Reklam

Resultat 1 till 20 av 20

mne: Hur mycket strs luftfldet av en ESC i luftintaget?

Standard Hur mycket strs luftfldet av en ESC i luftintaget?

Nn som provat o stoppa ESC:en i luftintaget/bit in i kanalen p EDF-bygge. Undrar om skillnad i prestanda uppstr och den ptagligt mrkbar isf? Detta fr att kyla av den tnker jag p fr varma kan de ju bli.

/Dave

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Det finns mycket skrivet om detta p forumet. Den extremt korta versionen r att insidan p ditt flygplan r VIKTIGARE n utsidan. Luften gr fortare p insidan. Flkten r urusel redan frn brjan s den behver bsta mjliga frutsttningar. Stt fartreglaget (man sger inte ESC) p utsidan istllet.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 346
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Liiet sidospr kanske men jag har sett en del turbindrivna flygplan dr turbinen sitter i kroppen utan att det r s vrst sltt och fint luftintag in till turbinen och ibland sitter det tillbehr framfr turbinens luftintag, som man kan tycka sitter ivgen fr luftstrmmen in mot turbinen. Hur kan det fingera nd att flyga med detta?

/Bo

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    431
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

Standard

Att det fungerar nd beror mest p att det finns ett verfld av kraft. Nr jsg brjade med RC var det i princip normalkultur att vermotorisera allt; bde p fltet och i AoH. 19-21 motor rekommenderad? Stt i en 25:a! Osv.

Nr de frsta elflygen kom med marginella kraftkllor blev det annorlunda. Men nu med borslst och lipo r det samma sak, kraft finns i mngder s man r inte noga.

Lgger man dremot energi p att fila p sin modell och installation fr man bttre prestanda.

De som tvlar i ngon form av prestandabaserat modellflyg har dock alltid behvt gra installationer som r s optimala det r mjligt.
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    Liiet sidospr kanske men jag har sett en del turbindrivna flygplan dr turbinen sitter i kroppen utan att det r s vrst sltt och fint luftintag in till turbinen och ibland sitter det tillbehr framfr turbinens luftintag, som man kan tycka sitter ivgen fr luftstrmmen in mot turbinen. Hur kan det fingera nd att flyga med detta?

/Bo
    En jetmotor fungerar helt annorlunda, samtidigt r det avgrande med luftfldet inne i flygplanet fr optimal prestanda.

Jetmotorn suger bara in en brkdel av luften som en flkt gr, sedan eldar man diesel och vrmer luften som expanderar. Det r allts inte kritiskt hur insuget r konfigurerat p en jetmodell i avseende hur motorn fungerar och presterar. Dr emot handlar det om att ha ett bra flde genom modellen och ta tillvara p de venturieffekter och vad man nu kallar det. Dels fr att kyla och dels fr att ge optimal dragkraft i den fart man rknat p. Motorn funkar alltid lika bra men du kan vinna prestanda genom att optimera. En flktmodell r beroende av att accelerera luften genom kroppen och strs ut mycket lttere, plus ovan nmnda prestandafrbttring genom bra insug osv....

Peters Opus r snabb i de flestas gon.

Men ganska trtt jmfrt mot min Swist som r hlften s stor med samma motor.

Fr att f fart i Opus s monterade vi tv motorer p polarens maskin, men det blev pannkaka pga det kade luftmotstndet. Dubbla kostnaden och samma fart. Dlig ekvation.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 593
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Jag brukar bygga in mina fartreglage i kroppen s att fartreglagets kylflns ligger i luftstrmmen.
    Har man skum till flktarna s brukar det g utmrkt att "karva" ut plats till fartreglage och kablar utan att det str arean eller luftfldet. r det fartreglage med flnsar p kylkroppen ska dessa vara lngs luftfldet fr att inte skapa turbulens.
    Om reglaget sitter bakom flkten s kommer den uppvrmda luften inte heller att minska flktens kapacitet (luftens densitet).
    Reglaget ska allts inte ligga lst utan limmas p plats med kablarna limmade i urtag tills de kommer in i kroppen.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 836
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Nu r jag absolut ingen frstsigpare p EDF, men jag byggde en fullskalasvvare en gng p glada ttiotalet.
    Och den drivs ju som bekant av en flkt i en dysa.
    Det som var vldigt viktigt, och som diskuterades mycket p den tiden, var flktens LEDSKENOR!
    Allts dom dr 'bakvnda' fasta bladen som sitter bakom sjlva flkten.
    Nr flkten snurrar s gr luftstrmmen i en spiral bakt.
    Meningen med ledskenorna r att fnga upp och rikta upp luftstrmmen s att den blir rak istllet fr skruvad.
    Hrigenom kar dragkraften kapitalt.
    Och...
    det ska vara EN mer eller mindre ledskena jmfrt med antal flktblad, r det lika mnga s r risken att det blir luftsttar varje gng luften trffar alla ledskenor samtidigt. Och detta frstrker ljudeffekten! Vilket inte alltid r s bra...
    Retroholic!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Nu r jag absolut ingen frstsigpare p EDF, men jag byggde en fullskalasvvare en gng p glada ttiotalet.
    Och den drivs ju som bekant av en flkt i en dysa.
    Det som var vldigt viktigt, och som diskuterades mycket p den tiden, var flktens LEDSKENOR!
    Allts dom dr 'bakvnda' fasta bladen som sitter bakom sjlva flkten.
    Nr flkten snurrar s gr luftstrmmen i en spiral bakt.
    Meningen med ledskenorna r att fnga upp och rikta upp luftstrmmen s att den blir rak istllet fr skruvad.
    Hrigenom kar dragkraften kapitalt.
    Och...
    det ska vara EN mer eller mindre ledskena jmfrt med antal flktblad, r det lika mnga s r risken att det blir luftsttar varje gng luften trffar alla ledskenor samtidigt. Och detta frstrker ljudeffekten! Vilket inte alltid r s bra...
    Riktigt! :-)

Standard

Jisses, vad har jag gett mej in p?!

Efter att ha lst ovanstnde text kanske jag tnkt baklnges men jag valde ett aningen verdimensionerat fartreglage som jag hoppas skall slippa g p grnsen o slippa bli s varmt och d kanske kan peta in det i flygkroppen istllet. Det rekomenderas ett 60amp till bygget jag hade i tamke nr jag stllde frgan, jag valde ett 80ampistllet.

/D

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    En jetmotor fungerar helt annorlunda, samtidigt r det avgrande med luftfldet inne i flygplanet fr optimal prestanda.

Jetmotorn suger bara in en brkdel av luften som en flkt gr, sedan eldar man diesel och vrmer luften som expanderar. Det r allts inte kritiskt hur insuget r konfigurerat p en jetmodell i avseende hur motorn fungerar och presterar. Dr emot handlar det om att ha ett bra flde genom modellen och ta tillvara p de venturieffekter och vad man nu kallar det. Dels fr att kyla och dels fr att ge optimal dragkraft i den fart man rknat p. Motorn funkar alltid lika bra men du kan vinna prestanda genom att optimera. En flktmodell r beroende av att accelerera luften genom kroppen och strs ut mycket lttere, plus ovan nmnda prestandafrbttring genom bra insug osv....

Peters Opus r snabb i de flestas gon.

Men ganska trtt jmfrt mot min Swist som r hlften s stor med samma motor.

Fr att f fart i Opus s monterade vi tv motorer p polarens maskin, men det blev pannkaka pga det kade luftmotstndet. Dubbla kostnaden och samma fart. Dlig ekvation.

Har tittat p 500km/h-klippet ngra gnger nu. Jvlar i min lda. Hjrnan vill f det till att det knns som det gr fr fort, som stumfilmer la 1920-tal. (Vet att det inte r s). Speciellt knppt ser det ut i stigningar o svngar. Hur hller skiten ihop?

Och hur gr din mindre "Swist" med samma bestyckning?!!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlgg
    Och hur gr din mindre "Swist" med samma bestyckning?!!
    Vrre! Men det r svrt att jmfra utan att se bgge samtidigt. P Jetpower fr inget g fel och iaf jag backar av en hel del i detta klipp. Peter som flugit oerhrt mycket med sin Opus brnner alltid jrnet. Som synes p filmen s flg jag direkt efter Opusen landat.

En salig massa tid nedlagt p att f bort startmotor, brnsleslangar, gasledningar och gldstift fr att optimera prestandan. Vad skillnaden blir vet jag inte men jag gillar att gra saker p riktigt nr jag nd hller p.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Jisses, vad har jag gett mej in p?!

Efter att ha lst ovanstnde text kanske jag tnkt baklnges men jag valde ett aningen verdimensionerat fartreglage som jag hoppas skall slippa g p grnsen o slippa bli s varmt och d kanske kan peta in det i flygkroppen istllet. Det rekomenderas ett 60amp till bygget jag hade i tamke nr jag stllde frgan, jag valde ett 80ampistllet.

/D
    Det r alltid bra att ligga p rtt sida, i synnerhet om man anvnder den inbyggda BEC-kretsen. (nej jag vet inte varfr man sger BEC men inte ESC, men s r det) Det finns mnga exempel p riktigt fina byggen som blivit mos p sekunder bara fr att man gjort fel komponentval av ena eller andra anledningen. Ofta hjlper det att andas lite och bestlla nsta dag istllet fr direkt

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Det r alltid bra att ligga p rtt sida, i synnerhet om man anvnder den inbyggda BEC-kretsen. (nej jag vet inte varfr man sger BEC men inte ESC, men s r det) Det finns mnga exempel p riktigt fina byggen som blivit mos p sekunder bara fr att man gjort fel komponentval av ena eller andra anledningen. Ofta hjlper det att andas lite och bestlla nsta dag istllet fr direkt
    Skall faktiskt anvnda mej av en Naze32 flight controller och och ett PDB till mitt bygge. Antar att jag verbygger med komponenter men jag gillar upplgget som jag ftt frn drnarbyggen. r dessutom ganska bekvm i Cleanflight som har frdigt upplgg fr Deltavinge med antingen en eller tv motorer och de sista tv utgngarna som normalt man kr tv motorer till nr man kr multirotor p kr jag tv servon p.

r det p samma stlle du flugit som det finns ett annat klipp p Youtube nr ett ganska stort JAS-bygge desintegreras mitt i flygningen?

Skickat frn min F8331 via Tapatalk

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

r det p samma stlle du flugit som det finns ett annat klipp p Youtube nr ett ganska stort JAS-bygge desintegreras mitt i flygningen?

Skickat frn min F8331 via Tapatalk
    Exakt! Jetpower i Bad Neuenahr, Tyskland.

Standard

Tyckte att jag knde igen omgivningarna frn det klippet. Sg du JAS-kraschen p plats? Om ja, var den lika spektakulr som den ser ut o vara p Youtube? Synd p fina bygget dock.

Du som verkar dricka lite jet-brnsle emellant kanske har en teori om hur nt snt kan hnda.

Min gissning r att nt internt lossnade eller att det blev nn konstig resonans/obalans/svngning i flygkroppen som bara kade o fortplantade sej ut i hela planet tills det inte pallade mer.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 593
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Lite kul med BEC och ESC
    Battery elimination circuit - r ju inte ltt att sga eller att verstta till strmfrsrjningskrets.
    Electric speed controller verstter man ju enklare till fartreglage.

BESC r vl ett fartreglage med inbyggd matning till servon.

Standard

Jag kan inte termerna annat n p engelska verhuvudtaget tack vare alla jkla bygguider jag kollat p Youtube. Finns det en ordlista och engelsk/svensk ordbok fr RC-termer nnstans?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Tyckte att jag knde igen omgivningarna frn det klippet. Sg du JAS-kraschen p plats? Om ja, var den lika spektakulr som den ser ut o vara p Youtube? Synd p fina bygget dock.

Du som verkar dricka lite jet-brnsle emellant kanske har en teori om hur nt snt kan hnda.

Min gissning r att nt internt lossnade eller att det blev nn konstig resonans/obalans/svngning i flygkroppen som bara kade o fortplantade sej ut i hela planet tills det inte pallade mer.
    Som jag frstr det s var konstruktionen fr klen. I efterhand ser det uppenbart klent ut, varfr ingen reagerat tidigare trots besiktningar av modellen under bygget r en gta. Jag var p plats men sg inte kraschen live. Som utstllare blir det jobbigt att hinna med allt att se, dessutom r flygschemat ofta bara en fingervisning, regn och jox ruckar p tiderna fram och tillbaka.

Standard

h fan du r spass involverad? Du sa ovan "p Jetpower fr inget g fel" och nu pratar du om besiktningar under bygget? Vad r det fr en rigors skerhetsapparat? r det just fr denna tillstllning eller r det s med uppvisnings-jetar i allmnhet?
    (Nu har trden snat ivg.)

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    2 990
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

h fan du r spass involverad? Du sa ovan "p Jetpower fr inget g fel" och nu pratar du om besiktningar under bygget? Vad r det fr en rigors skerhetsapparat? r det just fr denna tillstllning eller r det s med uppvisnings-jetar i allmnhet?
    (Nu har trden snat ivg.)
    Det finns lite olika regler att frhlla sig till. Generellt klassars man som modellflyg under 25kg tankat och klart. I tyskland behver bde modell och pilot certifieras om de vger mer n s.

Resultatet har med tiden blivit stora modeller som vger under 25kg och flyger som korkar i princip. Tills fr ngra r sedan d vikterna brjade klttre upp ocks. Jag pratar nu inte i exakta fakta och tidsrammar utan en slags generell syn frn min sida. S ta inte nummren som fakta utan som en princip.

Inget fr gr fel innebr inte att man inte fr eller kan dra i backen, men det fr inte bli personskada eller tillbud. I mitt fall gller det att hlla hastighetsgrnsen som r 450kph och flyga mina manvrar utt hela tiden, aldrig svnga int. Samma sak med Frank och hans Gripen i 50% skala, han flg s som han skulle och nr fenan lossnade s hnde ingenting mer n att balsat regnade ner p skerhetsomrdet. Spektakulrt men aldrig farligt.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •