Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur mycket störs luftflödet av en ESC i luftintaget?

  1. #1

    Standard Hur mycket störs luftflödet av en ESC i luftintaget?

    Nån som provat o stoppa ESC:en i luftintaget/bit in i kanalen på EDF-bygge. Undrar om skillnad i prestanda uppstår och den påtagligt märkbar isf? Detta för att kyla av den tänker jag på för varma kan de ju bli.


    /Dave

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det finns mycket skrivet om detta på forumet. Den extremt korta versionen är att insidan på ditt flygplan är VIKTIGARE än utsidan. Luften går fortare på insidan. Fläkten är urusel redan från början så den behöver bästa möjliga förutsättningar. Sätt fartreglaget (man säger inte ESC) på utsidan istället.
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Liiet sidospår kanske men jag har sett en del turbindrivna flygplan där turbinen sitter i kroppen utan att det är så värst slätt och fint luftintag in till turbinen och ibland sitter det tillbehör framför turbinens luftintag, som man kan tycka sitter ivägen för luftströmmen in mot turbinen. Hur kan det fingera ändå att flyga med detta?

    /Bo

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Att det fungerar ändå beror mest på att det finns ett överflöd av kraft. När jsg började med RC var det i princip normalkultur att övermotorisera allt; både på fältet och i AoH. 19-21 motor rekommenderad? Sätt i en 25:a! Osv.

    När de första elflygen kom med marginella kraftkällor blev det annorlunda. Men nu med borslöst och lipo är det samma sak, kraft finns i mängder så man är inte noga.

    Lägger man däremot energi på att ”fila” på sin modell och installation får man bättre prestanda.

    De som tävlar i någon form av prestandabaserat modellflyg har dock alltid behövt göra installationer som är så ”optimala” det är möjligt.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Liiet sidospår kanske men jag har sett en del turbindrivna flygplan där turbinen sitter i kroppen utan att det är så värst slätt och fint luftintag in till turbinen och ibland sitter det tillbehör framför turbinens luftintag, som man kan tycka sitter ivägen för luftströmmen in mot turbinen. Hur kan det fingera ändå att flyga med detta?

    /Bo
    En jetmotor fungerar helt annorlunda, samtidigt är det avgörande med luftflödet inne i flygplanet för optimal prestanda.

    Jetmotorn suger bara in en bråkdel av luften som en fläkt gör, sedan eldar man diesel och värmer luften som expanderar. Det är alltså inte kritiskt hur insuget är konfigurerat på en jetmodell i avseende hur motorn fungerar och presterar. Där emot handlar det om att ha ett bra flöde genom modellen och ta tillvara på de venturieffekter och vad man nu kallar det. Dels för att kyla och dels för att ge optimal dragkraft i den fart man räknat på. Motorn funkar alltid lika bra men du kan vinna prestanda genom att optimera. En fläktmodell är beroende av att accelerera luften genom kroppen och störs ut mycket lättere, plus ovan nämnda prestandaförbättring genom bra insug osv....


    Peters Opus är snabb i de flestas ögon.



    Men ganska trött jämfört mot min Swist som är hälften så stor med samma motor.



    För att få fart i Opus så monterade vi två motorer på polarens maskin, men det blev pannkaka pga det ökade luftmotståndet. Dubbla kostnaden och samma fart. Dålig ekvation.

    Superhero

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag brukar bygga in mina fartreglage i kroppen så att fartreglagets kylfläns ligger i luftströmmen.
    Har man skum till fläktarna så brukar det gå utmärkt att "karva" ut plats till fartreglage och kablar utan att det stör arean eller luftflödet. Är det fartreglage med flänsar på kylkroppen ska dessa vara längs luftflödet för att inte skapa turbulens.
    Om reglaget sitter bakom fläkten så kommer den uppvärmda luften inte heller att minska fläktens kapacitet (luftens densitet).
    Reglaget ska alltså inte ligga löst utan limmas på plats med kablarna limmade i urtag tills de kommer in i kroppen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu är jag absolut ingen förståsigpåare på EDF, men jag byggde en fullskalasvävare en gång på glada åttiotalet.
    Och den drivs ju som bekant av en fläkt i en dysa.
    Det som var väldigt viktigt, och som diskuterades mycket på den tiden, var fläktens LEDSKENOR!
    Alltså dom där 'bakvända' fasta bladen som sitter bakom själva fläkten.
    När fläkten snurrar så går luftströmmen i en spiral bakåt.
    Meningen med ledskenorna är att fånga upp och rikta upp luftströmmen så att den blir rak istället för skruvad.
    Härigenom ökar dragkraften kapitalt.
    Och...
    det ska vara EN mer eller mindre ledskena jämfört med antal fläktblad, är det lika många så är risken att det blir luftstötar varje gång luften träffar alla ledskenor samtidigt. Och detta förstärker ljudeffekten! Vilket inte alltid är så bra...
    Retroholic!

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Nu är jag absolut ingen förståsigpåare på EDF, men jag byggde en fullskalasvävare en gång på glada åttiotalet.
    Och den drivs ju som bekant av en fläkt i en dysa.
    Det som var väldigt viktigt, och som diskuterades mycket på den tiden, var fläktens LEDSKENOR!
    Alltså dom där 'bakvända' fasta bladen som sitter bakom själva fläkten.
    När fläkten snurrar så går luftströmmen i en spiral bakåt.
    Meningen med ledskenorna är att fånga upp och rikta upp luftströmmen så att den blir rak istället för skruvad.
    Härigenom ökar dragkraften kapitalt.
    Och...
    det ska vara EN mer eller mindre ledskena jämfört med antal fläktblad, är det lika många så är risken att det blir luftstötar varje gång luften träffar alla ledskenor samtidigt. Och detta förstärker ljudeffekten! Vilket inte alltid är så bra...
    Riktigt! :-)
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Jisses, vad har jag gett mej in på?!

    Efter att ha läst ovanstånde text kanske jag tänkt baklänges men jag valde ett aningen överdimensionerat fartreglage som jag hoppas skall slippa gå på gränsen o slippa bli så varmt och då kanske kan peta in det i flygkroppen istället. Det rekomenderas ett 60amp till bygget jag hade i åtamke när jag ställde frågan, jag valde ett 80ampistället.



    /D

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    En jetmotor fungerar helt annorlunda, samtidigt är det avgörande med luftflödet inne i flygplanet för optimal prestanda.

    Jetmotorn suger bara in en bråkdel av luften som en fläkt gör, sedan eldar man diesel och värmer luften som expanderar. Det är alltså inte kritiskt hur insuget är konfigurerat på en jetmodell i avseende hur motorn fungerar och presterar. Där emot handlar det om att ha ett bra flöde genom modellen och ta tillvara på de venturieffekter och vad man nu kallar det. Dels för att kyla och dels för att ge optimal dragkraft i den fart man räknat på. Motorn funkar alltid lika bra men du kan vinna prestanda genom att optimera. En fläktmodell är beroende av att accelerera luften genom kroppen och störs ut mycket lättere, plus ovan nämnda prestandaförbättring genom bra insug osv....


    Peters Opus är snabb i de flestas ögon.



    Men ganska trött jämfört mot min Swist som är hälften så stor med samma motor.



    För att få fart i Opus så monterade vi två motorer på polarens maskin, men det blev pannkaka pga det ökade luftmotståndet. Dubbla kostnaden och samma fart. Dålig ekvation.


    Har tittat på 500km/h-klippet några gånger nu. Jävlar i min låda. Hjärnan vill få det till att det känns som det går för fort, som stumfilmer á la 1920-tal. (Vet att det inte är så). Speciellt knäppt ser det ut i stigningar o svängar. Hur håller skiten ihop?

    Och hur går din mindre "Swist" med samma bestyckning?!!

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Och hur går din mindre "Swist" med samma bestyckning?!!
    Värre! Men det är svårt att jämföra utan att se bägge samtidigt. På Jetpower får inget gå fel och iaf jag backar av en hel del i detta klipp. Peter som flugit oerhört mycket med sin Opus bränner alltid järnet. Som synes på filmen så flög jag direkt efter Opusen landat.



    En salig massa tid nedlagt på att få bort startmotor, bränsleslangar, gasledningar och glödstift för att optimera prestandan. Vad skillnaden blir vet jag inte men jag gillar att göra saker på riktigt när jag ändå håller på.

    Superhero

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Jisses, vad har jag gett mej in på?!

    Efter att ha läst ovanstånde text kanske jag tänkt baklänges men jag valde ett aningen överdimensionerat fartreglage som jag hoppas skall slippa gå på gränsen o slippa bli så varmt och då kanske kan peta in det i flygkroppen istället. Det rekomenderas ett 60amp till bygget jag hade i åtamke när jag ställde frågan, jag valde ett 80ampistället.



    /D
    Det är alltid bra att ligga på rätt sida, i synnerhet om man använder den inbyggda BEC-kretsen. (nej jag vet inte varför man säger BEC men inte ESC, men så är det) Det finns många exempel på riktigt fina byggen som blivit mos på sekunder bara för att man gjort fel komponentval av ena eller andra anledningen. Ofta hjälper det att andas lite och beställa nästa dag istället för direkt
    Superhero

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det är alltid bra att ligga på rätt sida, i synnerhet om man använder den inbyggda BEC-kretsen. (nej jag vet inte varför man säger BEC men inte ESC, men så är det) Det finns många exempel på riktigt fina byggen som blivit mos på sekunder bara för att man gjort fel komponentval av ena eller andra anledningen. Ofta hjälper det att andas lite och beställa nästa dag istället för direkt
    Skall faktiskt använda mej av en Naze32 flight controller och och ett PDB till mitt bygge. Antar att jag överbygger med komponenter men jag gillar upplägget som jag fått från drönarbyggen. Är dessutom ganska bekväm i Cleanflight som har färdigt upplägg för Deltavinge med antingen en eller två motorer och de sista två utgångarna som normalt man kör två motorer till när man kör multirotor på kör jag två servon på.


    Är det på samma ställe du flugit som det finns ett annat klipp på Youtube när ett ganska stort JAS-bygge desintegreras mitt i flygningen?

    Skickat från min F8331 via Tapatalk

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Är det på samma ställe du flugit som det finns ett annat klipp på Youtube när ett ganska stort JAS-bygge desintegreras mitt i flygningen?

    Skickat från min F8331 via Tapatalk
    Exakt! Jetpower i Bad Neuenahr, Tyskland.
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Tyckte att jag kände igen omgivningarna från det klippet. Såg du JAS-kraschen på plats? Om ja, var den lika spektakulär som den ser ut o vara på Youtube? Synd på fina bygget dock.

    Du som verkar dricka lite jet-bränsle emellanåt kanske har en teori om hur nåt sånt kan hända.

    Min gissning är att nåt internt lossnade eller att det blev nån konstig resonans/obalans/svängning i flygkroppen som bara ökade o fortplantade sej ut i hela planet tills det inte pallade mer.

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Lite kul med BEC och ESC
    Battery elimination circuit - är ju inte lätt att säga eller att översätta till strömförsörjningskrets.
    Electric speed controller översätter man ju enklare till fartreglage.

    BESC är väl ett fartreglage med inbyggd matning till servon.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17

    Standard

    Jag kan inte termerna annat än på engelska överhuvudtaget tack vare alla jäkla bygguider jag kollat på Youtube. Finns det en ordlista och engelsk/svensk ordbok för RC-termer nånstans?

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Tyckte att jag kände igen omgivningarna från det klippet. Såg du JAS-kraschen på plats? Om ja, var den lika spektakulär som den ser ut o vara på Youtube? Synd på fina bygget dock.

    Du som verkar dricka lite jet-bränsle emellanåt kanske har en teori om hur nåt sånt kan hända.

    Min gissning är att nåt internt lossnade eller att det blev nån konstig resonans/obalans/svängning i flygkroppen som bara ökade o fortplantade sej ut i hela planet tills det inte pallade mer.
    Som jag förstår det så var konstruktionen för klen. I efterhand ser det uppenbart klent ut, varför ingen reagerat tidigare trots besiktningar av modellen under bygget är en gåta. Jag var på plats men såg inte kraschen live. Som utställare blir det jobbigt att hinna med allt att se, dessutom är flygschemat ofta bara en fingervisning, regn och jox ruckar på tiderna fram och tillbaka.
    Superhero

  19. #19

    Standard

    Åh fan du är såpass involverad? Du sa ovan "på Jetpower får inget gå fel" och nu pratar du om besiktningar under bygget? Vad är det för en rigorös säkerhetsapparat? Är det just för denna tillställning eller är det så med uppvisnings-jetar i allmänhet?
    (Nu har tråden snöat iväg.)

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Åh fan du är såpass involverad? Du sa ovan "på Jetpower får inget gå fel" och nu pratar du om besiktningar under bygget? Vad är det för en rigorös säkerhetsapparat? Är det just för denna tillställning eller är det så med uppvisnings-jetar i allmänhet?
    (Nu har tråden snöat iväg.)
    Det finns lite olika regler att förhålla sig till. Generellt klassars man som modellflyg under 25kg tankat och klart. I tyskland behöver både modell och pilot certifieras om de väger mer än så.

    Resultatet har med tiden blivit stora modeller som väger under 25kg och flyger som korkar i princip. Tills för några år sedan då vikterna började klättre upp också. Jag pratar nu inte i exakta fakta och tidsrammar utan en slags generell syn från min sida. Så ta inte nummren som fakta utan som en princip.

    Inget får går fel innebär inte att man inte får eller kan dra i backen, men det får inte bli personskada eller tillbud. I mitt fall gäller det att hålla hastighetsgränsen som är 450kph och flyga mina manövrar utåt hela tiden, aldrig svänga inåt. Samma sak med Frank och hans Gripen i 50% skala, han flög så som han skulle och när fenan lossnade så hände ingenting mer än att balsat regnade ner på säkerhetsområdet. Spektakulärt men aldrig farligt.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •