Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: V-tail, hur tänker man då?

  1. #1

    Standard V-tail, hur tänker man då?

    Om jag vill konvertera ett plan till v-tail, vad måste jag tänka på då?


    /D

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Radion:
    Om du har en modern radio så kan man i regel när man skapar en ny modell välja Flygplan som huvudval sen vingtyp och sist skärt (tail) typ. Det är i tail type man kan välja V-tail.

    Modellen:
    V-tail - då har man alltså både höjdroder och sidoroder kombinerat i roderytorna. Det är därför man väljer V-tail som skärt-typ i radion så att man kan få till detta lättare. Ett servo till varje kombinerade höjd+sidoroder och på varsin kanal blir det i detta fall.

    Har bara haft en enda modell med V-tail men det var på 1970-talet, ett 3-meters segelflygplan som hette Orlice. Det var en mekanisk mixer i planet som man fick till mixen mellan höjd och sidoroder (fanns inga computer radio på den tiden).

    Om du har en modell redan som har traditionell fena och stabbe så får du nog bygga ny V-stabbe, kanske något större längd än gamla stabben. Ha lite större roderytor också så blir det lite effektivare med speciellt sidoroderfunktionen (skulle i alla fall jag göra).
    Bygg den nya V-stabbe lätt då det brukar bli enklare för tyngdpunkten sen.
    Hur stora utslag du skall ha för höjdroderfunktionen rep. sidoroderfunktionen i V-talen får du prova dig fram genom trail and error, svårt att ge rekommendation om sånt.
    Sidoroderfunktionen: höger sidoroder på spaken på radion - då skall höger roderdel på V-tailen gå nedåt och vänster del uppåt. Och motsvarande fast tvärt om vid vänster sidoroderutslag.
    Så här https://www.rcgroups.com/forums/show...19&postcount=4
    Hur mycket V-form du bör ha på V-tailen är svårt att säga, kanske 110-120 grader?


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-10-27 klockan 18:06.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    ~
    Sidoroderfunktionen: höger sidoroder på spaken på radion - då skall höger roderdel på V-tailen gå nedåt och vänster del uppåt. Och motsvarande fast tvärt om vid vänster sidoroderutslag...
    ~
    Hur mycket V-form du bör ha på V-tailen är svårt att säga, kanske 110-120 grader?

    /Bo
    Det är viktigt att sidoroderrörelsen är lika "uppåt" respektive "neråt" annars får man påverkan i höjdled när man ger sidroder (man kan inte utgå ifrån att de båda servona har identiska rörelser så man får mäta roderutslagen och eventuellt kompensera i sändaren).
    Moderna F3B-seglare har oftast V-stabbe och då med ca 100 graders V-form.
    Om man konverterar till V-stabbe bör man se till att den projicerade stabilisatorytan (sedd ovanifrån) blir ungefär samma som den konventionella stabben.
    /Leif

  4. #4

    Standard

    Lite orelaterat, men varför vill man ha v-tail?
    Mina egna erfarenheter från fullskalaflyg med V-tail säger att det inte finns några fördelar utom möjligen om man vill ha en jetmotor som blåser mellan fenorna.

  5. #5

    Standard

    Fastnar inte lika lätt om man landar i tät vegetation... :-)
    Störs inte av turbulens från vingarna... Näj inte minns jag, börjar bli några år sedan jag tenta aerodynamik.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Generellt anses V-stabbe vara lättare än motsvarande konventionella arrangemang. De ska också ge lägre luftmotstånd tack vare mindre ytor men det är omdiskuterat.
    För modellflygets del, särskilt inom segelflygtävlandet enligt F3B-reglerna, finns produktionsfördelar (de byggs nästan alltid på fabrik). V-stabben tål också omild behandling bättre till exempel i samband med "markkontakt" som Ålänning påpekar.
    /Leif

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Glöm heller inte att man kan ha negativ V-form på en stabbe. I fullskalavärlden t ex F4 Phantom jetflygplanet som USA hade bl a i sitt flygvapen och Navy i många år.

    Bland modeller: Hanno Prettners Curare (världsmästare i konstflyg F3A 1977 med sin Curare).
    Jag hade själv en Curare på 1970-talet. Hanno menade att den negativa V-stabben gav några fördelar som t ex mindre inverkan på planet i byig vind och i sidvind. Även i manövern Figur M eliminerades den annars vanligt förekommande "ålningen" efter vändningarna i M:et (urgången ur stall turn). Bilden på den vit-lila-svarta Curaren nedan är den jag byggde och flög med. Den oranga Curaren är Hanno Prettners som den såg ut vid VM 1977.

    Sen kan man undra om ett tredje alternativ, X stabbe, men det har jag nog aldrig sett, borde vara fullt möjligt, dock blir det en hel del luftmotståend så jag tror inte det skulle vara nåt att satsa på annat än på långsamflygande plan möjligtvis.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F4_Phantom.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	87,2 KB 
Id:	64145   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Curare_WC_1977.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	106,3 KB 
Id:	64146   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Curare_Bo_Edstrom.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	64147  
    Senast redigerat av bem den 2017-10-27 klockan 18:09.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Lite orelaterat, men varför vill man ha v-tail?
    Mina egna erfarenheter från fullskalaflyg med V-tail säger att det inte finns några fördelar utom möjligen om man vill ha en jetmotor som blåser mellan fenorna.
    Även jetmotorbiten är en vandringssägen.

    Superhero

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Generellt anses V-stabbe vara lättare än motsvarande konventionella arrangemang. De ska också ge lägre luftmotstånd tack vare mindre ytor men det är omdiskuterat.
    För modellflygets del, särskilt inom segelflygtävlandet enligt F3B-reglerna, finns produktionsfördelar (de byggs nästan alltid på fabrik). V-stabben tål också omild behandling bättre till exempel i samband med "markkontakt" som Ålänning påpekar.
    Jag tror ditt resonemang faller när man omsätter tveksamma teoretiska funderingar i praktiken. En vertikal eller horisontell yta är effektivare än en som går 45grader och skall ta bägge riktningar samtidigt så ett V behöver säkerligen ha större yta än var en fena med stabbe behöver ha osv...

    annars borde ju allt se ut som denna

    Superhero

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg

    Sen kan man undra om ett tredje alternativ, X stabbe, men det har jag nog aldrig sett, borde vara fullt möjligt, dock blir det en hel del luftmotståend så jag tror inte det skulle vara nåt att satsa på annat än på långsamflygande plan möjligtvis.

    /Bo
    Inga problem med luftmotståndet iaf.




    Sen form på flygplan är intressant. Någonting kan se väldigt fint ut aka Hobbyking. Men dem har ritat av Sebarts eller Gernots designer och deras saknar de hundratals prorotyper som föreligger originalens utveckling. Stabbens V-form, upp eller ner påverkar även hur flygplanet beter sig i olika flyglägen. Man vill alltid ha ett flygplan som flyger så rent som möjligt. sidroder skall bara ge Yaw och skevroder bara Roll osv. Genom att flytta vinge, stabbe upp eller ner, ge vem V-form upp eller ner så justerar man hur flygplanet beter sig i alternativa flyglägen så som knivegg eller inverterat. Jämför det med att trimma in motorvinkeln. Just Phantom finns det en del rykten om, att den helt enkelt inte flög så man fick knäcka upp vingspetsarna i ett ganska sent skede. Sen vad som stämmer ang Phantom kan man ju undra
    Superhero

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Någonstans läste jag att det ska vara bättre med V-stabbe, då den bara har två ´vingspetsar´ som kan ge wortexvirvlar.
    En normal stjärt med stabbe och fena har ju tre spetsar, och de ger ju en del motstånd.
    F*n vet.....
    Retroholic!

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Airbus körde någon utredning med EU pengar för ett 10-tal år sedan och det blev ingen fortsättning vad jag vet:
    http://www.dglr.de/veranstaltungen/e...ons/B2/B24.pdf

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Någonstans läste jag att det ska vara bättre med V-stabbe, då den bara har två ´vingspetsar´ som kan ge wortexvirvlar.
    En normal stjärt med stabbe och fena har ju tre spetsar, och de ger ju en del motstånd.
    F*n vet.....
    Superhero

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Off topic, men vad kan fördelarna vara med en sån där ovalformad sluten dubbeldäckarvinge?
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-10-27 klockan 08:58.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    ...annars borde ju allt se ut som denna

    Inte alls, för att uppnå stabilitet på ett sådant måste man använda en vingprofil med inbyggd längdstabilitet men de profilerna har sämre flygprestanda.
    /Leif

  16. #16

    Standard

    Tack för svar. Intressant läsning som alltid när herrskapet går lös.

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Off topic, men vad kan fördelarna vara med en sån där ovalformad sluten dubbeldäckarvinge?
    /Bo
    Det dyker ju alltid upp någon med en mer eller mindre vild teori, se ovan ang antal vingspetsar som orsakar luftmotstånd. Någon tillräckligt envis med pengar bygger en vinge helt utan vingspetsar alls och provar. Det är väl helt uppenbart att det fungerade eftersom det finns på film, men även lika uppenbart att en konventionell vinge sammantagen är bättre trots två vingspetsar.
    Superhero

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Tack för svar. Intressant läsning som alltid när herrskapet går lös.
    Det handlar om att prova sig fram helt enkelt. Allt flyger i princíp, sen beror det på hur mycket du vill spaka. Han som antagligen är den bästa flygaren i världen tycker att det skall se ut så här för att flyga bäst!



    Superhero

  19. #19

    Standard

    Det har också att göra med konstruktionen, hållbarheten, flygstilen. Den ena är mer lämplig än den andra.

    Som henke2 nämner, prova sig fram. Fördelar VS nackdelar... och då menar jag ens egna tycken och smak.
    Men det kommer alltid finnas teoretiker och utsvävare här samt de som bara gör och flyger och det funkar, vare sig det är bästa sättet eller inte, men för den individen funkar det den anser vara bäst för den personen.

    Visa oss en vinge utan vingspets? Vingspetsar HAR inducerat luftmotstånd, men det kanske inte är så mycket att bry sig om i så liten skala. Nån som provar bygga 8 stabbar i en sol-form och testar? =) räcker ju med att två har sidoroder och två har höjdroder.

    Vem är den där bäste flygaren i världen? Filmer? Flyget var inget snyggbygge direkt, men funkar säkert klockrent, intressant med motroterande proppar för att bli av med slipstreamens nackdelar. Inte vanligt bland modellflygare.

    Jag sitter och funderar på att skaffa ett större UAV-flyg som råkar ha V-tail så denna tråd är intressant.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg

    Vem är den där bäste flygaren i världen? Filmer? Flyget var inget snyggbygge direkt, men funkar säkert klockrent, intressant med motroterande proppar för att bli av med slipstreamens nackdelar. Inte vanligt bland modellflygare.
    Det gula flygplanet är konstruerat av killen på bilden, Gernot Bruckmann från Österike.
    Han är en av de allra bästa F3A (och F3P) konstflygarna i välden just nu.
    Den gula modellen på bilden heter Pandora, och är hans senaste F3A kärra, som antagligen kommer att säljas via hans företag GB-Models.
    Troligen är detta den kärra som Gernot kommer flyga med nu på VM i F3A den 3-11 nov i Argentina.
    Skulle inte alls bli förvånad om han kommer på pallen på detta VM, han har kapaciteten för det. Han har säkert potential att slår regerande världsmästaren i F3A (2015 var förra VM) Christophe Paysant-Le Roux som har totalt 8 förstaplatser på VM F3A hittills. Även vår nordiska deltagare, finländaren Lassi Nurilla med sitt plan Sensation dubbeldäckare (designat av Gernot Bruckmann), bör ha goda chanser att placera sig högt på kommande VM i Argentina. Både Gernot och Lassi slog Christophe på EM F3A förra året, Gernot kom 1:a, Lassi 2:a och Christophe 3:a.
    Tror aldrig jag sett en traditionell V-tail på en F3A kärra, möjligtvis lite V-form (men inget i närheten av 100 grader och så), men negativ V-form på stabben är ganska vanligt på F3A kärror.

    Notera att den gula kärran på bilden har både takvinge och bukvinge, ganska ovanligt på F3A kärror, men det finns t ex på PromethouS monoplane (från Sebart). "Sågtand" på vingens framkant är relativt vanligt på F3A kärror.
    Det som är lite speciellt med den gula Pandora F3A kärran är dess enorma sidoarea på kroppen, speciellt i bakre delen.
    Just nu är dubbeldäckare mycket populära i F3A men skulle t ex Gernot Bruckmann placera sig högt eller rent av vinna VM med sin Pandora skulle jag tro att den typen av monoplan blir rätt populära. Det blir ofta lite av följa John.

    Filmer på Gernot Bruckmanns flygande?
    Bara gå till Youtube och söka på Gernot Bruckmann så har du att titta på ett tag.

    F3A (EM 2016, en av finalflygningarna, han vann EM med sin dubbeldäckare Sensation):
    https://www.youtube.com/watch?v=Q7QPYFm7xQ0

    F3P (VM 2017):
    https://www.youtube.com/watch?v=pKTuEFV3BCY

    Flyguppvisning, t ex denna gigantiska dubbeldäckare:
    https://www.youtube.com/watch?v=y_dJfq8u1aE

    Jetpower 2017, med egna designade Leonardo 4.0, 30 kg:
    https://www.youtube.com/watch?v=X0OIF9cN9uY

    Gernot flyger världens största RC segelflygplan "ETA", 15 meters (51 ft) spännvidd, 40 kg:
    https://www.youtube.com/watch?v=hG9LzT60RLM
    Jämför fullskala ETA segelflygplan i denna video, kolla vingarna i upptagningen:
    https://www.youtube.com/watch?v=9USXmOQdQDc

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-10-29 klockan 14:19.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •