Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Blue Phoenix eller return?

  1. #21

    Standard

    Vill du ha en balsa kärra utan skev välj Blue Phoenix, vill du ha skev välj Return 2000 (men skevspetsarna är tillbehör).
    Jag har skälv bara flugit Blue Phoenix av dessa två men den funkade helt ok och jag gillar lite "old" stuk.
    Jag har själv flugit massor med MPX EasyGlider och MPX Hero. Esyglidern är ett BRA plan för att vara en Skum Anka och tar termik om det finns. Enda problemet är att den inte gillar att flyga fort så måste du dyka ur en termikblåsa gå inte för tvärt ner så den får för mycket fart (rodren tar dåligt då).
    MPX Heron däremot är den absolut bästa skum seglare jag flugit. Har både skev och klaff vilket gör att man kan ha kråkbroms och ställa den vertikalt ned om det behövs.
    Men visst min Super AVA på 3,7m och 1.75kg flyger bättre men kostar 10ggr mer ny än EasyGlidern och är svårare att laga.
    Jag skulle satsat på EasyGlidern och kanske bygga en Balsa kärra som pyssel.
    EsyGlidern har heller inte en massa plast snäppen och prylar för att hålla vinge mm utan det är bara foam vilket gör den otroligt lättlagad med UHO-Por-
    /Petrik

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Om man inte är så noga med utseendet så går det snabbt att reparera skummodeller. Nästan osynliga sprickor med CA, Övriga sprickor med UHU-POR och stora skador med Casco polyuretanlim och tillskurna skumbitar vid behov. Uretanlimmet sväller så man får ta lagom mycket och passa det under härdning och man kan vid behov ta bort överskott och forma det för hand när det härdat lagom mycket. Limmen gulnar med tiden men man kan måla på det om man vill.

    /Ingemar
    Här håller jag med, men jag vill tilllägga att om man är hyfsad med balsakniv, slipkudde och plast kan man laga en balsamodell så att det inte syns alls att den har crashat, Det är lite svårare med plast. Men balsalagning ska ta tid om den ska vara hälsosam (ca och epoxy kan ge skador). Utspätt vitlim som torkar på 10-20 timmar tycker jag ger bäst lagning.
    fredrik

  3. #23

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Pgrts (Patrik) nämnde en bra flygsimulator.

    Laddade hem Picasim till PC:n och eftersom min Spektrum Dxe inte har koppling för simulator en Steedlseries Stratus XL. Kvaliten se sådär (väster gimbal läses inte korrekt). Har kört ca 10 tim nu, mest hangflyg med seglare. Nackdelen med Picasim är avsaknad av manual samt att konfigureringen är för touchpads (tror den gjorts för androidplattor först).

    När man valt flygplan, har en kontroller (joystick, spelconsol, radio) och har valt plan, så med lite experiment med Joystick och Controller-sidorna kan man få ställt in expo mm. och har en rätt realistisk simulator till lågt pris. Största irritationen, har man en PC måste man simulera "swipe" med musen för att flytta sig ner o upp på konfigsidorna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •