Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fastsättning hjulkåpor?

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Fastsättning hjulkåpor?

    Nån som har nåt bra förslag på hur man monterar hjulkåpor snyggt och säkert?
    Jag har lite idéer, men vill gärna se bilder på andras lösningar...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0061.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	63921
    Retroholic!

  2. #2
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Är det brett kolfiberställ? I så fall skulle jag ha satt fast det, genom att skruva fast det i hjulaxeln och borra och sätta i en styrningsskruv genom stället och kåpan, jämt en bit ovanför hjulaxeln.
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  3. #3
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nä, det är ett smalt kolfiberställ, ca 20-25 mm.
    Retroholic!

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    I stället för att försvaga kolfiberstället skulle jag sätta en horisontell alu-bit på insidan av stället.
    Trä den på hjulaxeln och fäst den med den befintliga muttern på insidan.
    Sedan dra 2 st skruvar in i kåpan fr den. Parallellt med hjulaxeln.
    Alu-biten kan bockas så att den går ut på varje sida och ligger an mot kåpan.
    Är man petig drar man på lite sv sprayfärg så försvinner den.
    Hoppas jag kunde förklara så att det blev begripligt?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det får bli nåt sånt här...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0062.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	63938 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0063.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	63939
    Retroholic!

  6. #6
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Det var en smidig lösning utan att försvaga stället Mats!
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  7. #7
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    703
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Det får bli nåt sånt här...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0062.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	63938 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0063.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	63939

    MVH
    Kjell

  8. #8

    Standard

    När en byggarguru frågar andra hur man ska göra nåt så väntar man ett tag innan man börjar tipsa om redan vanliga sätt, så har det mitt i allt kommit en ny lösning på problemet av densamme och många lär sig något nytt. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    296
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Klokt att inte borra extra hål i kolfiberstället som kraftigt försvagar det! Men vad gäller skruven som hjulet ska rulla på rekommenderar jag en skruv i kvalitet 12.9 alt 10.9 då de är betydligt starkare och inte böjs vid en lite dunsig landning. Svarta Insex-skruvar har oftast 12.9 kvalitet.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #10
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    När en byggarguru frågar andra hur man ska göra nåt så väntar man ett tag innan man börjar tipsa om redan vanliga sätt, så har det mitt i allt kommit en ny lösning på problemet av densamme och många lär sig något nytt. =)
    Tack du!
    Det gäller att ha lite fantasi och prova olika lösningar!
    Man ska inte dö nyfiken...
    Retroholic!

  11. #11
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Klokt att inte borra extra hål i kolfiberstället som kraftigt försvagar det! Men vad gäller skruven som hjulet ska rulla på rekommenderar jag en skruv i kvalitet 12.9 alt 10.9 då de är betydligt starkare och inte böjs vid en lite dunsig landning. Svarta Insex-skruvar har oftast 12.9 kvalitet.
    Det kommer Mange, det kommer.
    Ska bara hitta helgängad skruv som räcker genom stället och navet.
    Navet har ett mässingsrör inpressat i hålet, så det ska nog mycket till innan det slits ut...
    Retroholic!

  12. #12
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    703
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det jag särskilt gillar med den här lösningen är att det dels inte försvagar det ganska smala ställbenet utan faktiskt förstärker hjulaxelns infästning och hela nedre delen runt axelfästet genom de omvikta kanterna och täckbrickan.....och ger ett ordentligt fäste för hjulkåpan. Elegant!

    /Kjell

  13. #13
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack Kjell!
    Man kan ju ge brickan och den omvikta plåten lite lödtenn, men då får det nog ske innan det monteras på ställbenet.
    Kolfiber gillar väl inte så mycket värme??

    Brickan skulle kunna bytas ut mot en fyrkantig plåtbit som lödes mot den omvikta plåten.

    To be continued...
    Retroholic!

  14. #14
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    296
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag brukar köra med dubbla nyloc-muttrar så slipper man hegängade skruvar!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	skruv.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	25,3 KB 
Id:	63966  
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #15
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Ja, det är ju ett alternativ!
    Alla bidrag mottages tacksamt!
    Retroholic!

  16. #16

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vad tjusigt det blev.
    Antar att det blev mycket stadigt?

    //Mats W
    Flygsmurfen

  17. #17
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det blev en pålödd plåt istället för bricka över vikningen, tyvärr ingen bild.
    Mycket starkare!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0088.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	60,3 KB 
Id:	64002
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •