Reklam

Resultat 1 till 5 av 5

mne: Thrust angle, nn som vill frklara hur och nr det anvnds?

Standard Thrust angle, nn som vill frklara hur och nr det anvnds?

Thrust angle, nn som vill frklara hur och nr det anvnds? Grna i "ltta" termer.

Har begreppet nt svenskt namn frresten?

/David

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Frst om du tnker dig en linje genom propellerns centrum och en linje bakt till fenan, som man har som referenslinje fr alla vinklar, som motorrikningen, vingens anfallsvinkel och stabbens anfallsvinkel.

Prop
    |
    |
    |
    -|Motor-------------<---------vinge-------->--------------------------------------<--stabbe-->----
    |
    |
    |

Lt sga att motorn r riktad 0, 0 grader (vertikalt, horisontalt) i frhllande till referenslinjen (som r flygplanets tnkta flyglinje genom luften) dvs motorn har trust angel 0, 0 grader.
    Vingen kan d kanske ha nn grad anfallsvingel (fr att f lyftkraft) och stabben kanske har nn tiondels grad pisitiv anfallsvinkel (ganska nra noll grader i alla fall).

Nr jag trimmar in mina F3A konstflygmaskiner jobbar jag mycket med detta, frst en grundinstllning sen genom flygning fininstllning av frmst vingens anfallsvinkel och planets tyngdpunkt beroende p hur planet gr i olika manvrer. T ex rakt upp och rakt ner fr att ta ett exempel. Hur planet gr t ex i 45 grader uppt och nert bde rttvnt och p rygg. i knivegg osv. Hur planet gr nr jag flyger rakt fram i planflygt och drar av gasen (man vill planet skall fortstta rakt fram och varken ha tendens att d dyka eller stiga, ev kan motorrikningen behvs justeras annars.
    Mottorriktning r allts"thrust angle" i detta fall.
    Mnga plan har en aningens hgerrikning, och ngot nedtrikning (speciellt hgvingade flygplan) p motorn.
    Kanske en thrust angle, motorrikning, p 1-3 grader t hger och kanske i det spannet nedtrikning (beror p modell och hur kraftig motor man har p).
    Hgerrikningen p motorn kan behvas fr att man fr en virvlande luftstrm frn propellern (propellern roterar moturs, sett framifrn, som huvudregel p en frontmonterad motor) som trffar fenans vnstra sida och fr en vridande effekt (p vertikala axeln) t vnster p modellen. Hgerriktningen motverkar denna tendens.
    Ju kraftigare motor man har p modellen desto mer hgerrikning kan behvas.
    Behov av ev. nedtrikning p motorn motiveras av p hgvingade modeller av att luftmotstndets centrum ligger hgt p modellen (vingen ger luftmotstnd, mer vid kad fart) och vid motorpdrag s fr planet drfr en tendens att peka uppt med nosen ju mer du drar p motorn, nedtrikningen motverkar detta. P mid- och lgvingade plan, r behovet av nedtriktning i regel mindre om det ens behvs.

Lite mer om intrimmning av en modell (om man vill trimma in den mer optimalt fr at flyga bra som t ex en mer avancerad konstflygningsmaskin - dock verkurs fr nybrjare):
    Hemma skruvar jag fast en fyrkantig metallbalk p motoraxeln som blir referens, sen fster jag vinkelmtare p denna och p vinge samt stabbe fr grundinstllning av deras vinklar. Drefter finjusteras vinghalvornas och stabbhalvornas vinklar samt tyngtdpunkten p planet genom testflygningar och smjusteringar allt eftersom.
    Vingens anfallsvinkel justeras s modellen tillsammans med justering av tyngdpunkten s modellen flyger s bra som mjligt i alla lgen.
    Stabbens anfallsvinkel justeras efterhand s att inget hjd- eller dyktrim finns kvar. Mitt F3A konstflygplan har frsts enkelt stllbar anfallsvinkel p vingen och stabben (i regel varje halva fr sig individuellt stllbar).
    Sndan intrimmingsprocess brukar ta bortt 100 flygningar innan jag r njd med intrimmningen p ett nytt F3A plan.
    Nr allt r klart dokumenterar jag vinklarna och tyngdpunkten igen och sparar detta fr framtiden. ndrar jag flygbatteri, fartreglage, servon och annat som kan pverka tyngdpunkten s vet jag var jag hade den och kan f den som tidigare igen vid ndringar av utrustning i planet. Samma sak med alla vinklarna, jag kan enkelt stlla dessa till de vrden jag vet att planet flyger bra, om det skulle behvas justeras nt senare av nn anledning. Roderutslag som r nskvrda, som man kommit fram till genom provflygningarna, dokumenteras ocks med vinkelmtare (jag anvnder elektronisk vinkelmtare fr detta).
    En bild kanske kan ge lite hum om den inledande processen (och den slutliga dokumentationen), en F3A krra som heter MythoS Pro som jag mtte upp vinklarna p fr ngra r sen efter att den finjusteras genom mnga testflygningar.

Kanske blev fr komplicerat att hnga med, men ovan ger kanske en liten inblick i vad man behver jobba med om man skall f en modell att flyga riktigt bra, speciellt en konstflygningskrra om man tvlar (som jag gr). Ev. justering av thrust angle r bara en liten del av intrimmingsprocessen i mitt fall med en F3A konstflygkrra.

/Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	vinklar_MythoS_Pro.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	102,5 KB 
Id:	63814  
    Senast redigerat av bem den 2017-10-08 klockan 01:30.

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    289
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Hr har du en lathund som beskriver hur man kan trimma in sitt flygplan. Den avser visserligen aerobaticplan, men principen gller ven fr enklare flygplan ven om mnga av momenten inte har s stor betydelse dr.

http://www.strangnasmodellflygare.se...aerodynamikmm/
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlgg
    Thrust angle, nn som vill frklara hur och nr det anvnds? Grna i "ltta" termer.

Har begreppet nt svenskt namn frresten?

/David
    Det r ganska enkelt. Allt som drivs av en motor nskas ju fara ivg t ett speciellt hll. Thrust angle eller kanske motorriktning handlar om att rikta din motor-propeller-flkt-jetmotor t precis rtt hll s att din flygmaskin rr sig dit du vill. Steg i r ganska uppenbart, stt en propeller fram som blser bakt. Sen steg 2 handlar om att flygplanet skall ka s rakt det bara gr oavsett gaspdrag och hastighet eller lge i luften. Ofta fr man rikta motorn nert och t hger fr att motverka lite lyftkrafter och propellerns rotationsriktning.

r riktningen fel kommer flygplanet inte flyga rakt. Ibland kan man anvnda det till sin frdel s sin jaktflygplan eller rymdraketer.

Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Igenomlst o uppfattat! En tackar!

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •