Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Lith EX släckspray (för LiPo brand)

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    I vilket scenario tänker ni att behovet finns att släcka själva batteriets brand?
    Jag sitter oftast vid ett skrivbord intill där jag laddar och oftast är jag i rummet när jag laddar.
    Skulle det mot förmodan börja pyra i LiPo accarna under laddning så tänkte jag att jag kunde ha Lith-Ex släckarna tillhands och kväva direkt (hoppas jag på). Jag skall även göra iordning plastpåsar med sand som jag kan slänga på ev. brand också.
    Laddar även iPhone hemma så vem vet, det skulle ju kunna ta sig i en sån också fast sannolikheten är väldigt liten men den har jag ej under uppsikt hela tiden när jag laddar så...
    Kolsyresläckare funderar jag att skaffa också så jag kan släcka om en brand sprider sig till inredningen i rummet.
    Var med i somras när ett riktigt flygplan skulle startas och det slog ut flammor ur avgasrören och sen verkade det som det matade på med bensin från bränslepumpen för hela undersidan av planets främre halva stod i lågor. Två stora kolsyresläckare gick det åt innan det var släckt. Ingen skada alls på planet.
    Funderar på om en sån här att ha hemma, som generell brandsläckare i hemmet, kan vara vettig:
    http://www.swedol.se/brandslackare-kolsyra-b.html
    Dvs denna:
    http://www.housegard.com/products/ko...ckare-5-kg-ny/

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-10-13 klockan 14:44.

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kolsyra är bra i den aspekten att man kan använda den när man vill. Pulver vill man verkligen inte chansa med.

    Tänker på ditt scenario där du sitter jämte ett batteri som börjar brinna. Behöver inte batteriet lämna sin energi innan det går att släcka? När reaktionen är klar borde det gå att släcka med kolsyra eftersom det är en normal brand. Jag kanske tänker fel, det är därför jag frågar.

    Hade det hänt mig vilket det ibland gör, inte just batterier men annat som är plötsligt så brukar jag bära ut det illa kvickt. Kastrull på spisen, batteri jag kortslutit, stearinljus osv.... Nu tar jag ju inte 2dl bensin i händerna men ett batteri brukar gå bra att hålla i sladdarna eller sparka framför sig på golvet. Skulle en släckinsats inte funka så hamnar man ju där i alla fall att man måste avlägsna det som brinner.

    Grillvante känns naturligare för mig, men som sagt... tänker kanske fel.
    Superhero

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag använder laddpåse när jag laddar hemma, men funderar på att skaffa två såna där Bat-Safe lådor istället.
    Problemet med Lithium polymer batteribränder är väl att de ofta snabbt blir rätt våldsamma, så att hinna kasta ut dem genom fönstret t ex är inte säkert man hinner med. Slänga på ett gäng sandsäckar borde dock hinnas med och få branden att kvävas hyfsat om det tagit sig.
    Förmodligen är en kombination av släckåtgärder bra, det är lite så jag är inne på. Inte bara satsa på ett enda kort så att säga.

    /Bo

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    En fråga skapar inte lipo accarna sitt eget syre,så det blir svårt att kväva elden?
    Tobbe

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    En fråga skapar inte lipo accarna sitt eget syre,så det blir svårt att kväva elden?
    Tobbe
    Jo, och det är det som gör dess bränder så svåra att släcka.
    Men släckmedlet AVD i sån här Lithium släckare som Lith-EX (och dess större variant som innehåller 5 liter) klarar tydligen uppgiften:

    -----------------------------
    (från Lith-EX broschyren)

    VAD ÄR EN Lith-EX
    Det är en släckspray som innehåller släckmedlet vattenhaltig vermikulit i dispersion (AVD) tillsammans med ett drivgasen (kvävgas).
    VAD ÄR VATTENHALTIG VERMIKULIT I DISPERSION?
    Brandsläckningsmedlet vattenhaltig vermikulit i dispersion (AVD) är en ny revolutionerande teknik som har många fördelar jämfört med traditionella lösningar som använder fasta och portabla brandbekämpningssystem.
    AVD är en vattenhaltig dispersion av vermikulit, som kan sprutas ut som en dimma. Vermikulit är namnet på en grupp hydratiserade laminära mineraler: silikater av aluminium-järn-magnesium. Mineralet vermikulit består av tunna flata kristaller som innehåller mikrospopiska lager av vatten.
    HUR SLÄCKER DE BRANDEN?
    AVD sprutas ut som en dimma. Vermikulitpartiklarna i dimman fastnar på det brinnande materialet och skapar en täckande film över den brinnande ytan. Vattnet kyler ner branden medans det hastigt avdustar. Tack vare minneralplattornas form binds de samman och skapar en obrännbar syrebarriär mellan branden och atmosfären.

    KAN Lith-EX ÅTERFYLLAS SEDAN DE ANVÄNTS?
    Nej, de är enheter konstruerade för engångsanvändning.
    HUR EFFEKTIV ÄR DEN?
    Den är idealisk för små bränder, som ännu inte fått ordentligt fäste.
    HUR LÅNG HÅLLBARHET HAR LITH-EX FIRESTOPPER?
    3 år.
    ÄR LITH-EX FARLIG FÖR MILJÖN?
    Nej. Vermikulit är ett naturligt förekommande mineral som är kemiskt och fysiskt inert. Ämnet är helt giftfritt och därför helt ofarlig för vattenlevande organismer, växter och djur.

    ---------------------------

    Notera att de skriver att Lith-EX är avsedd för "små bränder, som ännu inte fått ordentligt fäste".
    Så jag antar att för en mer utvecklad LiPo brand så behövs nog den stora AVD släckaren på 5 liter och troligen fler släckningsåtgärder som t ex sand(säckar) över eldhärden.

    Bäst är nog flera barriärer: en bra och säker LiPo skyddslåda (t ex Bat-Safe), AVD släckare (t ex Lith-EX) och ett gäng sandsäckar i närheten av laddplatsen. Och en allmän brandsläckare för att släcka brand i inredning om branden tar sig så långt, t ex en kolsyrebrandsläckare 5 liter.
    Ovan är ju en spottstyver i kostnad mot vad kostnaden kan bli om hela bostaden eller huset brinner ner p g av LiPo brand.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-10-14 klockan 14:22.

  6. #26
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Oavsett vad man tycker så är släckare bra att ha i fastigheten, har själv två stycken pulver i garaget, men de vill jag endast använda om det brinner ordentligt.

    Har själv haft två ofrivilliga lipo bränder i garaget, bägge har jag kastat ut batterierna, de rök fyller utrymmet omedelbart och det stinker i flera månader efteråt trots vädring i timmar varje dag.

    Ser det som svårt att hinna släcka lipo branden med släckare om det inte är stora 6S10000+ batterier som brinner för då har man lite tid på sig innan det slutar att brinna, men i gengäld är branden våldsam. Att tänka på är att det blir omöjligt att se något efter ett par sekunder(som att glo ner i ett mjölkpaket). Jag tror mer på en sorts ventilation där röken från batteriet fläktas ut ur lokalen, dock kan man ha släckaren för att ta död på ev annan följd brand.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #27

    Standard

    Bäst är nog att ha nåt arrangemang så allt kan kastas ut så fort som möjligt. Rök och lukt är nog bara att acceptera. Att släcka något som brinner inomhus blir bara värre, allt går så fort. Och förstås, ha koll på ackarna och hur du laddar. De som fått brand har antingen slarvat, varit okunniga eller haft otur. Kablarna lossnar vid brand.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det som verkar bra med Bat-Safe laddlådan att ha LiPo batterierna i vid laddning (och förvaring om man så önskar) är att i locket sitter tydligen ett filter så röken blir inte lika stygg som den annars kan bli.
    Saneringen efter en ev. brand p g av röken kan ju bli lättare om röken blir mindre och inte så aggressiv.

    /Bo


    https://www.youtube.com/watch?v=VBGDutC8cO0

    https://www.youtube.com/watch?v=if-O-SDhUGc

    https://www.youtube.com/watch?v=pzlXcv5ONSY

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •