Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Var sätter ni kardborretejpen

Antal röster
17. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • kardborretejp på Lipo

    3 17,65%
  • Tygtejp på Lipo

    14 82,35%
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kardborretejp

  1. #1

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard Kardborretejp

    Nu till den stora frågan, sätter ni kardborre sidan eller tygsidan på acken, Jag sätter kardborre sidan på acken men det är kanske inte helt smart, det var kallt häromdagen så jag tyg vantar på, körde ner handen i 2s lipopåsen, när jag drog upp den satt det ett helt knippe ackar på handsken

  2. #2

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag använde förut en kameraväska som fältväska. Och väggarna på den var täckt med den mjuka sidan av kardborren för att fästa inredningen, så ackarna hade fastnat överallt om jag hade använt den hårda sidan på ackarna. Därför använder jag filtsidan på ackarna, och har fortsatt att göra det sedan dess.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Sätter tygsidan på accen, men utan några betäkligheter på att det ska vara si eller så, utan det har bara blivit på det viset. Intressant upplevelse du fick med ett gäng batterier på din handske.
    /Lelle

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    luddet på acken och krokarna i kärran om någon förstår vad jag menar :-)

  5. #5

    Standard

    Luddiga sidan på ackarna så att man kan ha dem i fickan utan att de fastnar.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En gång i världen blev det "kardborre" på acken och "ludd" i kärran men om jag skulla valt idag så hade jag absolut gjort tvärtom av orsaker som redan nämnts. Och man drar sig för att byta system för man har ju några ackar och ännu flera kärror.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Lurvet på ackarna (och på allt annat som ska fästas i flyget, på helin/multin).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Luddet på acken här med.
    Känns skönt att man fått klarhet i denna livets stora fråga. :-)
    Man vill ju inte känna tvekan om detta.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Mjuka delen av kardborretejpen på batteriet hos mig.
    Om man flyger på gräsfält, som mig, skulle det verkligen fasta massa gräs i kardborren om inte mjuka delan av kardborretejpen satt på accen. På inomhusplan har jag dock ibland den taggiga delen på de små 2 cell LiPo batterierna, om jag använder kardborre. Fast för det mesta använder jag en speciall tunn karbdborretejp i det fallet, köpt den hos Autopartner. Den är väldigt följsam, har inget lim på sig så man får limma med t ex UH poor.
    Sån här (finns i lite olika bredder och längder):
    http://www.autopartner.se/flygplan/t...t-20mm-1-meter

    Så kan jag tipsa om ett bra företag att köpa kardborretejp från, hon har vit och svart:

    https://www.bibbistextil.se/webbshop...rrband-2549579

    Självhäftande, mjuk resp. hård kallar hon kardborren. Mycket att välja på så var noga att du väljer rätt om du köper i hennes webshop. Man kan köpa 1/2 metersvis eller metervis så många meter man vill ha t ex 2 meter blir 4 st 0,5 m (fast sammanhängande). Bredder hon har är ​20, 30 eller 50mm.

    Billigt, snabb leverans och bra kvalitet. Har köpt där i många år nu. Så länge tanten har affären fortsätter jag att köpa där.

    /Bo

  10. #10

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Bra länk den där till Bibbis, beställde 2m 20mm och 1,5m 30mm plus en skärmatta på 60 x90 cm så det får bli ett vinterprojekt att byta ut kardborre tejpen

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hobbykings ljusblå kardborreband sitter väldigt bra och kan vara värd att testas - https://hobbyking.com/en_us/polyeste...rong-1mtr.html
    Roger

  12. #12

    Standard

    Jag har alltid satt den mjuka delen på mina Accar för det är dem man kan stoppa i fickan när det är kallt eller för att förvara/separera använda resp fulla accar.

    Det gäller att vara konsekvent att alltid sätta muka sida på acce om man vill kunna använda dem på andra saker än just modell. - det blir lite jobbigt om man vill flytta sina 2200mah accar (eller vad man nu har mest av) till en annan modell och inse att kardborret inte fäster


    jag köper kardborre på metervara i en lokal tygaffär - funkar ypperligt och finns med eller utan klister om man vill det - och både vit och svart så att man kan tex sätta vit kardborre på vit skumplast = inte lika fult på modellen.
    Senast redigerat av UndCon den 2017-10-28 klockan 10:37.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Har inte hittat någon med bättre fästegenskaper än Hobbykings blåa. Efter den första modellen kom jag fram till att den mjuka sidan fick hamna i modellerna och krokarna på allt löst. Tyckte att all skit som fastnade i krokarna var lättare att pilla bort på de lösa delarna. Kanske inte lika stort problem längre efter det inledande kraschandet jag sysslade med och sen har det fått bli så.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •