Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Funderingar kring spänning, motorer o ".

  1. #1

    Standard Funderingar kring spänning, motorer o ".

    Om man kör med "rates", tex ett 4s och kör med 75% rate. Motsvarar det ett 3s i samma kapacitet då? är "rates" linjära? Undrar i och med att det är den enda typ av batterier jag har liggande just nu. Vill gärna prova ett mindre bygge som de rekommenderar mindre motorer och mindre batterier till. Vikten vet jag också att man måste ta med i beräkningen men dithän har jag inte kommit än.


    /David

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det enkla svaret är att det inte är linjär inmatad effekt när du "gasar". Ett alternativ för dig är ju att "proppa ner" så att du inte får lika stor belastning på motor och reglage. Och vikten är definitivt en viktig faktor att ta hänsyn till.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Och vad är tumregeln för att inte elda upp motor/esc? Mindre propeller desto högre KV-tal?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den enda "tumregel" att räkna med är att mäta för "att mäta är att veta" som man brukar säga.
    Visst är det så att högre KV brukar innebära mindre propp och vice versa men det är väldigt svårt att gissa - man måste mäta för att få ett tillförlitligt svar.
    Roger

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    ofta så finns det tabeller på motorer som ger olika strömmar, effekter. och dragkraft vid olika spänning och olika propellrar.
    alltså har någon mätt upp kombinationer så att du inte behöver göra det själv.
    men svaret på din fråga om man med 75 rate kan köra 4 celler i stället för 3 så är det fel.
    Man drar inte ner spänningen med olika gaspådrag, eller rate som du nog menar.
    strömmen från batteriet hackas i 4-kanter så toppspänningen blir alltid högre med ett 4-cells än med ett 3-cells - däremot kan man minska effekten och strömmen genom att begränsa gaspådraget.

    kolla på motordata på denna https://www.rcflight.se/visaprodukt....6-25-g-1500-kv
    där ser man propellrar från 6*3 till 9*5 med spänningar från 7 volt till 10,5 volt
    motsvarande finns ofta att hitta för en massa olika motorer.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Fartreglage fungerar med minst förluster och värmeutveckling om de körs på fullgas eller närapå. Att trottla ner för att minska effektuttaget är möjligt, men jag skulle istället välja en något mindre propeller (diameter och/eller stigningar) för att uppnå samma resultat med mindre förluster. Du kan enkelt göra överslagsberäkning i PropCalc för att se förväntat resultat.

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej David,
    Jag förstår inte vad du menar med "rates". Förhållanden mellan vadå?

    För att lyckas med elflyg måste man kunna lite ellära. Man bör vara bekväm med storheterna Spänning, Ström, Effekt och Kapacitet. Läs Grundkursen i ELFLYG-INFO på Rogers web-sida http://mcregor.se/Elsetuper.htm

    Inte elda upp...
    Motorn och fartreglaget är specificerade för max ström (Ampere) och även spänning. Strömmen blir hög med för stor propeller och det är strömmen som ger värme. Mindre spänning, t.ex 3S eller 2S är förstås ett sätt att hålla nere strömmen och minska inmatad effekt.

    Men, man vill ju få fart på kärran. Här finns det tumregler för hur mycket effekt man behöver per kg modellvikt:
    * En segelmodell som inte behöver stiga som en raket klarar sig med 100 W/kg
    * En trainer med landningsställ kan behöva 200 W/kg
    * Konstflygningsmodeller behöver minst 300 W/kg
    * Till 3D-flygning och pylon racing behöver man minst 500 W/kg
    Allt detta är ungefärligt och en smaksak. Man kan trivas med mer eller mindre beroende på temperament och säkerhetskänsla.

    Man måste ha något enkelt mätinstrument, t.ex Biltemas universalinstrument med tångamperemeter 15287. Varvräknare kan vara bra också men det räcker långt med att veta vilken spänning man har från batteriet samt KV-talet för motorn.

    Att mäta är att veta!
    Lars

  8. #8

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Jag har använt denna för att räkna på effekter, propdata, motorval mm. Är till hjälp med motorval,propp, fartreglage,mm och verkar stämma med resultatet i luften.
    https://www.ecalc.ch/motorcalc.php

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Hej David,
    Jag förstår inte vad du menar med "rates". Förhållanden mellan vadå?

    För att lyckas med elflyg måste man kunna lite ellära. Man bör vara bekväm med storheterna Spänning, Ström, Effekt och Kapacitet. Läs Grundkursen i ELFLYG-INFO på Rogers web-sida http://mcregor.se/Elsetuper.htm
    Att mäta är att veta!
    Lars
    Jo - "Grundkursen" gäller nog på det stora hela fortfarande även om det är länge sen jag gjorde några uppdateringar av sidan så fabrikat m m på motorer. fartreglage m m är ju inte längre jämt så aktuella. Men elläran är ju densamma fortfarande...
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Fartreglage fungerar med minst förluster och värmeutveckling om de körs på fullgas eller närapå...
    Stämmer detta verkligen på moderna borstlösa reglage? De är ju switchade med kantvåg.
    /Leif

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Stämmer detta verkligen på moderna borstlösa reglage? De är ju switchade med kantvåg.
    Reglageförlusterna är nog försumbara i sammanhanget. Det är ju enkelet att testa. Kör 30s på fullt skaft, mät temperaturen på reglaget. låt allt svalna och prova igen på 50-75%. Blir reglaget varmare eller kallare?
    jag har inte märkt någon skillnad, reglaget blir varmt som funktion av inmattad spänning och förbrukad ström, inte pga olika uttag av effekt (motsägelsefullt va )

  12. #12

    Standard

    Jag tänker mig ett enkelt experiment som kanske kan vara till hjälp:

    Koppla ett 12 V batteri till ett 10 ohms resistor via en strömbrytare. Mät strömmen genom strömbrytaren samt spänningen över densamma. Beräkna effekten i strömbrytaren i de båda fallen (P=U*I).

    1. Avslagen:
    Strömmen är 0 och spänningen över strömbrytaren är 12 V.
    2. Påslagen:
    Strömmen är 1,2 A (I=U/R) och spänningen över brytaren är 0.

    Eftersom antingen spänning eller ström är 0 utvecklas ingen effekt i strömbrytaren i något av fallen.
    I resistorn däremot utvecklas effekten P=12*1,2=14,4W när kretsen är påslagen.

    Låt nu strömbrytaren skifta snabbt mellan på och av (d.v.s. anslut resistorn till kantvåg):
    Effektutvecklingen i strömbrytaren är alltid 0 medan effekten i resistorn blir ett medelvärde som beror på tidförhållandet mellan tillstånden på/av.

    Fartreglaget slår på och av motorlindningarna mycket snabbt och på ett komplicerat sätt men principen är densamma. Under den korta omkopplingen mellan till och från får man dock positiva värden på spänning och ström och en viss värmeeffekt utvecklas. Värmeeffekt uppkommer också på grund av att de elektroninska "strömbrytarna" i reglagen inte är perfekta
    Senast redigerat av pernstig den 2017-10-24 klockan 14:23.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •