Reklam

 
Sidan 9 av 13 FörstaFörsta ... 45678910111213 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 245

Ämne: Saab Safir SK50 - skala 1/4

  1. #161

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Snyggt Kjell

  2. #162


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Stabbhalvorna "plåtade"...



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  3. #163

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Så grannt, så man blir tårögd!
    Retroholic!

  4. #164

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    685
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Mästerligt att foga stabbens framkant så fint!
    En annan sitter fast i abachifanér och framkantslist av hård balsa...

    Lars

  5. #165

    Standard

    otroligt snyggt bygge imponerand

    Skickat från min J9210 via Tapatalk

  6. #166

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Otroligt snyggt Kjell. Vilken energi du har, imponerade !
    /Lelle

  7. #167

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Detta är med dom finaste byggen jag sett!

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  8. #168


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej & tack för alla vänliga tillrop! Stabbens framkant är helt enkelt bara vikt runt en kolfiberstång och hela stabben är ett enda sjok av litoplåt.

    Jag är också fast i lister och faner men mer om detta i en annan tråd. Ombyte förnöjer!

    Bygget har varit på sparlåga i snart 2 veckor, dels p g a passning av barnbarn i 1-års åldern (under inskolning på dagis) och som trolig följd av detta en rejäl förkylning som nu varat 1 vecka. Idag i alla fall tillbringat några timmar i "fabriken".

    Fått dit en liten plåt i sidan av den löstagbara huvdelen och byggt upp höjdrodren som snart är färdiga för klädsel.



    Med vänlig hälsning, Kjell

  9. #169
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ett makalöst bygge. Otrolig klass på detta. Till och med så att jag börjar få känningar av byggabstinens efter många år i dvala ��
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #170

    Standard

    Ja jag blir lika imponerad som alla andra över bygget och har alltid gillat Safiren och dess föregångare eller förlaga Bucker Bestman.

    Jag måste få länka till en film där man bygger just just Bucker Bestman på Hägglunds i Ö-vik. Safiren har väl samma svenska konstruktör. Själv tycker jag det var extra roligt med filmen då jag träffade berättaren Erik många gånger när jag var ung. Han var precis så dråplig och roligt som i filmen.

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=702&v=5S 4CnkFDZvU&feature=emb_logo

    /Mats

  11. #171


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Toppen Tomas, om byggtråden kan skapa byggabstinens är ju en del av tanken uppnådd. Bara att sätt igång - och lägg gärna upp på forumet för att ge ännu fler bygginspiration. Det är en fin hobby - klart värd att ta upp igen!

    Mats - tack för den intressanta filmen. Det är verkligen kul att se dokument från flygets utveckling. Visste inte att omfattningen av Hägglunds flygplansbyggen var så pass omfattande. Filmens kommentator höjer underhållningsvärdet till högt över "Mello"...

    Några bilder till på stjärtpartiet. Snart dags att börja med fena och det vridna sidorodret.






    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2020-03-03 klockan 08:40.

  12. #172


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hunnit med att påskpynta Safien lite med det mesta av ramverket för huv/frontrutor. Några bitar kvar innan målning av delarna och montering av "glas".



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  13. #173
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Den ser hur trevlig ut som helst den där. Tror din modell kommer åldras med värdighet, repor och skav kommer ge ytterligare en nivå

    Mvh Fredrik
    Flyger helst segel

  14. #174

    Standard

    Snyggt jobbat som vanligt men jag tycker att Piloten i bakgrunden ser lite dåsig ut. Han är väl inte drabbad av Covid 19 så han behöver andningshjälp ?
    Hur får du till den svängda vinklade metallramen?

    /Mats

  15. #175


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Mats, piloten är bara riktigt less på karantän - har suttit så sedan förra årets Östersundsträff...

    Den böjda vinklade ramen är en U-profil 10x10 mm och jag sågar mönstret i en spånskiva och böjer över mallen med den öppna delen av profilen inåt mot spånskivemallen. Då går det att böja utan att sidorna veckar sig i sidled.

    Fredrik, man slipper vädra modellen, den blir automatiskt lite bucklig och repig under bygget.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  16. #176

    Standard

    Det är elastisk plåt du fått tag på Var hittar du plåtprofiler i så små dimensioner?

    /Mats

  17. #177


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Mats, det är vanlig alu-profil som jag handlar hos den lokala järnhandeln som i o f s har ett ganska stort sortiment i sitt metallager. Går att göra ännu mjukare om man värmer den först men oftast behövs det inte.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  18. #178


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Idag har det regnat så det blev några timmar i bygglokalen. Frigolitpluggen spacklad och slipad och jag har vacumformat ett skal som skall användas för att lägga glasfiber/epoxi inuti.



    Fenan klar och anpassad till kroppen och skall få en formad avslutning i blå cellplast upptill.



    Så här kommer sidoroderservot att vara monterat. Vridningsaxeln kommer att ligga strax bakom servot så det bli en kort stötstång.



    Har också fixat inre ramverket för frontrutorna och målat det som blir svårt att maskera på rutorna inuti när de är på plats.



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  19. #179


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Fronten på kåpan nu plastad på insidan och håltagen. Det verkar fungera bra att lägga förstärkning inuti det vacumformade plastskalet. Använder Biltemas lamineringsepoxy och den verkar fästa bra mot plastskalet som kommer att få vara kvar som ytskikt. Jag har inte prövat den här metoden tidigare men kommer säkert att använda den igen. Det är ganska enkelt att forma en frigolitplugg och spackla med lättslipat väggspackel och att lägga glasfiber/epoxy på insidan gick smidigt. Förhållandevis lite slipningsjobb...





    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  20. #180

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Snyggt Kjell. Den ska du ha klar till träffen. Om inget annat så kommer vi upp och flyger lite på lillbanan. Då ska din Safir naturligtvis flyga. Nu har vi ju följt ditt fina bygge och naturligtvis har vi stora förhoppningar att se den i luften. Det kan vara värt 110 mil.
    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •