Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: LiPo och förvaring i kyla?

  1. #1

    Standard LiPo och förvaring i kyla?

    Hur påverkas ett fulladdat LiPo som förvaras i kyla (tex 5-10 grader)?
    En kall ack presterar inte så bra, men om det legat fulladdat i kyla och används efter det "tinat", hur har acken påverkats? Minskar C-talet? Minskar antalet mAh? Nån annan effekt?

    Har för mig att folk förvarat ackar fulladdade i kyla och använt dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det man ska se upp med är att inte ladda under 0 grader C och inte snabb ladda under +5 grader C. Det kan tydligen ge luriga fel på batteriet typ att det skadas av vibration. Annars är det bara risken för kondensation och kortslutning runt 0 grader C och att spänningsfallet ökar vid urladdning, mer ju kallare batteriet är.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jag har flugit med el-driva plan ner mot minus 20 grader.
    Det enda jag gjort är att ha LiPo batterierna lite varmt (i jackfickan) när de ej användes.
    På vintern åker jag alltid ut hemifrån med fulladdade LiPo accar och de behåller i regel värmen en stund när man kommit ut på fältet där man flyger.
    Efter första flygningen är det LiPo batteriet i regel lite varmt och jag sätter då batteriet på laddning direkt efter landningen.
    Och när det är färdigladdat stoppar jag det i jackfickan och flyger så med nästa LiPo batteri (jag nyss haft i jackfickan), landar, laddar det direkt osv.
    Jag har då laddat med 12 volt blybatteri som strömkälla till laddaren (använder numera biltemas gula 12 volt AGM). Jag laddar med 2C även om det är kallt ute (orkar inte vänta för länge på att laddningen skall bli klar). Det har funkat utan problem. Jag använder Hyperion EOS 0720i Super DUO3 7S Dual Port DC Charger (500w x2) när jag laddar ute i fält. Mycket robust laddare, har använt den i nog över 5 år nu. Före dess hade jag en annan laddare som funka bra i kyla också. Hyperionladdaren har en liten nackdel i kyla och det är att LCD displayen "släpar" lite vid visningen i displayen när man knappar runt i menyerna men texten syns bra när den stabiliserats sig så det är inget problem egentligen. Prestandan på LiPo batterierna blir inte riktigt så bra som en varm sommardag, men för normal flygning är det inga problem alls, men ner mot minus 20 kanske du kan märka lite.
    Det finns speciella "värmeboxar" man kan ha LiPo batteriet i under laddning och eller förvaring utomhus när det är kallt men det är inget jag provat. Om man skall ladda ute när det kryper ner mot minus 20 grader så får 12 volt blybatteri sämre prestanda och du kan inte få ur lika mycket kapacitet som när det är varmt, så låt säga du kanske kan ladda 5 gånger ett visst LiPo batteri från 12 volt blybatteri som strömkälla till laddaren när det är varmt ute kanske du bara kan ladda 3-4 gånger när det är riktigt kallt ute (beror förstås på kapaciteten på 12 volt källan och hur stort LiPo batteri man laddar). Jag brukar ha liggunderlag under 12 volt batteriet när det står på marken så det inte står direkt mot is och snö. Brukar även stå på en liggunderlagsbit när jag flyger så inte fötterna skall bli så kalla när jag står och flyger, om det är riktigt kallt.
    Till några av mina plan har jag ganska många uppsättningar LiPo batterier och då tar jag i regel ej med mig laddare ut om jag flyger på vintern, blir mindre att släpa på då.
    Det är inte så ofta jag flyger när det är riktigt kallt ute (ner mot minus 20 grader) men är det vindstilla och sol kan det vara riktigt fint med lite flygning i den kalla och täta luften som ger flygplanet bra lyftkraft och propellern bra grepp.
    Klär man sig bara lämpligt, rör på sig mellan flygningarna och håller fingrarna varma är flygning en kall vinterdag kanske på sjöis med blankis en väldigt fin upplevelse. Blankisflygning gillar jag bäst. Flygning med skidor är också kul och har sin charm.
    Några bilder nedan från vinterflygning med lite olika plan jag har (Sebart allihop: Angel S30E, Wind S50E, MythoS 125E, MythoS Pro).

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01_Vinterflygning_10-12-28.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	172,3 KB 
Id:	64025   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02_AngelS30E_Winterflying_10-12-28_05.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	76,6 KB 
Id:	64026   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03_Vinterflygning_10-12-28.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	108,2 KB 
Id:	64027   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	04_Elflyg_2010-12-29_03.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	64028   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	05_Elflyg_2010-12-29_07.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	102,0 KB 
Id:	64029  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	06_Sebart_Wind_S_50E.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	108,7 KB 
Id:	64030   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	07_Wind_S50E_15-02-22.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	140,6 KB 
Id:	64031   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	08_WindS50E_002.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	93,2 KB 
Id:	64032   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	09_WindS50E_012.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	76,4 KB 
Id:	64033   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10_WindS50E_13-03-31.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	64034  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11_Sebart_MythoS_125E.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	98,7 KB 
Id:	64035   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12_Sebart_MythoS_Pro.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	112,4 KB 
Id:	64036   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14_MythoS_Pro_2014-01-04.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	102,0 KB 
Id:	64038   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13_MythoS_Pro_2014-01-04.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	101,8 KB 
Id:	64037  
    Senast redigerat av bem den 2017-10-17 klockan 09:24.

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Fina bilder, Bo!

    Det ser verkligen lockande att flyga över en sjö i januari - februari. Höstblåsten har dragit bort, novembermörkret är slut och vindarna är svaga (utom i Skåne...). Jag ser på näst sista bilden att du tänker på säkerhet i detta sammanhang också.
    http://www.issakerhet.se/utrustning/raddningslina
    Isdubbarna och kastlinan(i det röda fodralet?) är med. Man bör förstås ha en medhjälpare som kan beundra flygningen och fånga andra änden på linan om olyckan skulle vara framme.

    Landa mjukt!
    Lars

  5. #5


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Finns det ngt sätt att undvika kondensbildning vid temp.växlingar om man förvarar ackarna utomhus på vintern? I t ex en väska på altanen eller ouppvärmt utrymme (soprum eller garage).

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur påverkas ett fulladdat LiPo som förvaras i kyla (tex 5-10 grader)?
    En kall ack presterar inte så bra, men om det legat fulladdat i kyla och används efter det "tinat", hur har acken påverkats? Minskar C-talet? Minskar antalet mAh? Nån annan effekt?

    Har för mig att folk förvarat ackar fulladdade i kyla och använt dem.
    Kylan är ingen fara, värme där emot äter livslängd.

    Superhero

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Det man ska se upp med är att inte ladda under 0 grader C och inte snabb ladda under +5 grader C. Det kan tydligen ge luriga fel på batteriet typ att det skadas av vibration. Annars är det bara risken för kondensation och kortslutning runt 0 grader C och att spänningsfallet ökar vid urladdning, mer ju kallare batteriet är.
    Tja... förvisso sänker en elbil laddeffekten när det är kallt men det går fortfarande med mer än 1C i laddström och inga problem direkt mer än att du bara får halva räckvidden mot på sommaren.


    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Minskar C-talet?
    Haha ja i kyla minskar C-talet.....

    Superhero

  8. #8

    Standard

    Tack för svaren! Intressanta! =)

    Men jag var mer ute efter följande:
    Fall 1: Laddar en ack (i rumstemp), använder den tex nån timme senare på kvällen.
    Fall 2: Laddar en ack (i rumstemp), låter den ligga i +5 grader i några veckor, låter den bli varm i bilen på väg till fältet och använder den.

    Har fall 2 tappat mAh? Det hette ju förut att man kunde lagra laddade ackar i kallare temp. Men jag minns inte hela tankesättet och resultatet.

    En annan sak när vi ändå är inne på det hela... helt annan ack och exempel
    Fall A: Flyger i 20 grader.
    Fall B: Flyger i 10 grader.
    Fall C: Flyger i 0 grader.
    Flyger man direkt så märker man inte mycket av något trött LiPo, så länge den drar så pass mycket ström att den värms av urladdningen, men låter man acken kylas ner till nämnda temperaturer före flygning, så tappar man iaf C-talet väldigt effektivt, eller är det mer? Spänning? mAh? Jag märker iaf av enorm skillnad vid flygning med olika temp på ackarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Min erfarenhet är att det varierar mycket mellan vilken storlek, fabrikat och C tal man har på acken vad som händer i kyla och även när de blir varma. Det finns antagligen en hel del tillsatser i batterikemin man experimenterar med just för att öka livslängden i ett större temperaturområde. Men alla batterierna mår bäst att användas i ungefär rumstemp. enligt http://batteryuniversity.com/learn/a...w_temperatures där man också hittar en sida som beskriver faran med att ladda i kyla. Men batterierna blir säkert bättre och bättre men varför ta risken att ladda i kyla?

  10. #10

    Standard

    Ladda i kyla? Det var inte det jag undrade.

    Jag undrade om skillnad på att ladda ackar i rumstemperatur men sen sätta dem i tex +5 graders temp i flera veckor/månader och sen ta fram dem och "tina" och sen flyga i rumstemp. Skillnad mot en icke nerkyld ack?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ladda i kyla? Det var inte det jag undrade.

    Jag undrade om skillnad på att ladda ackar i rumstemperatur men sen sätta dem i tex +5 graders temp i flera veckor/månader och sen ta fram dem och "tina" och sen flyga i rumstemp. Skillnad mot en icke nerkyld ack?
    Ett batteri mår bättre av att förvaras svalt. Allt går långsammare när det är kallare och vise versa. Åldrandet avtar, batteri, kyckling eller lim samma sak. Men ditt scenario är ju lite märkligt för vi vet ju alla regel nummer 1 att inte förvara ackar laddade. Ditt scenario blir ju väldigt hypotetiskt och jag vet inte hur kapacitet ter sig när acken kyls ner. Om den kommer tillbaka när man värmer den eller om den är borta.(ett kallt batteri presterar ju sämre iaf)
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Mja, att lagra ackar laddade är ju inget nytt, men jobbigt. Helst laddar man och flyger. Men kan man inte flyga alla ggr man vill så kanske man hellre sätter ackarna i kylen (laddade) och tar fram dem när det ska flygas.

    Handlar alltså inte om att flyga kalla LiPos, bara förvara dem. Ladda i 20. Förvara i 5. Flyga i 20. Med ackar som är 20.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Handlar alltså inte om att flyga kalla LiPos, bara förvara dem. Ladda i 20. Förvara i 5. Flyga i 20. Med ackar som är 20.
    Jag förstod det och svarade på det. Det blir ju en hypotetisk frågeställning eftersom man inte gör så. Enklast är ju att du provar själv så vet du till nästa gång. ladda och ladda ur en acke med 1C notera siffran. Ladda med 1C och lägg den i kylskåpet. I mars när jag fyller år så påminner jag dig om att tina upp acken och ladda ur den. (y)
    Superhero

  14. #14

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Varför göra det så krångligt. När man köper en ny LIPO acc , så är den storage laddad. Kan ha legat så I mer än ett år.

    Se till att ha dina accar storage laddade under vintern. Förvara dom I rumstemp.
    Har accar som jag flugit minst 200 flygningar med. Över vinter förvarat dom I en brandsäker box.

    När det är dags att flyga ladda fullt dagen innan, Har gjort så I flera år . Ingen större förrändring I prestanda !

  15. #15

    Standard

    Men jösses...

    Det är just det som är grejen!! Att jag inte hinner ladda före man ska ut o flyga ibland. Kan man då ha acken förvarad fulladda i kyla??? Utan att tappa mAh. Ni LiPo-gamar har säkert läst om detta sedan flera år tillbaks. Ger snart upp detta och testar för egen skull. Jag har visserligen testat redan lite, men teorierna är kluvna, därför söker jag lite mer fakta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med dig Ålänning...
    Nu flyger jag visserligen väldigt ofta men definitivt inte med alla ackar alla gånger. Sen har jag inte heller några stora, dyra LiPo-limpor så min rutin är att ladda efter varje flygning - trots risken med att detta kan påverka livslängden. Med större/dyrare ackar hade jag nog också varit lite varsammare i hanteringen - alltså storage-laddat. Dock inget som skett såtillvida att jag märkt det på nåt speciellt märkbart sätt. Sen förvarar jag väl i regel ackarna i någorlunda tempererade rum eller i bilen och i bilen kan dom ju bli rätt nerkylda vintertid - om jag glömt ta in dom. Brukar då se till att de får en mera rimlig temperatur innan jag använder dom igen och har inte upplevt några problem. Nu använder jag ju mestadels bara runt 40--60 % av max kapacitet men har inte upplevt några bekymmer.
    Roger

  17. #17

    Standard

    0 grader för förvaring verkar testat, se bild. Läs mer på http://batteryuniversity.com/learn/a...ased_batteries


    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •