Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Saab Safir SK50 - skala 1/4

  1. #21
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 302
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Det är snett i ritningen, kolla en gång till! Det ser ut att vara tvistat ca 8 grader.
    /J
    Ja, nu ser jag det när jag kollar lite närmare. Det vridna sidorodret var för att motverka propellerströmmens påverkan mot fenan. En trevlig maskin att flyga.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #22

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    317
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Följer tråden som alltid med stort nöje. Se upp med Karlströms ritningar . På J 21:an ritningen han gjort finns flera fel när man jämför med SAAB:s ritningar, vissa mindre men en del ganska stora fel. (ex vis tvärsnitten på bommarna ).

    Lycka till

    PF

  3. #23
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    848
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Peder, använder inte Karlströms ritningar att bygga efter utan mera som inspiration/överblick. Tror att Kjell-Åkes ritning är bra och om jag förstått rätt är den grundad på originalritningskopior från Saab.

    MVH
    /Kjell

  4. #24
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 750
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mycket trevligt! Blir fin läsning i vinter..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #25

    Standard

    Hej Kjell.
    Skall bli intressant att följa denna tråd.
    På originalet är fenan skränkt 9,5 grader. Det innabar att flyplanet flög rakt fram i planflykt med normalt varv och fart. I stigning(högt varv låg fart) fick man hålla höger sidoroder och i plané vänster. Vingroten har anfallsvinkel 4 grader och vingtippen -1,2 altså 5,2 grader washout.
    Stabben har två graders vinkel framkant ned. Allt detta och mycket mer har jag i en komplett Airplane Manual för en D safir som har samma värden som C, det är bara motor och propeller som skiljer D och C. Det finns tekniska beskrivningar av det mesta, man kan se hur ställen mm är konstruerade.
    Om du har användning för denna manual så får du gärna låna den. Skriv ett PM om du är intresserad.
    Med vänlig hälsning Kent

  6. #26
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    848
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Kent, tack för erbjudandet.Det blir säkert aktuellt framöver.

    Har börjat lite smått med att göra delar till huvudställen. Tunnväggigt stålrör med inre delar av aluminium och en ganska hård tryckfjäder.




    MVH
    /Kjell

  7. #27
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    848
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lite mera metallslöjd - fästen för "saxarna" på plats.



    MVH
    /Kjell

  8. #28
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Gu va grant det är! Jag undrar vart du har fått tag i passande fjädrar?
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  9. #29
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    848
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Robert, fjädrarna kommer från min "bra att ha"-låda men ursprungligen från Biltema. Köpte en fjädersats för länge sedan. Ibland finns det någon som passar...





    MVH
    /Kjell

  10. #30
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 393
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ett "måste" för alla byggare med fjädersats från bil-tema.
    Verkligen snyggt jobbat, Kjell.
    /Lelle

  11. #31
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    848
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Ritat upp saxlänkarna och gjort en testversion i 3D-printad PET-plast. Blir ganska starkt med PET och skulle nog kunna hålla om man landar snyggt - men kommer nog att försöka göra i metall framöver.









    MVH
    /Kjell

  12. #32
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 201
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Urtjusigt!!
    Hur ska du göra saxlänkarna?

    Fila/fräsa ut i alu?
    Retroholic!

  13. #33
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    527
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag som är sugen att bygga en SK61 1:4. Men 1:3 lockar mera.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  14. #34
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    848
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Urtjusigt!!
    Hur ska du göra saxlänkarna?

    Fila/fräsa ut i alu?
    Tack Thomas, planen är att fräsa ut i aluminium.

    /Kjell

  15. #35
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    848
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mds Visa inlägg
    Jag som är sugen att bygga en SK61 1:4. Men 1:3 lockar mera.
    Hej Mathias, SK 61 är också ett trevligt flygplan. Med en spännvidd på 10,06 m blir den ju ganska hanterbar även i skala 1/3 så bara sätt igång! Tänkte ju först göra Safiren i 1/3 men backade p g a besväret att transportera till och från fältet...

    /Kjell

  16. #36
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    848
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Idag testat filen för att fräsa ut saxlänkarna men vågade inte satsa på aluminium direkt så det fick bli en balsaversion...
    och det var tur för jag behöver ändra lite på filen innan det är dags för aluminium.







    /Kjell

  17. #37
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 201
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Trycker direkt på "Gilla-knappen!"
    Retroholic!

  18. #38
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    848
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Thomas. Idag frestade jag med att fräsa ut en första länk i aluminium.



    Go´kväll!
    /Kjell

  19. #39
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    254
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Kjell,

    "kommer nog att försöka göra i metall framöver" skrev du för en vecka sen. Saxlänken ser verkligen bra ut, väl använd vecka!
    Tre till så är den viktiga skaladetaljen avklarad.

    Lars

  20. #40
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 302
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Snyggt jobb!
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •