Reklam

Resultat 1 till 20 av 20

mne: V-tail, hur tnker man d?

Standard V-tail, hur tnker man d?

Om jag vill konvertera ett plan till v-tail, vad mste jag tnka p d?

/D

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 621
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Radion:
    Om du har en modern radio s kan man i regel nr man skapar en ny modell vlja Flygplan som huvudval sen vingtyp och sist skrt (tail) typ. Det r i tail type man kan vlja V-tail.

Modellen:
    V-tail - d har man allts bde hjdroder och sidoroder kombinerat i roderytorna. Det r drfr man vljer V-tail som skrt-typ i radion s att man kan f till detta lttare. Ett servo till varje kombinerade hjd+sidoroder och p varsin kanal blir det i detta fall.

Har bara haft en enda modell med V-tail men det var p 1970-talet, ett 3-meters segelflygplan som hette Orlice. Det var en mekanisk mixer i planet som man fick till mixen mellan hjd och sidoroder (fanns inga computer radio p den tiden).

Om du har en modell redan som har traditionell fena och stabbe s fr du nog bygga ny V-stabbe, kanske ngot strre lngd n gamla stabben. Ha lite strre roderytor ocks s blir det lite effektivare med speciellt sidoroderfunktionen (skulle i alla fall jag gra).
    Bygg den nya V-stabbe ltt d det brukar bli enklare fr tyngdpunkten sen.
    Hur stora utslag du skall ha fr hjdroderfunktionen rep. sidoroderfunktionen i V-talen fr du prova dig fram genom trail and error, svrt att ge rekommendation om snt.
    Sidoroderfunktionen: hger sidoroder p spaken p radion - d skall hger roderdel p V-tailen g nedt och vnster del uppt. Och motsvarande fast tvrt om vid vnster sidoroderutslag.
    S hr https://www.rcgroups.com/forums/show...19&postcount=4
    Hur mycket V-form du br ha p V-tailen r svrt att sga, kanske 110-120 grader?

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-10-27 klockan 18:06.

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    ~
    Sidoroderfunktionen: hger sidoroder p spaken p radion - d skall hger roderdel p V-tailen g nedt och vnster del uppt. Och motsvarande fast tvrt om vid vnster sidoroderutslag...
    ~
    Hur mycket V-form du br ha p V-tailen r svrt att sga, kanske 110-120 grader?

/Bo
    Det r viktigt att sidoroderrrelsen r lika "uppt" respektive "nert" annars fr man pverkan i hjdled nr man ger sidroder (man kan inte utg ifrn att de bda servona har identiska rrelser s man fr mta roderutslagen och eventuellt kompensera i sndaren).
    Moderna F3B-seglare har oftast V-stabbe och d med ca 100 graders V-form.
    Om man konverterar till V-stabbe br man se till att den projicerade stabilisatorytan (sedd ovanifrn) blir ungefr samma som den konventionella stabben.
    /Leif

Standard

Lite orelaterat, men varfr vill man ha v-tail?
    Mina egna erfarenheter frn fullskalaflyg med V-tail sger att det inte finns ngra frdelar utom mjligen om man vill ha en jetmotor som blser mellan fenorna.

Standard

Fastnar inte lika ltt om man landar i tt vegetation... :-)
    Strs inte av turbulens frn vingarna... Nj inte minns jag, brjar bli ngra r sedan jag tenta aerodynamik.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Generellt anses V-stabbe vara lttare n motsvarande konventionella arrangemang. De ska ocks ge lgre luftmotstnd tack vare mindre ytor men det r omdiskuterat.
    Fr modellflygets del, srskilt inom segelflygtvlandet enligt F3B-reglerna, finns produktionsfrdelar (de byggs nstan alltid p fabrik). V-stabben tl ocks omild behandling bttre till exempel i samband med "markkontakt" som lnning ppekar.
    /Leif

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 621
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Glm heller inte att man kan ha negativ V-form p en stabbe. I fullskalavrlden t ex F4 Phantom jetflygplanet som USA hade bl a i sitt flygvapen och Navy i mnga r.

Bland modeller: Hanno Prettners Curare (vrldsmstare i konstflyg F3A 1977 med sin Curare).
    Jag hade sjlv en Curare p 1970-talet. Hanno menade att den negativa V-stabben gav ngra frdelar som t ex mindre inverkan p planet i byig vind och i sidvind. ven i manvern Figur M eliminerades den annars vanligt frekommande "lningen" efter vndningarna i M:et (urgngen ur stall turn). Bilden p den vit-lila-svarta Curaren nedan r den jag byggde och flg med. Den oranga Curaren r Hanno Prettners som den sg ut vid VM 1977.

Sen kan man undra om ett tredje alternativ, X stabbe, men det har jag nog aldrig sett, borde vara fullt mjligt, dock blir det en hel del luftmotstend s jag tror inte det skulle vara nt att satsa p annat n p lngsamflygande plan mjligtvis.

/Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	F4_Phantom.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	87,2 KB 
Id:	64145   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Curare_WC_1977.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	106,3 KB 
Id:	64146   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Curare_Bo_Edstrom.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	64147  
    Senast redigerat av bem den 2017-10-27 klockan 18:09.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 149
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlgg
    Lite orelaterat, men varfr vill man ha v-tail?
    Mina egna erfarenheter frn fullskalaflyg med V-tail sger att det inte finns ngra frdelar utom mjligen om man vill ha en jetmotor som blser mellan fenorna.
    ven jetmotorbiten r en vandringssgen.

Superhero

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 149
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlgg
    Generellt anses V-stabbe vara lttare n motsvarande konventionella arrangemang. De ska ocks ge lgre luftmotstnd tack vare mindre ytor men det r omdiskuterat.
    Fr modellflygets del, srskilt inom segelflygtvlandet enligt F3B-reglerna, finns produktionsfrdelar (de byggs nstan alltid p fabrik). V-stabben tl ocks omild behandling bttre till exempel i samband med "markkontakt" som lnning ppekar.
    Jag tror ditt resonemang faller nr man omstter tveksamma teoretiska funderingar i praktiken. En vertikal eller horisontell yta r effektivare n en som gr 45grader och skall ta bgge riktningar samtidigt s ett V behver skerligen ha strre yta n var en fena med stabbe behver ha osv...

annars borde ju allt se ut som denna

Superhero

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 149
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Sen kan man undra om ett tredje alternativ, X stabbe, men det har jag nog aldrig sett, borde vara fullt mjligt, dock blir det en hel del luftmotstend s jag tror inte det skulle vara nt att satsa p annat n p lngsamflygande plan mjligtvis.

/Bo
    Inga problem med luftmotstndet iaf.

Sen form p flygplan r intressant. Ngonting kan se vldigt fint ut aka Hobbyking. Men dem har ritat av Sebarts eller Gernots designer och deras saknar de hundratals prorotyper som freligger originalens utveckling. Stabbens V-form, upp eller ner pverkar ven hur flygplanet beter sig i olika flyglgen. Man vill alltid ha ett flygplan som flyger s rent som mjligt. sidroder skall bara ge Yaw och skevroder bara Roll osv. Genom att flytta vinge, stabbe upp eller ner, ge vem V-form upp eller ner s justerar man hur flygplanet beter sig i alternativa flyglgen s som knivegg eller inverterat. Jmfr det med att trimma in motorvinkeln. Just Phantom finns det en del rykten om, att den helt enkelt inte flg s man fick kncka upp vingspetsarna i ett ganska sent skede. Sen vad som stmmer ang Phantom kan man ju undra
    Superhero

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 613
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ngonstans lste jag att det ska vara bttre med V-stabbe, d den bara har tv vingspetsar som kan ge wortexvirvlar.
    En normal stjrt med stabbe och fena har ju tre spetsar, och de ger ju en del motstnd.
    F*n vet.....
    Retroholic!

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    354
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Airbus krde ngon utredning med EU pengar fr ett 10-tal r sedan och det blev ingen fortsttning vad jag vet:
    http://www.dglr.de/veranstaltungen/e...ons/B2/B24.pdf

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 149
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Ngonstans lste jag att det ska vara bttre med V-stabbe, d den bara har tv vingspetsar som kan ge wortexvirvlar.
    En normal stjrt med stabbe och fena har ju tre spetsar, och de ger ju en del motstnd.
    F*n vet.....
    Superhero

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 621
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Off topic, men vad kan frdelarna vara med en sn dr ovalformad sluten dubbeldckarvinge?
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-10-27 klockan 08:58.

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    ...annars borde ju allt se ut som denna

Inte alls, fr att uppn stabilitet p ett sdant mste man anvnda en vingprofil med inbyggd lngdstabilitet men de profilerna har smre flygprestanda.
    /Leif

Standard

Tack fr svar. Intressant lsning som alltid nr herrskapet gr ls.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 149
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Off topic, men vad kan frdelarna vara med en sn dr ovalformad sluten dubbeldckarvinge?
    /Bo
    Det dyker ju alltid upp ngon med en mer eller mindre vild teori, se ovan ang antal vingspetsar som orsakar luftmotstnd. Ngon tillrckligt envis med pengar bygger en vinge helt utan vingspetsar alls och provar. Det r vl helt uppenbart att det fungerade eftersom det finns p film, men ven lika uppenbart att en konventionell vinge sammantagen r bttre trots tv vingspetsar.
    Superhero

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 149
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlgg
    Tack fr svar. Intressant lsning som alltid nr herrskapet gr ls.
    Det handlar om att prova sig fram helt enkelt. Allt flyger i princp, sen beror det p hur mycket du vill spaka. Han som antagligen r den bsta flygaren i vrlden tycker att det skall se ut s hr fr att flyga bst!

Superhero

Standard

Det har ocks att gra med konstruktionen, hllbarheten, flygstilen. Den ena r mer lmplig n den andra.

Som henke2 nmner, prova sig fram. Frdelar VS nackdelar... och d menar jag ens egna tycken och smak.
    Men det kommer alltid finnas teoretiker och utsvvare hr samt de som bara gr och flyger och det funkar, vare sig det r bsta sttet eller inte, men fr den individen funkar det den anser vara bst fr den personen.

Visa oss en vinge utan vingspets? Vingspetsar HAR inducerat luftmotstnd, men det kanske inte r s mycket att bry sig om i s liten skala. Nn som provar bygga 8 stabbar i en sol-form och testar? =) rcker ju med att tv har sidoroder och tv har hjdroder.

Vem r den dr bste flygaren i vrlden? Filmer? Flyget var inget snyggbygge direkt, men funkar skert klockrent, intressant med motroterande proppar fr att bli av med slipstreamens nackdelar. Inte vanligt bland modellflygare.

Jag sitter och funderar p att skaffa ett strre UAV-flyg som rkar ha V-tail s denna trd r intressant.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 621
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg

Vem r den dr bste flygaren i vrlden? Filmer? Flyget var inget snyggbygge direkt, men funkar skert klockrent, intressant med motroterande proppar fr att bli av med slipstreamens nackdelar. Inte vanligt bland modellflygare.
    Det gula flygplanet r konstruerat av killen p bilden, Gernot Bruckmann frn sterike.
    Han r en av de allra bsta F3A (och F3P) konstflygarna i vlden just nu.
    Den gula modellen p bilden heter Pandora, och r hans senaste F3A krra, som antagligen kommer att sljas via hans fretag GB-Models.
    Troligen r detta den krra som Gernot kommer flyga med nu p VM i F3A den 3-11 nov i Argentina.
    Skulle inte alls bli frvnad om han kommer p pallen p detta VM, han har kapaciteten fr det. Han har skert potential att slr regerande vrldsmstaren i F3A (2015 var frra VM) Christophe Paysant-Le Roux som har totalt 8 frstaplatser p VM F3A hittills. ven vr nordiska deltagare, finlndaren Lassi Nurilla med sitt plan Sensation dubbeldckare (designat av Gernot Bruckmann), br ha goda chanser att placera sig hgt p kommande VM i Argentina. Bde Gernot och Lassi slog Christophe p EM F3A frra ret, Gernot kom 1:a, Lassi 2:a och Christophe 3:a.
    Tror aldrig jag sett en traditionell V-tail p en F3A krra, mjligtvis lite V-form (men inget i nrheten av 100 grader och s), men negativ V-form p stabben r ganska vanligt p F3A krror.

Notera att den gula krran p bilden har bde takvinge och bukvinge, ganska ovanligt p F3A krror, men det finns t ex p PromethouS monoplane (frn Sebart). "Sgtand" p vingens framkant r relativt vanligt p F3A krror.
    Det som r lite speciellt med den gula Pandora F3A krran r dess enorma sidoarea p kroppen, speciellt i bakre delen.
    Just nu r dubbeldckare mycket populra i F3A men skulle t ex Gernot Bruckmann placera sig hgt eller rent av vinna VM med sin Pandora skulle jag tro att den typen av monoplan blir rtt populra. Det blir ofta lite av flja John.

Filmer p Gernot Bruckmanns flygande?
    Bara g till Youtube och ska p Gernot Bruckmann s har du att titta p ett tag.

F3A (EM 2016, en av finalflygningarna, han vann EM med sin dubbeldckare Sensation):
    https://www.youtube.com/watch?v=Q7QPYFm7xQ0

F3P (VM 2017):
    https://www.youtube.com/watch?v=pKTuEFV3BCY

Flyguppvisning, t ex denna gigantiska dubbeldckare:
    https://www.youtube.com/watch?v=y_dJfq8u1aE

Jetpower 2017, med egna designade Leonardo 4.0, 30 kg:
    https://www.youtube.com/watch?v=X0OIF9cN9uY

Gernot flyger vrldens strsta RC segelflygplan "ETA", 15 meters (51 ft) spnnvidd, 40 kg:
    https://www.youtube.com/watch?v=hG9LzT60RLM
    Jmfr fullskala ETA segelflygplan i denna video, kolla vingarna i upptagningen:
    https://www.youtube.com/watch?v=9USXmOQdQDc

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-10-29 klockan 14:19.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •