Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 123

Ämne: Saab Safir SK50 - skala 1/4

  1. #101

    Standard

    Har varken ditt kunnande eller tålamod, men jösses så det börjar klia i fingrarna!
    Snyggt jobbat!

  2. #102
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 116
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Peter, det är just det som är meningen med en byggtråd - att få det att klia i fingrarna hos tittarna och locka till byggaktivitet. Bygga är något av det roligaste man kan göra i den här hobbyn...

    Här kommer proceduren jag använder:


    Sätter PU-lim på spant och lister där plåten skall limmas men inte i skarvarna mellan plåtar. Då slipper jag att limmet skummar ut i skarven för då sitter det väldigt fast och blir svårt att få bort utan noggrann slipning vid skarven. Både jobbigt och tråkigt. Lägger så plåten på plats och fixerar med maskeringstejp. Tejpar också skarven och ritar upp var nitarna skall sitta.


    Borrar sedan hål (2 mm) genom tejpen.


    Tar bort tejpen och sätter nitar. Gör en bit i taget annars kan det lätt bli förskjutningar och bucklor i skarven.
    PU-limmet behöver många timmar för att härda så nu är det bara att lägga åt sidan och fortsätta med något annat moment.


    Hela bakkroppen "inplåtad" med funktionella nitrader. Skall sedan till fejknitar men det får bli senare...


    ..och så här ungefär skall det se ut. Tyvärr är mina nitar inte riktigt skala 1/4 men de är de minsta popnitar som finns på marknaden. Svåra att få tag på, bara en tillverkare i världen som det verkar. Fick just hem 2000 nitar från en tysk leverantör så nu klarar jag mig ett tag.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  3. #103

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Peter, det är just det som är meningen med en byggtråd - att få det att klia i fingrarna hos tittarna och locka till byggaktivitet. Bygga är något av det roligaste man kan göra i den här hobbyn...
    Så jäkla sant! Jag var tveksam till byggen i början, trodde det skulle ta massor med tid endast.. och att det skulle bli sämrer kvalitet, men sen var man fast när man insåg att man nog kunde bygga bra själv också vartefter man lär sig. Det är inte bara byggandet, utan när det är klart så har man ett flyg man själv byggt. Blir lite annan "kärlek" till det flyget än ARF, beggade kompletta flyg osv. Det tar mer tid, men det är kvalitetstid det också, terapi, man kan tänka på annat när man bygger. :-) Byggtrådar är alltid givande. Visa andra, se hur andra gjort. Inspirera.

    Fint bygge! Aluminium... är en annan nivå det. :-o

    Nitarnas skala... så det är att anpassa ditt nästa flyg efter det då? Finns det 1/3? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #104
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 589
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Så vackert att ögonen tåras :-).

  5. #105
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 116
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Mera bilder...


    Spanten för vinginfästning inmätta och...


    ...limmade.


    Man börjar kunna ana att det ska bli en Safir.


    Vikten så här långt.


    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  6. #106

    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    7
    Jobb
    Tillverkar metallspån av rör och stänger.
    Klubb
    ?

    Standard

    Men Kjell... du har ju en svarv.... då KAN man ju ta ner nitarna till rätt skala..... justja, flyga 2020. tänkte inte på det ,)

    /Ulf
    Is it worth doing? No? Over do it anyway. For funzies.

  7. #107
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 116
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av methuso Visa inlägg
    Men Kjell... du har ju en svarv.... då KAN man ju ta ner nitarna till rätt skala..... justja, flyga 2020. tänkte inte på det ,)

    /Ulf
    Ulf,
    tänkte inte på det men nu när du säger det så....få se nu - ca 1000 x 5 = 5000 min = 83 tim och med 2 tim per dag kommer det att ta ca 40 dagar.... Avstår!

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  8. #108

    Standard



    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  9. #109
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 116
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Dagens uppgift blev att få till ställen så att jag kan fortsätta att sätta plåtar framåt...



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

    Tillägg: Tittade just på bilder av förebilden och inser att jag måste vända ställen. Länkarna skall vara vända framåt och inte bakåt som jag gjort.
    Senast redigerat av kjni den 2019-11-06 klockan 23:13.

  10. #110
    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    382
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Snyggt Kjell, är det Electron eller annat fabrikat?

  11. #111
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 316
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Man blir imponerad som vanligt, mycket snyggt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #112
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 116
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PGAstrom Visa inlägg
    Snyggt Kjell, är det Electron eller annat fabrikat?
    Ställen är SLR med deras kontrollbox. Lite billigare än Elektron...



    Tyvärr köpte jag ställen innan resten av bygget planerades i detalj så jag skulle haft ställ med mindre än 90 grader. Nu blir det en kompromiss både i utfällt och infällt läge. Lite för mycket utvinklade ute och lite för mycket invinklade när de är inne. 85 graders arbetsområde hade varit bättre.



    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2019-11-07 klockan 20:39.

  13. #113

    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    7
    Jobb
    Tillverkar metallspån av rör och stänger.
    Klubb
    ?

    Standard

    kan man schimsa ändlägerna på såntdär eller låser de inte riktigt då? eller är det som på större aktuatorer, att det är "nockar" som avgör ändlägena?

    /Ulf
    Is it worth doing? No? Over do it anyway. For funzies.

  14. #114
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 116
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Elmotorn driver en gängad stång som förflyttar en tapp i ett spår i fästet för ställbenet. Profilen på spåret avgör hur stället rör sig och i ändlägena går tappen över i en plan del av spåret och fungerar då som låsning inne/ute. Gissar att slaglängden på tappens förflyttning måste utnyttjas helt så om man vill modifiera stället är det nog möjligt genom att tillverka en ny "kloss" med en annan profil på spåret.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  15. #115

    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    7
    Jobb
    Tillverkar metallspån av rör och stänger.
    Klubb
    ?

    Standard

    ahh ok
    Is it worth doing? No? Over do it anyway. For funzies.

  16. #116

    Standard

    Måste dom låsas i "upp-läget"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #117
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 116
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Måste dom låsas i "upp-läget"?
    Jag vet inte. Tror att hela slaglängden på den gängade stången måste utnyttjas men jag skall kolla upp detta. Det hänger väl på hur man löst avkänning av ändläget och det framgår inte.

    Lite nya bilder...Nu står hon på egna ben och ställen är vridna så att länkarna pekar framåt och så har det kommit dit några plåtar till och lite spant framåt. Planen är att hela det glasade partiet kommer att bli avtagbart för bra åtkomst till innanmätet.







    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  18. #118
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 157
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Mycket snyggt Kjell!
    Om ställen fungerar som Electron retracts så behöver de inte gå i ändläge, elektroniken bryter när strömmen når en viss gräns, även i ändläget. vilket innebär att du kan stoppa ut eller infällning utan fara. Dock behöver ju stället vara i helt utfällt läge vid landning Har du funderat på hjulbromsar? skulle vara praktiskt till denna
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  19. #119
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    1 116
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Christer,
    tror att stället fungerar som Elktron. Har testat och det fungerar att stoppa i vilket läge som helst. Plötsligt blev allt mycket enklare! Bara att justera in så att utfällt läge är i ändläget och sätta ett mekaniskt stopp för infällt läge - kanonbra.
    Även nosstället behöver hanteras på samma sätt...





    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  20. #120
    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    382
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Snyggt Kjell, jag gjorde precis så på mitt electron nosställ med för lång infällning, borrade och gängade och så en ställskruv med distansbrickor, det funkar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •