Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Funderingar kring nätagg till Lipo-laddare.

  1. #1

    Standard Funderingar kring nätagg till Lipo-laddare.

    Tjena!

    Har beställt en något större lipo-laddare nu när jag märker att jag klivit ner i RC-träsket. Den har inget inbyggt nätagg utan den vill ha 9-28volt DC externt. Gammalt nätagg till stationär dator tänkte jag använda. Har gjort så åtskilliga gånger tidigare med prylar som krävt lite mer ampere och det har funkat fint. Fick dock höra att det är ganska hög startström på Lipo-laddare, högre än vad ett nätagg till dator klarar vilket i sin tur då skulle slå ifrån pga skyddsfunktion. Det är visst nån bauta kondensator i LiPo-laddaren som orsakar detta vid uppstart.

    Är det nån här som kan bekräfta/dementera detta? Nån med externt matad LiPo-laddare som rent av kan mäta detta med amperemätare eller dylikt? Antar att alla lite större laddare bygger på samma princip. Min laddare har inte hunnit komma än men jag vill veta vad som behövs redan nu så jag inte står där sen när det väl är dags.


    /David

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Tjena!

    Har beställt en något större lipo-laddare nu när jag märker att jag klivit ner i RC-träsket. Den har inget inbyggt nätagg utan den vill ha 9-28volt DC externt. Gammalt nätagg till stationär dator tänkte jag använda. Har gjort så åtskilliga gånger tidigare med prylar som krävt lite mer ampere och det har funkat fint. Fick dock höra att det är ganska hög startström på Lipo-laddare, högre än vad ett nätagg till dator klarar vilket i sin tur då skulle slå ifrån pga skyddsfunktion. Det är visst nån bauta kondensator i LiPo-laddaren som orsakar detta vid uppstart.

    Är det nån här som kan bekräfta/dementera detta? Nån med externt matad LiPo-laddare som rent av kan mäta detta med amperemätare eller dylikt? Antar att alla lite större laddare bygger på samma princip. Min laddare har inte hunnit komma än men jag vill veta vad som behövs redan nu så jag inte står där sen när det väl är dags.


    /David
    Man skall inte lyssna på folk..... sen behöver man ju inte skapa ett problem av något som inte är ett problem. Googla DIY anti spark connector OM du ändå får problem.
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Jag kör nätaggregat från server datorer, inga problem.
    /Jonas

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  4. #4

    Standard

    Många som skriver på forum använder skräp/billiga grejer och då vet man aldrig vad de råkat/råkar ut för. Bäst läsa från de som vet vad de pratar om (kan va knepigt veta vem förstås) och även använt bättre grejer som referens. Och konstatera att när någon skriver att någon produkt är det bästa de haft, veta att de kanske bara haft sämre/billigare saker tidigare. Reviews i all ära. Laddare ska man inte snåla på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Vad är det för laddare du köpt?

  6. #6

    Standard

    Här är laddaren jag köpt:

    http://www.charsoon.com/Charsoon-Ant...ttery-p-9.html

    Jag har ställt ungefär samma frågeställning på elektronikforumet.com där det brukar vara vettiga svar. Valde den här för att man kunde köra "varmtrådskniv" (svenskt namn, någon?) på den också o skära foam som jag vill prova.

    /D

  7. #7

    Standard

    Laddaren anlände idag och ett nätagg slaktades på allt onödigt kablage och det gick finfint o driva den med det.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen är det ju sällan som man, speciellt som nybörjare, behöver ett speciellt starkt nätagg för hemmaladdning - jag t ex gör de flesta laddningarna på fältet där vi har rätt hyfsad kapacitet. Så för mig räcker ett mycket "klenare" nätagg än ett PC-nätagg för den begränsade laddning jag gör hemmavid.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Kanske lite överkurs med nätagg från PC men det fanns redan så det var gratis och jag fick hålla på o pilla lite. Bara det är kul!

    Hur laddar man på fältet? Via bilbatteri? Har man såpass med batterier att man kan flyga oavbrutet?

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har en hyggligt stor blybatteribank på fältet så laddning där är enkelt...
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Kanske lite överkurs med nätagg från PC men det fanns redan så det var gratis och jag fick hålla på o pilla lite. Bara det är kul!

    Hur laddar man på fältet? Via bilbatteri? Har man såpass med batterier att man kan flyga oavbrutet?
    Hej,
    Om du inte flyger på ett klubbfält där det finns tillgång till antingen 230 volt eller 12 volt (via blybatterier/solceller eller liknande) så är det bästa (tycker jag) att använda 12 volt blybatterier. Jag undviker själv de med vätska i (syra) för det kan komma ut nån droppe syra och fräta på kläder och vid transport i bilen t ex. Jag vet inte hur många byxer jag förstört genom åren på detta sätt. Använder sen 4 år Biltemas gula AGM 12 volt batterier för de har ej vätska i flytande form. De är väldigt tåliga och håller uppe spänningen bra vilket är bra när man laddar med LiPo-laddare.
    AGM batterier är visserligen lite dyrare men enligt min mening värt pengarna då de håller längre.
    Biltema har olika kapacitet på sina gula AGM batterier: 70, 85 och 95 Ah. Jag använder själv 4 st av deras 95 Ah.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ri-2000028225/

    Finns förstås andra bra AGM batterier men Biltema har ju 4 års garanti på sina vilket är bra.
    Kan laddas med upp till 23 ampere om man har en kraftfull blybatteri-/AGM-laddare (jag använder själv CTEK MXS 25 laddare som kan leverera upp till 25 amp vid behov, när jag laddar mina AGM batterier).

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •