Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Motorval till MPX Easy Glider 2005?

  1. #1

    Standard Motorval till MPX Easy Glider 2005?

    Har kommit över en äldre variant av Multiplex Easy Glider Electric 1800 mm (880 gram flygvikt) från 2005, så gott som obyggd. Funderar på motorvalet.

    Original är borstlös motor med 7,2V NiMH (motor och ESC är med i paketet).
    Att skaffa NiMH för denna setup är lite vansinne.

    I dag gäller ju borstlösa motorer... men ska man satsa på 2S eller 3S? :-)
    Jag har 2S 2200, 3S 1300, 3S 2200 som borde funka.

    Hittade inget snack om Easy Glider på forumet så den är väl lite till åren.
    Men kärran verkar nog duga bra till söndagsflygandet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Högre spänning är att föredra om det är möjligt för då kan strömmen bli lägre och blir skonsammare för fartreglaget.
    Effekten är ju spänning x ström så det är bara välja.
    Sen beror det ju på hur du tänker flyga med planet, mycket eller lite motorkörning typ flyga runt med motorn på mest hela tiden eller om du mest skall använda motorn att komma upp på höjd och sen stänga av den och segelflyga ner.
    Gissar att du behöver reglera tyngdpunkten med LiPo batteriet så det kan bli LiPo batteritets vikt som i slutänden blir avgörande vad du bör välja. Gissar att 3S 2200 mAh Lipo som du har kan bli lagom.
    Kika på vad Easy Glider 4 (som jämförelse) har för motor, fartreglage, propeller och rekommenderad LiPo. Leta sen likadan eller liknande borstlös motor och fartreglage, samt propeller.
    Kollade lite snabbt:
    Motor: ROXXY C28-34-850kV
    Fartreglage: ROXXY BL-Control 720 S-BEC
    Propeller: Fällbar 9x6 tum
    LiPo: ROXXY Evo 3-2200 (162 gram)

    /Bo

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    3S1300 fungerar nog också utmärkt och jag skulle nog välja en motor med runt 1000-1100 i KV och runt 70--80 g vikt.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Easy Glider är inne på nåt i stil med fjärde generationen idag. Den har kommit i borstlösa utföranden och nu senast med avtagbara stjärtplan. Det finns tom nån slags entypsklass för den. Den är väl i högsta grad aktuell

    Enklast är att titta på den borstlösa original (EGPE) och köpa den, alternativt något billigare med motsvarande siffror.

    https://www.natterer-modellbau.de/An...yGlider-PRO-3s
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en EG 4 och stigprestande i standardutförande är inte så speciellt imponerande.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard



    Denna är lite mer påställd. Inte säker på om han även förstärkt med lite kolfiber och sånt, men jag tror det.

    https://youtu.be/IRi1ovZ5ucU
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7

    Standard

    Tjoh! Jag har hellre en kraftigare setup som orkar ta upp den på höjd, än något man måste kasta exakt rätt så att flyget inte hamnar i gräset var och varannan start för att motororken saknas. Den behöver inte kunna stiga spikrakt upp.

    3S LiPo it is.

    Hur sitter borstlösa motorn fast i dem? Det är ju som ett cylinderformat hål man skjuter in motorn i. Outrunner funkar ju inte då? Om man inte gör ett fäste (3D-printat / trä).

    Aluspinner skulle vara snyggt i nosen...

    Ska väga med 3S 1300 och 2200 (har 25C och 30C) och se vart det barkar vad gäller motorval. Bra tips iaf.

    Jag har haft Twin Star II och Easy Star II.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Visa med bild hur din modell ser ut i nosen, på insidan.

    Gissar att enklast är att montera en plywood-nosring och fästa motorn i, dvs motorn skruvas fast på insidan nosringen.
    Du får säkert karva ur lite insidan nosen så du får in kylluft ordentligt över motorn och vidare över fartreglage och batteri, och lämpligt luftutsläpp därefter.
    Kika lite hur moderna Easyglider 4 har motorfästet.

    /Bo

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är inte så att den var tänkt för en borstad motor och att den skulle limmas in i kroppen ?
    Roger

  10. #10

    Standard

    Ska fixa bild på insidan, har en lite halvdålig bild där man ser lite...
    Fixar en på utsidan också.

    Det där med plywood på nosen och motorn bakom låter som en plan.
    Inte tror jag det blir nåt problem få fast motorn... har fäst motorer förr... men ibland vill man va bekväm och inte lägga ner tid på uppfinna hjulen på nytt. ;-)

    Den var tänkt för borstad med växel och det fanns det i flyget. Det paketet trycks in från insidan och låses fast med en EPO-bit. Inga problem få i och ur. Relativt stort hål där. Limmade ihop för att komma vidare. Lätt karva efteråt.

    Kanske skulle få nytta av 3D-printern...

    Skurit bort alla gjurfransar och limmat ihop lite delar. Samt klätt canopyn med klädsel. Alla servon och stag är på plats, roderhorn nästa.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Tror du bör skaffa fällbar propeller också inkl spinner (brukar följa med den fällbara propellern) så kan du innan du sågar i planet för motorn och nosringen få till ett vettigt avstånd mellan nosen och spinnerns bakre del.

    Kika lite på EasyGlider 4 motorinstallationen i bilden nedan, som är från manualen till den modellen.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Multiplex_EasyGlider4.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	102,9 KB 
Id:	64187  

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du skriver borstlös i första inlägget.
    Jag körde ett gäng modeller på den tiden med 2-cells LiPo fast de hade borstade motorer.
    Om nu fartreglaget är gjort för Nixx och inte har cutoff för LiPo så kommer det att fungera ändå med 2 celller.
    Fartreglaget stänger motorn för att ha kraft kvar till mottagaren så att man väl hinner landa innan LiPo-batteriet tar stryk.
    Jag kunde till och med återstarta motorn på halvgas ca 15 sekunder efter att ha dragit ner trotteln på noll ett par sekunder - räddade en snyggare landning i många fall.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Standard

    Det kom med motor + fartreglage + spinner med folding prop-blad.
    Så ni kanske tror det går att köra 8,4V LiPo på originalpaketet? Det skulle ju iofs säkert duga till en början.
    Reglaget är ett Jeti Model JES 012 Plus (4-14,4V In) med en 5 pins och jumper för att shorta uppifrån och ner:
    Pin 1 ---- Li/Br. OFF
    Pin 2 ---- Li/Br. ON
    Pin 3 ---- NC/NH/Br. OFF
    Pin 4 ---- NC/NH/Br. On
    Pin 5 ---- Står inget här
    Lite ologiskt utan att läsa nån manual... Men ser ut som man kan välja mellan LiPo och NiMH på något vis... Och Brake? Jag vill ju ha Brake och LiPo! Ingen aning om den har Cut Off...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har haft det reglaget, Lipo är inga problem. Du skall ha jumpern på 2: Lipo läge och Brake On.

    Se till att jumpern sitter ordentligt och att LiPO:n är laddad så den räknar cellerna rätt.

    Manual fanns på Jetis hemsida om jag minns rätt.

    8,4 V från en LiPO är vanligtvis vassare än 7-cells NiMH då spänningsfallet är mycket större vid belastning i NiMH pga den inre resistansen och även spänningsfall sfa urladdning. Jag har kört en del RC-bilar med borstmotor och LiPO och motorerna pinas rejält, LiPO håller trycket uppe i stort sett hela vägen medan NiMH tappar redan efter 30-60 sek och sen bara blir slöare.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  15. #15

    Standard

    Dessa nedan är endast en rad med 5 pins, inte 2 rader med 5 i varje.
    Antingen kan man ha 1+2, 2+3, 3+4 eller 4+5. Ska leta upp manualen senare...
    Pin 1 ---- Li/Br. OFF
    Pin 2 ---- Li/Br. ON
    Pin 3 ---- NC/NH/Br. OFF
    Pin 4 ---- NC/NH/Br. On
    Pin 5 ---- Står inget här
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bild på reglaget ?
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Titta här:

    http://www.jetimodel.com/en/katalog/.../JES-012-plus/

    JES 012 is a DC speed controller suitable for engines of 370, 400 series. It offers switch-on/switch-off brake and it enables operating with NICd/NIMh/LIon/LIPol accumulators.

    Weight [g]
    15
    Dimensions [mm] 29 x 19 x 8
    Sustained current [A]
    12
    Peak current (max 30s) [A] 15
    Telemetry
    No
    Operational temperature [°C]
    -10 ... 85
    Supply Voltage [V] 4 ... 14,4
    Batteries NiXX 4 ... 12
    Batteries LiXX 2 ... 3
    Voltage BEC [V] 5
    Max. number of servos 5
    Cable crossection (input/output) [mm²] 1 / 1
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Clipboard01.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	64203
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	j012-2-1.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	123,7 KB 
Id:	64204
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  19. #19

    Standard

    Yes! Just det fartreglaget! =)

    Och nu fattar jag, bilden är förskjuten på mitt reglage så det ser ut som femte stiftet är obsolete, men så var inte fallet, det är fyra olika lägen mellan de fem stiften. ;-) Jag vill ja ha 3S LiPo och Brake. Men... det går inte. Det står att man ska ha Mode 4 för 3S LiPo, dvs Brake Off. Slött! Varför finns Mode 3? Är ju inte ens med i tabellen. !? Men enligt texten så står det att Mode 3 är LiPo och brake. Så Mode 3 ska det va. Jeti och bruksanvisningar verkar inte vara en bra kombo...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Yes! Just det fartreglaget! =)

    Och nu fattar jag, bilden är förskjuten på mitt reglage så det ser ut som femte stiftet är obsolete, men så var inte fallet, det är fyra olika lägen mellan de fem stiften. ;-) Jag vill ja ha 3S LiPo och Brake. Men... det går inte. Det står att man ska ha Mode 4 för 3S LiPo, dvs Brake Off. Slött! Varför finns Mode 3? Är ju inte ens med i tabellen. !? Men enligt texten så står det att Mode 3 är LiPo och brake. Så Mode 3 ska det va. Jeti och bruksanvisningar verkar inte vara en bra kombo...
    Tabellen visar bara, på ett otydligt och möjligtvis felaktigt sätt, spänningskapaciteten som de olika versionerna av reglagen har. Du ser där att de större/dyrare klarar fler celler.

    Du skall köra det läget som är Lipo och brake on. Reglaget har automatisk cellräkning.
    Om du tittar på länken så finns iaf engelsk text lite längre ned i PDF-dokumentet.

    http://www.jetimodel.com/en/show-file/119/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BEDF173D-2505-46DA-87DE-2DE4C34F7292.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	134,8 KB 
Id:	64205
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •