Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 76 av 76

Ämne: Saab Safir SK50 - skala 1/4

  1. #61
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 092
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lasse, trevligt att du följer!

    Har grunnat en del på materialval och gillar att pröva nya sätt... En kompis i bygglokalen hade köpt hem en hel låda med "Foam Bord" från Flight Test och de skivorna såg lockande ut. De är 5 mm tjocka och har ganska tunt gråpapperslikande skal på båda sidor och är riktigt lätta. Testade förstås att skära med lasern och det fungerade ganska bra. Bäst verkar vara att köra flera skär med lägre effekt för att hindra att foamen smälter bort för mycket mellan skalen p g a värmen. Kommer att använda detta till spryglar och spant som inte är särskilt lastbärande och blanda in både furu, balsa och offset-aluminium där det passar.





    Vingbalkarnas mittparti förstärks med laminat av kolfiberväv och ytterst 0,25 mm aluplåt. Prövar även här nya varianter och använder PU-lim istället för epoxi.



    Byggbordet är inte röjt ännu så bästa platsen att få översikt är att lägga ut ritningarna på golvet.



    Med vänlig hälsning, Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2019-09-06 klockan 08:33.

  2. #62
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    308
    Jobb
    Installationstekniker
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Spännande värre
    Flyger helst segel

  3. #63

    Standard

    Intressant!
    Hur mycket skiljer det sig i vikt på en större sprygel mellan sk foam board (även känt som foam core) och balsaträ?

  4. #64
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 092
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Intressant!
    Hur mycket skiljer det sig i vikt på en större sprygel mellan sk foam board (även känt som foam core) och balsaträ?
    Har kontrollvägt några FTs foam core. De väger 111 (110-112) g och har måtten 75,5 x 51 x 0,5 cm vilket ger 282 g / m2
    Balsa medelhård 4 mm (vilket nog är den balsakvalitet jag skulle välja istället) väger 450 g / m2
    Balsa av lite hårdare kvalitet med tjocklek 5 mm väger 950 g / m2

    Det blir alltså en ganska rejäl viktbesparing genom att använda FTs foam core där det är lämpligt...

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  5. #65
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 587
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Lätt verkar det som, men hur är det med styvheten??
    Retroholic!

  6. #66
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 092
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Lätt verkar det som, men hur är det med styvheten??
    Har inget bra sätt att uppskatta detta men om tar en bit och böjer den är den initialt ganska styv men när man passerar gränsen är det insidan som ger vika p g a att skumkärnan inte är tillräckligt hård. Insidan får alltså ett veck inåt medan utsidan böjs med en radie. Efter detta är det ett permanent veck i biten och ett svagt ställe om det utsätts för böjning igen.

    Man bör nog tänka igenom vilka delar som materialet kan passa för - eller "trial and error".

    Tror att det kan fungera bra i vingspryglar, särskilt om vingen är ganska tjock och man använder klassiska capstrips. Kommer dock att undvika att göra lätthål för att inte försvaga mot kompression från över/undersida på sprygeln.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2019-09-07 klockan 07:11.

  7. #67

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Har kontrollvägt några FTs foam core. De väger 111 (110-112) g och har måtten 75,5 x 51 x 0,5 cm vilket ger 282 g / m2
    Balsa medelhård 4 mm (vilket nog är den balsakvalitet jag skulle välja istället) väger 450 g / m2
    Balsa av lite hårdare kvalitet med tjocklek 5 mm väger 950 g / m2

    Det blir alltså en ganska rejäl viktbesparing genom att använda FTs foam core där det är lämpligt...

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

    Tackar för infon!

  8. #68
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 092
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Början till vingpaneler..väger 250 g / st så här långt.



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  9. #69
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    710
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Kul Kjell att se hur ditt bygge fortskrider. Synd bara att du bor så långt norrut, för ett besök i ditt hobbyrum för att se det i verkligheten hade varit skoj.

    Kay krut

  10. #70
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 925
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..säger samma som dig Kay,skulle vara kul o se den "live"...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #71

    Standard

    Håller med föregående talare

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  12. #72
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    710
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/RCFF Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jamen va f.n!
    Vi får väl fixa till ett studiebesök på plats i Östersund då. Det är ju ändå inte så jädrans lång ditupp, runt 105 mil!! Det löser vi över ett balsaflak. Så nu väntar vi bara på högtidlig inbjudan från vederbörande chefstekniker på "the Nilsson Aircraft Factory"

    Kay krut

  13. #73
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlägg
    113
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Välkomna!
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  14. #74
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 092
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Bygget går sakta framåt...lite mera bilder på vingarna som nu nästan är klara för klädsel. Eftersom vingnosen kommer att bestå av aluminium ändå upp till huvudbalken och inte skall vara dukklädd behöver jag klä från balken och bakåt innan vingnosen monteras.

    En vinghalva inkl 2 servon väger knappa halvkilot. Mycket av limningarna är gjord med uretan-lim som skummar och fyller lite utanför kontaktytorna.









    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  15. #75
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 092
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    En vinge klädd, snart plåtslageriarbete. Skall bli kul!



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  16. #76
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 587
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Trycker på "Gilla-knappen"!
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •