnen m.m.

    Mottagaren som medföljer, Falcon 6 är särskilt intressant då det är en gyromottagare som kan konfigureras som flight controller för multikopter, FBL-controller för helikopter samt stabilsering för flygplan.

    Här är en första titt:



    Senast redigerat av Michael den 2017-10-05 klockan 18:49.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Den såg fin ut. Där får Futaba se upp med sin nya K12 (12-kanalare) som är på gång, speciellt som Futaba K12 är betydligt dyrare. Att ha ljud till olka brytares lägen osv är rätt användbart (använder det i min Futaba 14MZ, dock kan man på den spela in egna ljud och tilldela till brytare, vred osv). Nu dröjer det väl inte förrän Spektrum och kanske fler har en 12-kanalare snart också gissar jag.

    /Bo

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Att ha ljud till olka brytares lägen osv är rätt användbart (använder det i min Futaba 14MZ, dock kan man på den spela in egna ljud och tilldela till brytare, vred osv).
    /Bo
    Faktum är att även MZ12 Pro tycks ge möjlighet att spela in egna ljud som kan tilldelas olika funktioner.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Allt detta fungerar också med valfri FrSky-sändare (dock 16 kanaler) och deras gyromottagare - och där kostar gyromottagaren runt 25 Euro. Men visst är det kul att det dyker upp konkurrenter till hyfsade priser. Hade kunnat vara ett alternativ till FrSky om jag inte redan hoppat på det tåget.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Faktum är att även MZ12 Pro tycks ge möjlighet att spela in egna ljud som kan tilldelas olika funktioner.
    Japp, det stämmer, det står så här i manualen till radion:


    The transmitter is delivered with a basic selection of voice announcements. This selection can be supplemented by self-generated announcements in .wav or .mp3 format using the "Firmware_ Upgrade_grStudios" program from the PC or laptop. In the seven lines of this menu, one announcement can be assigned to each of the two switching positions of a switch.


    /Bo

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Allt detta fungerar också med valfri FrSky-sändare (dock 16 kanaler) och deras gyromottagare - och där kostar gyromottagaren runt 25 Euro. Men visst är det kul att det dyker upp konkurrenter till hyfsade priser. ...
    Såvitt jag känner till kan inte FRSky-mottagarna användas som FBL controller för helikopter eller som flight controller för race drones, eller har jag fel? Det är en av fördelarna med Graupners Falcon-mottagare.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ok - det har du rätt i Michael men för vanliga flygmaskiner så gäller nog det jag sa. Och jag tror knappast att i alla fall multicopter-flygare ändå kommer att använda Graupnermottagaren - finns liksom ingen anledning när vanliga kontrollerkort är avsevärt billigare och antagligen finns med mera anpassad programvara och för oss FrSky-flygare så har även FrSky avancerade multicopter-kontrollers med inbyggd mottagare.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •