Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Späda epoxi?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Späda epoxi?

    Jag tänkte bränslesäkra ett motorspant med utspädd Biltemas lamineringsepoxi.
    Vad ska man späda med?
    Aceton?
    Rödsprit?
    ...eller nåt annat?
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Behöver den spädas? Tycker den är ganska "rinnig" i sig.

    //Rickard

  3. #3

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Jag har spätt olika sorters epoxi, t.o.m. limtyperna, genom åren med rödsprit, det har funkat u.a.
    Oldtimer!

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Håller med Rickard. Obehandlat trä suger i sig det första lagret lamineringsepoxi.

    Lars

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Epoxy är ganska tungt så man bör vara sparsam och inte pensla på för tjockt.
    Aceton har nackdelen i detta sammanhang att det avdunstar fort, man vill ju att epoxy:n skall flyta ut fint och så. Sen får man ju i regel vara rätt kvick med epoxy rent generellt, arbetstiden kan vara rätt kort innan det börjar härda och då är det ingen ide att vara där med pensel och försöka släta ut. Denaturerad alkohol går också bra att späda ut med.
    Nu har jag inte använt Biltemas epoxy så jag vet ej hur lätt den är att arbeta med, men en epoxy som flyter ut otroligt bra är ZAP Pacer Z-poxy finishing resin. Nästa som trolleri vad den kan flyta ut fint. Har dock den nackdelen att den gulnar med tiden.

    /Bo

  6. #6

    sharks avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    77
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Håller med Anders, rödsprit funkar vädligt bra, har aldrig använt något annat och har aldrig haft några som helst bekymmer.

    // Artur
    Growing old is mandatory, growing up is optional.

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har kört rödsprit till glasfiber. Det var 60-minuters epoxi men jag fick känslan att det i princip var härdat efter att rödspriten hade dunstat - alltså betydligt under en timme. Det var inget problem utan mera en fördel för det jobbet jag gjorde.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Standard

    Vitsen men lamineringsepoxi är den långa torktiden som gör att den har god tid på sig att suga in i träfibrerna. Den är från början väldigt lågviskös och har dessutom en enastående vidhäftningsförmåga så jag tror inte du behöver späda den. Outspädd lamineringsepoxy används flitigt i båtsammanhang just för att den skyddar trä under lång tid och sitter berghårt även under vattenlinjen. Den är mycket mer lågviskös än vanligt epoxylim. Förmodligen försämras bara egenskaperna om du späder den. Däremot bör du nog lägga den i två varv då risken är att det första suger in så pass att ytan känns lite torr och sträv.

    Bra lamineringsepoxy ska dessutom vara lösningsmedelsfri och därför finns väl egentligen ingen bra förtunning. Rödsprit brukar dock fungera att rengöra med. Om Biltemas är lösningsmedelsfri vet jag dock inte.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2017-10-30 klockan 07:06.

  9. #9

    Standard

    Späder ni epoxi? Jag tror inte att det är att rekommendera eftersom epoxi inte är lösningsmedelbaserat utan baserat på kemisk bindning. Epoxi finns i alla möjliga viskositeter så det är bara att köpa rätt. Om man späder den så antar jag att man inte längre kan lita på egenskaperna och då vinner man ju inget på att välja epoxi(som ju brukar väljas just pga egenskaperna).

  10. #10

    Standard

    Glasade ett modellbåtsskrov med Biltemas epoxi, några droppar rödsprit gjorde epoxin mer lättarbetat. Fick rådet av en välrenommerad modellbyggare i min närhet!?

  11. #11

    Standard

    Det beror förstås på om man bygger modeller eller vindkraftsvingar Jag bygger båtar(fullskala) av epoxi och skulle aldrig få för mig att späda den. Jag har epoxi med olika viskositeter istället.

  12. #12

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Thomas.
    Att bränslesäkra ett motorspant med utspädd epoxy kan du gott göra. Jag har gjort det under alla år som jag byggde med balsa och gjorde motorspant av plywood.
    Har aldrig haft några bränsleläckage in i spanten med den metoden. Dessutom så ska du ju inte sammanfoga några delar, för då skulle jag inte rekommendera att du gör det.
    Jag använder Bil-temas epoxy.
    /Lelle

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tack för alla förslag!
    Det blir nog så att jag testar med att späda ut med en gnutta rödsprit...
    Retroholic!

  14. #14


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vanligt vit-lim (vinylbaserat) något lite spätt med vatten är kanon som bränslesäkring. Tål både metanol, nitro och bensin plus att det är segt och inte spricker. Dessutom är det kanon att prajma med innan man klär med Oracover mm. Klädseln fäster sanslöst bra på den torkade ytan.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #15

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    En annan primer jag upptäckt är väldigt bra är något utspädd Guache-täckning från konstnärsbutiken, funkar också som barriär och underlag för klädsel.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Tack för alla förslag!
    Det blir nog så att jag testar med att späda ut med en gnutta rödsprit...
    Vad vill du uppnå med att späda den? Det kommer säkert att fungera men det kommer inte att bli bättre. Då skulle epoxyn varit spädd när man köper den. Lösningsmedelsfri epoxy utvecklades just för att den skulle vara helt tät vilket den inte blir med lösningsmedel. När lösningsmedlet avdunstar bildas små porer som till slut släpper igenom vätska. Det vore väl dumt att förstöra de fina egenskaper som epoxyn har när den lämnar tillverkaren.

    Precis som SniffeSwe har jag hållit på med lamineringsepoxy i båtsammanhang även om jag inte byggt båtar. En sak kan jag lugnt säga att outspädd epoxy i bra kvalitet släpper inte från ytan med mindre än att ytan följer med. Det påstås att Biltema tar sin Epoxy från BHP som är en mycket populär leverantör för de som bygger kanoter i trä och epoxy. Nu är ju inte inträngningen det viktiga i ditt fall utan att den är tät och sitter fast samt tål bränslet. Alla dessa krav kommer att uppfyllas med råge. Tänk bara på att ta upp eventuella hål i spantet innan behandlingen.

    /Mats

  17. #17

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Håller med dem som inte tycker man ska späda epoxin, det finns så många epoxy-varianter så det är helt onödigt.

    /Ville

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Har alltid använt metanol för att späda epoxy.

  19. #19

    Standard

    Det låter helt bakvänt att späda epoxy. Använd en högviskös sort istället.

  20. #20

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Thomas!

    Du kan med glatt humör tunna din Epoxy och bränslesäkra dina motorspant. Jag har själv använt T-sprit, aceton och som Alve skriver metanol med utmärkt resultat. Möjligen så får du stryka spantet ett par gånger för att täta det ordentligt, beroende på hur mycket du späder ut blandningen. Du får sämre hållfasthet om du späder Epoxy men å´ andra sidan så ska du ju inte bygga en kropp eller liknande där du behöver full styrka. Inte ska du behöva köpa nya råvaror bara för att stryka ett motorspant! Ta vad du har hemma.
    (Ja, jag har också jobbat med Epoxy, i 25 år)

    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •