Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

mne: Kan man rkna ut storlek p ESC som behvs?

  1. #1

    Standard Kan man rkna ut storlek p ESC som behvs?

    Om jag p frhand vet vad jag vill ha fr motor och batteri. Kan jag d p nt stt f fram hur stor ESC som man kan tnkas behva?

    Skickat frn min F8331 via Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 743
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Storleken p fartreglaget beror ju p hur hg effekt det skall hantera och denna beror ju i sin tur p belastningen som propellern genererar vilket inte jmt r s enkelt att rkna ut i frvg - ven om det i o f s finns berkningsprogram som i alla fall ger ett hum om behovet. Sen har ju en del motortillverkare enkla tabeller relaterade till spnning och propeller-storlek som man kan anvnda fr att approximera behovet.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Ett exempel p en Tiger Motor MN3508 KV350:
    https://images-na.ssl-images-amazon....L._SL1000_.jpg

    Tex 6S (22,2V) och T-Motors propeller 13x4,4" CF-propeller drar 2,1A vid "hovring" och 8,4A vid fullgas kontinuerligt.
    Har du sex sna motorer s drar de max 8,4A x 6 = 50,4A. Dvs din 6S-ack mste kunna leverera minst 50,4A + vrig elektronik.

    Men, det kan va bra anvnda en wattmeter ocks fr att mta och se.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Tngamperemtare borde ju ocks g d o rkna ut watt med, eller?

  5. #5

    Standard

    Vilka typer av strmmar/effekter klarar en tngamperemeter? Klarar de annat n resistiva laster?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 083
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Min Biltemamtare klarar p pappret 200A.
    Men jag mtte en klubbkompis Hotliner och kom fram till ca: 320A i topparna, vilket verkade stmma enligt fartreglagets loggningsfunktion.

    Vad resistiv last r har jag ingen aning om...
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlgg
    Min Biltemamtare klarar p pappret 200A.
    Men jag mtte en klubbkompis Hotliner och kom fram till ca: 320A i topparna, vilket verkade stmma enligt fartreglagets loggningsfunktion.

    Vad resistiv last r har jag ingen aning om...
    Motorerna r 3fas antar jag p antalet kablar, eller?

    Skickat frn min F8331 via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 743
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Fast man mter ju p matningen frn batteriet till fartreglaget och inte p de enskilda faserna. S en tngamperemeter som klarar likstrm ger nog fullt OK mt-noggrannhet fr att f en uppfattning om maximal strmfrbrukning i de allra flesta fall - och p ett enkelt stt. Min tng har anvnts flitigt i vr klubb i alla fall och gett rimliga mtvrden.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Brukar ju vara skillnad p effekten om lasten r resistiv, induktiv eller kapacitiv.. men det r iofs kanske bara vid allt annat n likstrmsmtning. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •