Reklam

 
Sidan 5 av 13 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 245

Ämne: Saab Safir SK50 - skala 1/4

  1. #81


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Gunnar,

    Om du skall göra en plugg är det väl egentligen skarvarna som är intressanta, att dom blir lagom sen när formen används. Sen förstås också att nitarna går att göra lagom och naturtrogna.Och att ytan blir bra. Gissar att problemet med alu-plåt är att det kommer att bli jobbigt att fixa plåtar med dubbelkrökta ytor. På en J29 är det väl kanska gott om sådana?

    Jag tror att det vore bättre med något annat material, gärna något lite mera formbart. Lite tjockare vinyl? Det finns ett lite udda material som används mycket för Cosplay, till konstiga dräkter och liknande. Det heter Worbla och är en sorts termoplast som går att forma i låg temperatur. Jag har inte använt det inom modellbyggeriet ännu men tänkte testa framöver. Jag har lite i mitt "lager" så om du vill testa kan jag skicka dig en bit. Det kanske är lite onödigt tjockt men skulle säkert gå att forma bra direkt på pluggen och med en uppvärmd "stämpel" tror jag att det skulle gå att göra avtryck för nitar och annat.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  2. #82


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Här kommer en bildserie över senaste dagarnas plåtslageriarbete.


    Offsetplåten på plant underlag och ett rör med lagom dimension för att få nosradien. Viktigt att röret är rakt och inte sviktar, därför en stödlist bakom.


    Använder en rak list för att böja hela längden på samma gång. Annars blir det buckligt redan från början.



    Tejpar dit på prov för att markera skärlinjer.


    Slipar bort resterna efter tryckningen annars fäster limmet dåligt.



    Lägger uretanlim på de ställen som skall limmas mot plåten och fixerar med maskeringstejp och sätter sen i spänn med raka stöd och tvingar/vikter. Sätter också maskeringstejp precis utanför plåtkanterna så att lim som kryper ut p g a pressning och när limmet skummar inte fastnar på klädseln. Plåten är sprayad med vatten innan jag lägger ihop för att få limmet att skumma bra.



    Man tar vad som finns till hands för att pressa...



    Första vingen med plåtnos. Blir mycket vridstyv!



    Hyfsad nosrundning och skapligt rak vinge...


    Vad väger den med plåten på plats?


    Med plåt.....


    ...och klädd men före plåt. Lite drygt 200 g för hela nosen.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2019-10-20 klockan 18:19.

  3. #83

    Standard

    Ser bra ut detta bygge [emoji106]


    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  4. #84
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Ser hur bra ut som helst!
    Flyger helst segel

  5. #85

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Tack för tipset Kjell, skall det är roligt med nya material. Det blir riktigt snyggt plåtarbete på din kärra.

  6. #86
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja, vad skall man säga..... mycket snyggt i allafall och 711 gram för en i princip färdig vinge, "fantastigt" måste bli en lätt och välflygande maskin.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #87


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack Lasse, med en så pass stor D-nos på vingen blir den väldigt vridstyv vilket är bra då skränkningen sitter som "berget". Att det dessutom blir lätt är inte så tokigt.

    Har nu båda vingarna klädda och det är dags att börja på kroppen....Funderar på hur jag skall göra en jigg då det inte finns några raka delar att ha som stöd. När "Tjålle" byggde sin var kroppen delad i en övre och en nedre halva men jag vill bygga den i ett stycke.



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  8. #88
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kanske bygga en sådan här enkel jigg för att fästa kroppsspanten i medan du bygger upp stommen till kroppen, fungerade bra på spatzen.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ighlight=spatz
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #89


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lasse, tack för tipset! Enkelt och flexibelt. En sån gigg kommer det att bli. Då blir det enkelt att fästa upp kroppen längs datumlinjen och enkelt att vända på den efter behov. Trevlig byggtråd om Spatzen - finns planet kvar?

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  10. #90
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Häftig teknik. Hur tjock är plåten?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #91


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Krille,

    Plåten är off-setplåt från ett lokalt tryckeri. Just den jag använt till vingarna är 0,20 mm mätt med skjutmått. Jag har också fått plåt som är ca 0,25 mm och man kan känna att det är lite skillnad i stabilitet på dessa båda. Båda känns som om dom är härdade och så länge man handskas försiktigt med dom håller dom sig plana och fina. Det är dock lätt att få lite bucklor i plåten och då är det i stort sett omöjligt att få bort dessa.

    Men jag har hittills inte sett någon riktig Safir som inte har bucklor .....

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  12. #92
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Lasse, tack för tipset! Enkelt och flexibelt. En sån gigg kommer det att bli. Då blir det enkelt att fästa upp kroppen längs datumlinjen och enkelt att vända på den efter behov. Trevlig byggtråd om Spatzen - finns planet kvar?

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Nej tyvärr, men här ett par filmer om den:www.youtube.com/watch?v=nrlikzT4XTw
    https://www.youtube.com/watch?v=H_ppld7TCwU
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #93


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Fina filmer, tack Lasse. Kontrar med dagens arbete - en byggjigg à la Lasse Pekkala. Kommer att fungera bra och är riktigt anpassningsbar.



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  14. #94
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ser ut som du har aluminiumprofiler till hjälp, smart isåfall, förmodar att dom sitter där tills du limmat trälisterna.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #95


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lasse, du har rätt om aluminiumprofilerna men jag kommer att låta dom vara kvar även i den färdiga kroppen. Positionen blir som underkant i det glasade partiet. Det är en U-profil och den är ganska lätt och ger bra stadga.

    Fyller på med en bildserie igen:


    Uppriktad i jiggen med laser.


    Botten upp - plåten förbjöd och limmad.


    Limmar med PU-lim på fuktad plåt vilket ger lite skum runt limytorna.


    Sidoplåt till bakkroppen på gång.


    Använder röret som stöd vid böjning av plåtarna. Golvunderlägget som skydd och mjukt mothåll. Balsabiten lagom mjuk för att gnugga lite över plåten på röret få att få lagom kutvatur.


    Parallellt med att jag skär delarna till min 1/4 Safir gör jag också delar för en Safir i skala 1/5 åt en annan byggare....

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  16. #96

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Läckert bygge
    /Lelle

  17. #97

    Standard

    Mästarklass

    Skickat från min F5321 via Tapatalk

  18. #98

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Otroligt fiffiga lösningar du har Kjell och med den takten så var det väl f.n om det inte ska bli premiär på Ope till nästa års träff. Följer varje del i ditt bygge med största intresse.

    Kay krut

  19. #99

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Fantastiskt fint bygge!

    Metoderna som du har jobbat fram är så smarta. De sparar tid och ger ett fint resultat.
    Lasse Pekkala's bidrag med byggjiggen är också värdefullt. Bilden genom bakkroppen är läcker!
    Och, vilka fina limfogar du har gjort. PU-limmet skummar ut precis lagom mycket mellan plåten och listen.

    Jag har byggt två små Safirer tidigare.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sk50 i snön 2003.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	66,9 KB 
Id:	69122
    Det lockar nu att ta fram ritningen på Safir i skala 1:5 som jag köpte av Tjålle för många år sen.

    MFI 9 och jag följer bygget...
    Lars N

  20. #100


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Tack för alla glada tillrop! Och målet är som alltid att vinterns bygge skall flyga på sommarens Östersundsträff på Ope...

    Har haft några timmar i bygglokalen även idag och dels börjat nita lite skarvar på de plåtar som är limmade. Det är nog bra att göra detta lite varefter annars blir det väldigt många nitar att göra i ett sträck på slutet.


    Så här blir det på insidan. Försöker ha nitraderna vid sidan om listerna i skelettet.


    Också börjat med de två huvudspanten där vingbalkarna skall passa..


    Bygger dessa spant som en enhet på balkarna och sätter sedan in hela paketet i kroppen...är i alla fall planen.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •