Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

mne: Modellflyg gr hrt t dkttet

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    469
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Angry Modellflyg gr hrt t dkttet

Vad hller jag p med ? fr ngon vecka sen lyckades jag f min 450 helikopter stjrtroter att trffa min arm, nr jag hll p med en brkande ESC, det blev inte s farligt, lite plster och skll av tanten fixa det. (skrev om det i en annan trd hr )

Igr var det dags igen, jag har ett avsomnat projekt i form av 1400 mm Tiger Moth fenan var kvar att kl och skra in gngjrn i, s jag satt ett nytt blad i skalpellen balsan var lite hrd och rtt som det var sprack den och skalpellen trffa ovansidan p tummen, ett snyggt snitt p ca 25mm, det bldde rtt bra, fick fatt i en trasa som lg p bnken och drog om, i kk och sa till tanten ( som r gammal underskterska) att hmta plster, hon muttra ngot att det behvs att sys, jag muttra tillbaks att stt p ett plster fr f.. och hon gjorde s under protest.

Efter en halvtimme bldde det fortfarande s det var bara att ge tanten rtt och stta sig i bilen och ka ner till akuten p Avesta Lassaret, De tyckte att det var ett fint snitt, men jag gav inte ngon detaljerad beskrivning hur det hade gtt till, bedvning och 8 styng och ett snyggt paket med en skena i s jag inte kan rra den, imponerad hur effektiva de var p akuten, hemma igen efter en timme, s jag kunde f mer skll av tanten

Det som irriterar mig mest r att det inte blir ngot byggande / flygande p 10 dagar innan paketet r borta, det bla en Multiplex Rockstar och vntar p sin maiden

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tumme2.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	49,0 KB 
Id:	63815

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 908
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Arbeta p egen hand ----
    Du fr vl ta en hst p Scouterna och lra dig hantera kniv och f knivbevis ;-)
    P klubben har vi en verktygssats just fr att fixa "Hinges" - kan det vara Du-Bro tro?
    Jag hittade faktiskt en sdan verktygssats fr en tia p "marknaden" p Ripaveckan, och en burk med gngjrn fr samma pris, i somras.
    Bde verktyg och gngjrn har kommit till pass i hst.
    Sker man i dag s r dessa verktyg s klart elektriska och kommer frn Great Planes http://www.greatplanes.com/accys/gpmr4010.html .

Fast inkp av en sdan kommer kanske att f lika mycket skll av tanten?

/P

karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    381
    Jobb
    Nringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

Standard

Se det fra den lyse side. Skalpellen var hvass. Det gr s forbandet mere ondt at skre sig om kniven er slv.

Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlgg
    108
    Jobb
    gare MRC AB
    Klubb
    MFK stersunds Modellflygklubb

Standard

Ja om man sitter och lyssnar vid "lgerelden" p klubben s dyker ena incidenten upp efter den andra.. Har min bortgngne pappa som exempel som vid motor start av sin 10cc metanolmotor fick handen i proppellern och fick sy 40 stygn, alla funktioner i behll men knselbortfall o vissa omrden i handen.
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    469
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb

Standard

Och det r inte frsta gngen inte, min hgertumme har ocks ftt sin beskrda del p 80talet, tv gnger tom. Frsta gngen flg jag hang p Lernacken i Limhamn, dligt med vind det bar precis, vinden mojna och jag blev tvungen att land p kanten en bit ned, fr er som inte vet vad Lernacken var, s var det en kalkstens utfyllnad ut mot resund ca 10 -15 m hg, den finns inte lngre man har vist byggt en bro till lrike dr nu. Nr jag klttra ner p kanten (gjort s mnga gnger innan) tapp jag fotfstet och rvkana ner, lyckadess att strcka ut handen f med mig modellen ner, men samtidigt lyckades jag skra upp tummen p en vass sten. Trasa om tummen i bilen, men tnkta att jag kan inte ka till akuten som jag ser ut, klderna trasiga och vit-rd av kalk damm och blod. S hem och tvtta av det vrsta och nya klder p och sen ivg till akuten fr 6 styng i tummen. Men det vrsta var att badrummet sg fr djv.. ut med trasiga klder och blod och min dvarande fru kom hem frn jobb och fick en inte s liten chock nr hon sg elndet, det var fre mobiltefonernas tid, vist jag kunde skrivet en lapp och frklarat men vem tusan tnkte p det

Andra gngen, ngra r senare, skulle jag kra in en OS FS90 gldstifts klmman hoppa av jag fick generalhjrnslpp och frskte ta den genom propellern till akuten igen och 8 styng den gngen

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 553
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Ja, det r ltt hnt att skra sig, vi anvnder ju ofta rakblad och skalpeller nr det byggs.

Bara en hand som kan anvndas...hmm...
    Kom att tnka p en ldre herre som bara hade en hand men lyckades bygga ett stort modell-lokomotiv i metall trots detta, se nedan. Det var rtt imponerande av farbrorn att klara av det med bara en hand.
    Oftast kan man mer n man tror och vi anpassar oss efter vad vi kan anvnda. P 10 dar hinner du nog inte lra dig bygga med bara en hand men du kanske kan f din fruga att hlla i prylar medan du frsker bygga p planet
    Teamwork... (jag antar hon skllt frdigt p dig vid det hr laget?)

Bild nedan 1972 p Harald Windahl som bodde i Karlskoga, d 65 r, med sitt egenhndigt byggda metall-lok av Nyqvist & Holms litt B nr 1140 rsmodell 1908-10. Tog 19 r och ca 15000 timmar att bygga. Byggd frn originalritningar nedskalade till skala 1:10. Allt byggt i exakt som p frebilden i minsta detalj och allt fungerade ven som p frebilden.
    Han blev av med sin ena hand 1929 i en olycka. Fantastiskt att han kunde bygga detta lok med bara en hand. Man kan undra var denna juvel till lok finns idag.

Namn:	Harald_Windahl_med_loket_SJ_litt_B_nr1140_rsmodell1908-10.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	151,0 KB 
Id:	63835

Nvl, efter denna utsvvning s vill jag nska att allt lker bra med ditt finger och du fr brja anvnda skalpellen igen om 10 dagar.

/Bo

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    469
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb

Standard

Tror att jag har hitta lsningen fr att undvika skrskador

https://www.engelsons.se/styckhandske

karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlgg
    381
    Jobb
    Nringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

Standard

Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlgg
    Tror att jag har hitta lsningen fr att undvika skrskador

https://www.engelsons.se/styckhandske
    Akurat den hansken er ok s lnge der er snak om eggen p kniven men er det spidsen som glipper gr den ganske langt igennom.
    Vet det av drlig erfaring som forhenvrende slagter.

Skal du have en god sikker hanske, skal du have en brynjehanske med en latexhanske udenp. Men en brynjehanske koster og fs bare i 4 strrelser

Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    826
    Jobb
    Lastbilschauffr
    Klubb
    KMFK

Standard

Namn:	37297FFE-3506-459D-9CCC-FDA420A55516.jpg