Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Lite tankar/erfarenheter kring ritningar, foam och metoder från en nybörjare.

  1. #1

    Standard Lite tankar/erfarenheter kring ritningar, foam och metoder från en nybörjare.

    Har nu lyckats med två byggen på kort tid som nybörjare. Båda två oflugna än så länge då jag väntar på elektroniken som har längre leveranstid än foamen. (Hinner säkert bygga ett tredje innan allt anlänt.)

    I början var allt lite bambi på hal is men det gav sej ganska snabbt efter en massa frågor o studerande på nätet. Nog med skitprat och här är vad jag kommit fram till som funkar ganska bra (för mej).

    Att skriva ut ritningar själv innebär ju att man måste få över dem på foamen vilket jag tyckte var ett aber. Detta löstes med följande metod:



    Helt *svordom* grym metod som det är svårt o göra fel på. Tar iofs lite tid men det var det värt.

    Sen tyckte jag till en början att det var jäkligt dumt att ritningarna som är "tiled" (uppdelade på svenska?) allt som oftast kommer i "US lettersize" som är mindre än våra A4-papper, men efter ett tag insåg jag att det bara var bra för då får man ju en extra kant när man skall sammanfoga delarna så att man kan klippa/skära sej ända in till ritningen på ena delen av de två som skall sammanfogas för att sedan använda den extra kanten på det andra pappret så att man kan lägga dem omlott och tejpa. Att tejpa två stycken papper kant i kant var mycket svårare tyckte jag.

    Om man sen använder sej Flite Test:s bruna vattentäta foam så är ytan såpass blank/hal att en blyertspenna fäster dåligt så jag vart iväg till våran lokala pysselbutik och hittade dessa:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	88.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	50,9 KB 
Id:	63862
    (klickbar thumbnail)

    Och skulle man mot formodan ändå rita fel så är pennan vattenlöslig vilket medför att man på den bruna vattentäta foamen bara kan ta en lätt fuktad svamp och sudda ut och göra om. Förslagsvis väljer man svart färg på pennan.


    Och sist skall man sen skära till 45 graders vinklar får att få till roder, stabilisatorer m.m. så ser det ju sååååååå lätt ut när man kikar på diverse youtube-klipp. De bara tar ett vasst blad i och på frihand lyckas varje gång. Näe, inte att jag fick till det snyggt mer än nån enstaka gång så jag hittade den här metoden:



    Lite tjötig gubbe som säkert hade kunnat klara av detta 4 minuter istället för 14 men spola fram till 13:00nånting så ser ni grejen med det hela.

    Och det är bara att inse att raklab är förbrukningsvara som man mår bäst själv av ha vassa och runda former kan man gott klippa till kantiga och sen sandpappra till.

    Allt ovan är säkert självklarheter och har säkert nedtecknats för många här men jag tyckte ändå att det var värt dela med mej av mina erfarenheter.

    Tusen tack alla här som hjälp mej. Misstänker redan att jag är typen som kommer att gilla byggandet mer än flygandet till slut.


    /Dave

  2. #2

    Standard

    Tack för dessa två tips de är riktigt bra och enkla.

    //R

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •