Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Blue Phoenix eller return?

  1. #1

    Standard Blue Phoenix eller return?

    Hej!
    Jag är ny på detta med rc-flyg och har byggt och kraschat några modeller från Flite test.
    Det jag kommit fram till är att jag inte klarar snabba plan (ännu) och har svårt att på långt håll se vad små modeller gör.
    Slutsats - elseglare. Jag är naturligtvis även intresserad av att lära mig termik!
    Jag har förstått att Blue Phoenix är en klassiker som kan byggas för motordrift men samma företag har även Return 2000 som tycks vara en gjord som elseglare från början. Det finns säkert fler?
    Vilken skulle ni rekommendera att jag som nybörjare bygger och varför?

    Mvh Mathias

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har byggt och flugit Blue Phoenix en del. Vi brukade dra upp dem på kvällarna och låta dem sakta glida ned medan sändaren vandrade runt bland de som råkade stå där.

    Nackdelen med kärran är möjligtvis vingprofilen, tror det är Clark Y eller något liknande. Fartregistret är inte stort. Som jämförelse flög jag vid samma tid en Astro Challenger; också en 2m seglare med sida/höjd. Astron hade en modernare profil pch flög klart ”bättre” generellt. Jämförelsen haltar något förstås. Vingbelastningen skiljer rejält.

    Jag hade satsat på Return. Finns med skevroder och förhoppningsvis modernare profil.

    Med fritt val hade jag valt Multiplex Easy Glider.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    De två är i princip syskon så om du ska ha motor så välj Return.
    MPX Easy Glider eller Parkzone/E-Flite Radian är vettiga skummodeller om du inte vill bygga med balsa och plastklädsel.

    Är det bygga du vill så finns det inte mycket byggsatser att välja mellan på svenska marknaden men det finns massor med ritningar att hitta både på nätet och ute hos klubbar som finns kvar. Jag har set kartonger med gamla ritningar hos flera klubbar och på swapmeets. Vill man ladda ner från nätet så finns Outherzone med massor av ritningar. Men man ska nog vara medveten om att det inte blir billigare att bygga än att köpa "färdiga" plan. Även begagnade plan är inte svåra att hitta. Det är en stor generation av modellflygare med många plan i Blue Phoenixklassen som inte längre flyger och nog gärna säljer skänker någon modell till en entusiastisk nybörjare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Hej!

    Kul att du intresserar dig för el-segel. Du säger att du kraschar litegrann då kanske någon skum kärra är bra som tex easyglider som de andra rekommenderar.

    Vill du bygga finns massor kul och lättbyggt här: https://www.hoelleinshop.com/Planes-...=12327&p=12327

    Lycka till!

    Mvh Fredrik.
    Flyger helst segel

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jo, förresten, om du gillar att bygga balsa skall du absolut titta på Himmlishe Hölleins modeller. Allt jag läst om dem har varit positivt, riktigt fina träbyggsatser. Det skulle legat minst en här på byggbrädan annars men en i familjen har någon form av allergi mot trädamm.

    Som Thomas skriver finns det gott om dessa modeller på begmarknaden. Jag sålde min Phoenix för ett par hundralappar och Astron gav jag bort. I helgen var det marknad i Falköping och jag såg flera balsaseglare där som bjöds ut för ungefär samma pengar; dvs från några hundra till skänkes.

    De är stabila nybörjarplan men ganska begränsade flygmässigt. Jag har flugit hang tillsammans med en GP Gentle Lady som är en liknande modell och den flög vackert men hade inte en suck mot våra Multiplex Fungliders (samma pilot).
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En liten men som det tycks underskattad seglare är Multiplex Funglider. Enkel att sätta ihop och ta isär och förvånandsvärt kompetent trots sitt lilla format (1300 mm spv). Har både den och Easy Glider 4 och skulle jag köpa nån av dessa idag så blev det nog en Funglider.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Här var det respons må jag säga! Tack för tipsen!
    Jag vill hellre bygga än köpa färdigt för att jag lär mig mer då men kanske en skummodell är bättre för nybörjare?
    Är det lättare eller svårare med större modeller ex. vingspann på 1300 -2000 - 3000?

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rent generellt så är "skum-modeller" (EPO) avsevärt motståndskraftiga än balsamodeller och om/när en skada inträffar för det mesta enklare att laga - se bara till att ha en tub UHU Por tillgänglig...
    Större modeller är ofta tyngre och vid en krasch är det större massa inblandad vilket inte alltför sällan har negativa konsekvenser.
    Så att börja med en något mindre EPO-kärra (i ditt fall en el-seglare typ 1300--2000 mm spv) tycker jag personligen är en bra idé och när man sen blivit lite varmare i kläderna så kan man flyga en balsamodell. Men det är som sagt min personliga åsikt.
    Roger

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Som segelflygplan för nybörjare är Blue Phoenix ett mycket bra alternativ om den har en flygvikt någonstans kring 900 gram.

    Man skall komma ihåg att en vinge med turbulenslister i vingnosen är byggt för att hålla en konstant fart, den är inte lämplig att öka eller minska farten med.
    Det innebär att om det blåser lite hårt och du måste öka farten för att komma framåt, med turbulenslister i vingen innebär det att det skapas ett onödigt stort motstånd och modellen får mycket högre sjunkhastighet.

    Om man då belastar modellen med extra onödig vikt som med en elmotor och ett tyngre batteri så behöver modellen högre fart och som enligt ovan, ett större motstånd = högre sjunkhastighet.

    Mitt förslag är, använd gärna Blue Phoenix kropp men se till att bygga en vinge med plankat vingnos=torrisionsnäsa.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boris Visa inlägg
    Hej!
    Jag är ny på detta med rc-flyg och har byggt och kraschat några modeller från Flite test.
    Det jag kommit fram till är att jag inte klarar snabba plan (ännu) och har svårt att på långt håll se vad små modeller gör.
    Slutsats - elseglare. Jag är naturligtvis även intresserad av att lära mig termik!
    Jag har förstått att Blue Phoenix är en klassiker som kan byggas för motordrift men samma företag har även Return 2000 som tycks vara en gjord som elseglare från början. Det finns säkert fler?
    Vilken skulle ni rekommendera att jag som nybörjare bygger och varför?

    Mvh Mathias
    Alla tycker olika. Jag som har hållit på ett bra tag ser det så som att flite test inte är något att sträva efter. Det är underhållning och inte något att använda som utbildning. Varför man bygger deras modeller är för mig en gåta när det finns så mycket annat som faktiskt funkar. Sen finns det givetvis undantag, men generellt...

    Nummer två, segelflygplan blir också små fort och har kapacitet att gå väldigt fort de med.

    Nummer tre, bygger du i balsa så kommer det ta väldigt lång tid att laga när det går sönder. Vilket det antagligen kommer göra.

    Någon sa Multiplex och de gör utsökta flygplan, i synnerhet deras segelflygplan så som Solius eller Heron. De är RIKTIGT BRA. Men som sagt ganska snabba de med. Frågan är om inte Multiplex Magister eller minivarianten är passande. Kanske har den utgått och ersatts av en ny trainer i skum av årets modell.
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Jag har tittat på Kristoffers filmer och Funglider verkar ju vara ett bra plan som flera rekommenderar så det får nog bli en sådan i julklapp.
    Till våren när den lokala klubben (Nyköping) börjar flyga så skall jag gå med där.

    Angående Phoenix vingprofil så hittade jag denna byggbeskrivning http://hangflygning.se/?p=3089 där han ändrar vingprofilen.

    Flite test har väl två saker, billigt byggmaterial och bra marknadsföring. Jag började med att bygga "Flyer", deras variant av "Flugan" och sedan en "Tiny trainer". I USA kostar en skiva en dollar. Jag får betala 27 kronor så för en materialkostnad på under hundralappen så kan jag bygga lite olika modeller och pröva vilket lockar mer än att gå och köpa färdigt för femhundra.
    Vad är det som funkar bättre och som nybörjare bör titta på?

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har följt Flitetest sedan de började och måste imponeras av deras entusiasm och att de fått med sig så många följare, både lärare, elever och ensamflygare. Det är helt klart ett billigt sätt att konstatera om man tror att man vill bli modellflygare eller inte. Men man växer lätt ur deras modeller om man vill lite mera. I Europa har vi haft andra material utan papper och de går utmärkt att bygga FlteTests modeller med om man har lite erfarenhet. Att Graupner tagit upp Flitetest sortiment är lite av ett erkännande att de faktiskt inte är så kass som instegsmodeller.
    I den mera seriösa klassen var ju Multiplex extremt bra för 20 och 10 år sedan. EasyStar med flera modeller var bland det bästa på marknaden. Magistern som Henrik nämner byttes ut mot en Mentor för flera år sedan och nu är även den ute ur sortimentet vad jag förstår.
    I dag finns det flera fabrikat som är väl i klass och ibland bättre än Multiplex när det gäller nybörjarmodeller.

    Om man kommer in i balsabyggandet så håller jag inte med de som skriver att det är värre att laga en balsamodell än en skummodell. Ofta är en välbyggd balsamodell väldigt stark och tålig. En generalkrasch är inget som varken skum eller balsa tål men jag tar hellre och renoverar en balsamodell än en totalkvaddad skumkärra.

    Sedan är det lite underligt att inte alla rekommenderat en bra simulator för att träna baskunskaperna utan att det ska behöva lagas så mycket. Dessutom så funkar det att träna både när det är mörkt och kallt blåsigt och regnigt ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13

    Standard

    Blue Phoenix är en klassiker. Alla borde ha eller ha haft åtminstone en sån Min är byggd typ tidigt 80-tal och flyger fortfarande!

    BP flyger otroligt fint och är väldigt skoj att jaga termik eller svaga uppvindar med. Om du inte absolut vill bygga själv så håll ögonen öppna efter en begagnad. Tycker mig ha sett dom gå för några hundralappar begagnade och det är dom absolut värda (om dom är välbyggda dvs).

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Om man inte är så noga med utseendet så går det snabbt att reparera skummodeller. Nästan osynliga sprickor med CA, Övriga sprickor med UHU-POR och stora skador med Casco polyuretanlim och tillskurna skumbitar vid behov. Uretanlimmet sväller så man får ta lagom mycket och passa det under härdning och man kan vid behov ta bort överskott och forma det för hand när det härdat lagom mycket. Limmen gulnar med tiden men man kan måla på det om man vill.

    /Ingemar

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boris Visa inlägg

    Flite test har väl två saker, billigt byggmaterial och bra marknadsföring. Jag började med att bygga "Flyer", deras variant av "Flugan" och sedan en "Tiny trainer". I USA kostar en skiva en dollar. Jag får betala 27 kronor så för en materialkostnad på under hundralappen så kan jag bygga lite olika modeller och pröva vilket lockar mer än att gå och köpa färdigt för femhundra.
    Vad är det som funkar bättre och som nybörjare bör titta på?
    Det jag menar underförstått är att titta på någon som kan typ multiplex istället för att kopiera någon som inte kan. flite test flyer är inte så konstigt att du misslyckas med, den är på tok för kort för att kunna flyga bra. Även tiny trainer ser kort ut.

    Hur du bygger spelar ingen roll för mig, men jag personligen tycker 27kr för något som inte funkar är mycket dyrare än 500kr för något som funkar. Jag ser helt enklelt inte tjusningen i att pyssla med saker som inte funkar. Där emot spenderar jag gärna pengar på saker som funkar. Jag hade ju lätt börjat att köpa något som funkar så du kommer igång. sen bygg själv utifrån det
    Superhero

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag håller med henke där, men jag förstår att alla har olika preferenser. Långt innan FliteTest gjorde jag utvikningar i den typen av ”lättbyggda billiga modeller”. Men när jag väl stod där så flög de inte bra. Modellflyghobbyn är dock både bred och spretig så inget ont om det.

    Jag tror man man köpa en Easy Glider för 7-800kr. Det är mycket och välflygande för pengen och framförallt är det en bra manual, så den flyger bra ur kartongen sas. Ställer man den mot min Phoenix 1600 som kostade runt 450 men har oduglig manual och krävde en hel massa trim tycker jag att Multiplex är prisvärda.

    Multiplex har smarta konstruktioner: idag var jag ledig från jobbet och småkrashade min Multiplex Heron på hanget. Den tipstallade på 2-3 m höjd vid landning och hjulade illa. Vingarna och cockpit for av och jag fruktade det värsta. Men det gick fint. Tack vare den supersmarta vingfastsättningen var det bara en plastbit i vingroten som lossnade och kroppen delade sig till hälften. Den hade flugit direkt igen med CA om det behövts men det hade börjat regna.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det jag menar underförstått är att titta på någon som kan typ multiplex istället för att kopiera någon som inte kan. flite test flyer är inte så konstigt att du misslyckas med, den är på tok för kort för att kunna flyga bra. Även tiny trainer ser kort ut.
    Jag skall inte argumentera men jag vet inte var du läser in att jag misslyckades? Båda flög och vi hade roligt med dom.

  18. #18

    Standard

    Ju mer billigt vi köper, desto mer sånt kommer vi få se och de fina, dyrare och mer genomtänkta modellerna försvinner sakta mak.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boris Visa inlägg
    Hej!
    Jag är ny på detta med rc-flyg och har byggt och kraschat några modeller från Flite test.
    Det jag kommit fram till är att jag inte klarar snabba plan (ännu) och har svårt att på långt håll se vad små modeller gör.
    Slutsats - elseglare. Jag är naturligtvis även intresserad av att lära mig termik!
    Jag har förstått att Blue Phoenix är en klassiker som kan byggas för motordrift men samma företag har även Return 2000 som tycks vara en gjord som elseglare från början. Det finns säkert fler?
    Vilken skulle ni rekommendera att jag som nybörjare bygger och varför?

    Mvh Mathias
    Jag väljer Return med skevroder av dessa två. Av andra alternativ väljer jag ingen som är mindre än 2 meter. Jo, möjligen MPX Easy Glider.
    /Leif

  20. #20

    Standard

    För att svära i kyrkan, jag skulle nog prova med något billigt som flyger bra. T.ex Phoenix 1600 EPO/Composite från Hobby King. Lättflugen och snäll, med flaps och kråkbroms kan man sätta den nästan var som helst. Brukar ha den med i bilen när vi åker söderöver mot Torekovs stränder och Hovs hallars slänter.
    Senast redigerat av Pelleflygare den 2017-11-02 klockan 03:09.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •