Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Måla innan eller efter packtejp?

  1. #1

    Standard Måla innan eller efter packtejp?

    Om man bestämt sej för o köra nån form av packtejpad skiva. Målar (sprayar) man den innan eller efter att man tejpat?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gissar att du får svårt att få färgen att fastna på tejpen - men det är bara en gissning.
    Roger

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du applicerar packtejpen lämpligen innan du bockar skumskivorna.
    Då får du en bra komprimering på insidan som styvar upp konstruktionen.
    Tejpen gör också att du kan måla med lite mera "aggressiv" lackfärg som direkt på skummet hade löst (smält) plasten.
    Jag hittade en artikel för många år sedan där vi mixade en massa olika material. Vingen vek vi av depron som vi först tejpat på utsidan. Den sprejade vi med Biltema-lack - kunde säkert varit betydligt snyggare :-)

    http://mfksnobben.se/images/galleri/pi/piwakawaka.htm

    Roger - färgen sitter betydligt bättre på tejp än på skum som ofta är lite "fetare".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ok - då fick man lära sig nåt nytt idag också...
    Men det gäller nog att välja en färg som verkligen biter på tejp.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jag spray-ade min FT Viggen med Biltemas silverfärg ovanpå packtejp. Blev ju skitsnyggt, till att börja med. Men efter ett tag började tejpen släppa o bubbla upp sej. Inte bra, fick bygga en till. Den provade jag att klä med silvrig Solarfilm istf tejp. funkade ju bra på alla kroppsytor man böjer/bryter ihop. Men flata ytor, som vingar etc, blev skeva. Attans också.
    Kanske är det så att original-konstruktionen med pappklädd depron är bäst ändå...inte testat det än.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0451.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	63807  

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En kompis byggde också en vViggen som han målade och även hans blev en aning skev så även om den bruna färgen är tråkig så tror jag faktiskt att man skall behålla den. Vill man bygga och måla snyggt skall man nog välja lämpligare bygg-material.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jag har byggt min i Flite test:s vattentäta foam som sagt och har provsprayat med vanlig sprayburk i tre omgångaroch tunna lager på en bit som är ca 15x40 som blev över efter milt ha gått över det med 240 papper då ytan är väl blank orörd. Inte skevat iväg alls. Provade även att rycka av den bruna vattentäta pappen efter tredje omgången färg torkat över natten och kunde konstatera att det inte hade blött igenom alls. Tror det är värre med deras vita som inte är vattentät då antagligen färgen blöder igenom och påverkar själva foamen som då tenderar och skeva iväg. Den vita har jag inte prövat alls då den kommer kommer i en del deras färdiga kit och jag skriver ut ritningarna själ och överför.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Jag spray-ade min FT Viggen med Biltemas silverfärg ovanpå packtejp. Blev ju skitsnyggt, till att börja med. Men efter ett tag började tejpen släppa o bubbla upp sej. Inte bra, fick bygga en till. Den provade jag att klä med silvrig Solarfilm istf tejp. funkade ju bra på alla kroppsytor man böjer/bryter ihop. Men flata ytor, som vingar etc, blev skeva. Attans också.
    Kanske är det så att original-konstruktionen med pappklädd depron är bäst ändå...inte testat det än.
    /A
    Vilken färg hade planet från början? Vitt/brunt?

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    En kompis byggde också en vViggen som han målade och även hans blev en aning skev så även om den bruna färgen är tråkig så tror jag faktiskt att man skall behålla den. Vill man bygga och måla snyggt skall man nog välja lämpligare bygg-material.
    Roger
    Vilken färg hade planet från början? Vitt/brunt?

  10. #10
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Vanlig spraymaling sitter ikke på pakketeip. Den skaller av. Men giver du pakketeipen en omgang spraylim sitter malingen. Og jeg synes det bliver finest om man maler efter man hsr teipet

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av karstena Visa inlägg
    Vanlig spraymaling sitter ikke på pakketeip. Den skaller av. Men giver du pakketeipen en omgang spraylim sitter malingen. Og jeg synes det bliver finest om man maler efter man hsr teipet
    Det var nog också min tanke att färgen inte sitter på tejp utan vidare men Patrik nämnde ju ovan att det skulle fungera trots allt. Men spraylim först kanske är modellen.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Vilken färg hade planet från början? Vitt/brunt?
    Förlåt sent svar, och otydligt inlägg. Planen var alltså byggda i vit 6mm depron, första klädd med 50mm packtejp o sedan lackad. Numera skrotad. Andra klädd med Solarfilm, även med svag värme på järnet så blev vingarna lite skeva.
    Båda var laserskurna satser inköpta från Radeks Flygakademi i Malmö, via en kompis.
    Har tidigare skurit ut en 40% liten Vigg i 3mm svart depron med packtejp. Olackad. 27mm fläkt på 3 celler. lite för klent drag.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0113.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	71,2 KB 
Id:	63886  

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Problemet jag ser med målad packtejp är inte att den flagnar av, snarare att den kryper in i skarvar och löser upp limmet på tejpen så att den bubblar upp sej efter ett tag. Beror nog alldeles på vilken färg man väljer. Prova på skrotbitar.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •