Hej,

Är det här nåt att satsa på att ha hemma månntro, om man laddar mycket LiPo batterier hemma?

http://www.housegard.com/products/lith-ex-slaeckspray/


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lith_EX.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	26,1 KB 
Id:	63809


Ganska ny produkt vad jag förstår, finns att köpa hos en del företag nu som säljer brandsläckare, även HAB Electronic som säljer modellprylar säljer den har jag sett.

Den här flaskan med släckspray är ju inte så jättestor, 400 ml, och tömmes på ca en halv minut.
Så jag förstår att den kan ha sin användning vid mindre LiPo bränder.
Den innehåller miljövänligt släckmedel, AVD (Aqueous Vermiculite* Dispersion).

Själv laddar jag ofta 4 st LiPo pack samtidigt vid min laddplats (4 st 5 cell 5000 mAh). Svårt att veta om en Lith EX släckspray skulle räcka om det brann i 4 sådana LiPo? Kanske två borde räcka?
Det finns en 6 liters också men den kostar runt 5 tusen så det blir lite för dyrt som hobbyist.
Nån som har nån aning hur man skall tänka ang. mängden släckspray man bör ha i mitt fall?

Det står så här i broschyren till Lith EX släckspray:

Släckningsförmågan för litiumbatteribränder bekräftas av ett 60 Wh-test, enligt en testnorm utvecklad av Zentrum fur Sonnenenergie-und Wasserstoff-Forschung (ZSW) GmbH.

Innebär det att en Lith EX släckspray kan släcka åtminstone en LiPo batteribrand som där LiPo batteriet har max 60 Wh energiinnehåll?

Om jag räknar ut Wh på ett 5 cell 5000 mAh LiPo (som i mitt fall) så blir det:

5000 mAh x 4,20x5 volt /1000 =105 Wh.
Om jag då laddar 4 st sådana LiPo accar samtidigt: 420 Wh.

Jaha då räcker inte ens en flaska med Lith EX släckspray för ett enda LiPo batteri i mitt falll?

Hur skall jag tänka angående hur stor släckare (mängd släckmedel) som behövs, om jag skulle vilja skaffa en sån här AVD-släckare för mitt scenario ovan? Nån som kan?

/Bo