Reklam

Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 5678910
Resultat 181 till 184 av 184

Ämne: Saab Safir SK50 - skala 1/4

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

Standard

Tack Kay, som läget är nu verkar det väl inte troligt att träffen blir av som planerat men jag gnetar på med Safiren och har under några dagar ägnat mig åt frontrutorna.

Med vänlig hälsning,
    Kjell

Standard

Mästerligt snyggt

Skickat från min J9210 via Tapatalk

Reg.datum
    May 2020
    Jobb
    Yrkesmålare/musiker
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

Standard

Hej,

Följer denna tråd med stort intresse. Fantastiskt fint bygge!

En fråga- hur tänker du göra slutbehandlingen av aluminiumpanelerna? Vore intressant att veta vilken färg som skall användas.

Dessutom ett tips från en yrkesmålare- när du skall måla något gult, grunda först med vitt. Då täcker den gula kulören mycket bättre.

Med vänlig hälsning, Erik

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

Standard

Hej Erik,

tack för yrkestipset! Fick samma råd i butiken där jag handlar färgerna. Fast där gick man ett steg längre och förslog att bryta även grundfärgen lite åt gult.

Jag har sedan många år använt färger enligt bifogad bild med hyfsat resultat. Framför allt gillar jag att kunna späda färgerna med vatten till lagom sprutkonsistens och sedan även kunna göra rent grejorna i vatten. Det är ju också lätt att kunna få fram nästan vilka färger/nyanser som helst och den gula till Safiren är blandad efter 255 Gul S 1070-Y10R (sk16, sk50).

Som avslutning sprutar jag ett tunt lager av den avbildade golvlacken och det ger en tålig yta som står emot olja och smuts bra och tål bra att rengöras med avfettningsmedel. Väljer glans på golvlacken efter hur originalet var lackerat. Matt, blank eller nåt däremellan.

Har en tidigare modell i alu-plåt där jag använt samma typ av färger och med hyfsat resultat.(
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/35002-MFI-9-skala-1-2-5)

Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2020-05-25 klockan 10:52.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •