Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Späda epoxi?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast Manges förslag låter ju enklast, billigast och mest skonsamt för ens egna kropp...
    Roger

  2. #22

    Standard

    Alltså, epoxi finns både lösningsmedelsbaserat och med vattenbas, men Biltemas laminerings-epoxi är en lösningsmedelsfri typ som inte ska spädas. Lösningsmedelsfri lamineringsepoxi ska inte spädas eftersom det kan påverka den kemiska processen som gör att det härdar. Även om ni som brukar späda epoxi tycker att det går bra och den blir hård så är det väldigt osäkert att man fått en full härdning. Det blir ganska säkert en ofullständig process där det blir härdare och bas som blir kemiskt obunden(detta ser man inte med blotta ögat eftersom det är på molekylnivå).
    Jag läste tidigare på en vindkraft-motståndar-hemsida om hur skadlig epoxin i vindkraftverken var för djur och natur eftersom epoxin påstods "läcka" bisfenoler ut i naturen. Jag kontaktade då en epoxi-tillverkares kemist(jävig i frågan men knappast en lögnare med tanke på företagets anseende) och frågade om detta var sant och hur det i så fall är med alla epoxibåtar som byggs och ligger i haven. Svaret blev att epoxin i kemiskt obunden form mycket riktigt är ganska skadlig och det är därför blandningsförhållandet för epoxin är så viktig. Blandar man fel mängd eller på fel sätt så riskerar man att det blir obunden epoxi i den färdiga matrisen som faktiskt kan läcka ut så man får det på sig eller det tar sig ut i naturen. Men när man blandar rätt så blir epoxin mycket solid och motståndskraftig, så det används till och med till dricksvattentankar.

    Slutsatsen jag drog var att man ska använda rätt epoxi till rätt sak(jag använder t.ex. NM 275 till laminering och NM 650 till försegling) och vara ytterst noga med blandningen(jag blandar alltid med en precision på 0,2 gram).

    Nu är det säkert väldigt små mängder när man ska säkra en motorspant och eftersom det finns flera här som menar "att det går bra att späda för det har jag alltid gjort" så kan ni fortsätta med det.
    Men till nya byggare och epoxianvändare vill jag ge rådet:
    Använd rätt epoxi till rätt sak och följ databladets anvisningar noga(vissa blandas efter vikt och andra blandas efter volym - här ska man ALDRIG blanda på en höft som man kan göra med polyester och liknande färg, lim mm). Annars välj något annat t.ex vitlim och vatten som gasman föreslog.

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Hej! Länge sedan jag var här.

    Kan förtydliga föregående inlägg lite eftersom det i stort sätt stämmer utom på en punkt. Man kan förtunna Epoxi utan problem, Även 100%ig. Däremot kommer användandet av Lösningsmedel som innehåller Oh grupper att påverka Epoxin. Använder man exempelvis Xylen så kommer det inte påverka molekylbindningarna i Epoxin. T-töd och liknande påverkar däremot. Tror dock inte det märks vid tätning av ett litet spant i ett modellflygplan. Rör det sig om en tank eller liknande så skulle jag avråda från att använda något annat än för Epoxi lämplig förtunning.

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu börjar det bli väldigt tekniskt invecklat med en massa ´förstå-sig-på-are´ som säkert har alldeles rätt i sina påståenden.
    Min tanke är inte att det ska bli något höghållfasthetsprojekt, tanken är bara att motorspantet ska stå emot bränsle(avgas)sprut lite bättre än om bara målar träet med vanlig ´servalack´.
    Och sen gör det ju absolut inte något om ytan blir blank och fin...
    Retroholic!

  5. #25

    Standard

    Jag brukar bränslesäkra med vanlig 15 minutersepoxi som jag blandat med rödsprit. Funkar utmärkt och torkar snabbt.

  6. #26

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Vad man också ska ha i åtanke är hur farligt epoxy kan vara, så varför blatta på med ytterligare kemikalier.
    Nej, röstar för Manges vitlims-tips.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-11-01 klockan 18:11.

  7. #27

    Standard

    Eller så flyger ni "the djaeken-way", då hinner inte sånt där göra nån nytta... :-P Finns filmbevis på det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Eller så flyger ni "the djaeken-way", då hinner inte sånt där göra nån nytta... :-P Finns filmbevis på det.
    Mjo, det har vi sett!
    Retroholic!

  9. #29

    Standard

    Eldrift är väl lösningen...

    /Mats

  10. #30
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Mikrovågsugn är lösningen. Jag brukar micra min 30min epoxy när den börjar bli seg eller jag vill ha tunnare. Mirca var för sig, jag har provat blandat men det blir inget bra.

    /Ulf

  11. #31

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det blev outspädd Biltema laminatepoxi. Det var vad jag hade hemma.
    Hyfsat resultat, lite grynig yta, men den går ju att slipa lite lätt...
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •