Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gammal klenod

  1. #1
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard Gammal klenod

    Behövde ladda nimh tackar och tog fram denna laddare som jag inte använt sedan 1900 frös ihjäl.

    Man har helt glömt hur man skall ladda dessa ackar idag, vad är delta peak, Peak volt, power level, etc....

    Minns inte att det var så svårt att ladda nimh celler.

    Nåväl nu har jag lyckats få i 1422mAh i batteriet, håller tummarna.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den var riktigt exklusiv på sin tid...
    Roger

  3. #3

    Standard

    Jag behöver också svar på typ liknande fråga. Hur är tänket med NIMH?? Enda gången jag laddat NIMH är ju med "vanilig" väggladdare där man sätter i lösa celler. Nu har jag ett 6s på 2000mah och en laddare med en jäkla massa inställningar som klarar en massa typer av batterier.

    Aldrig ladda Lipo över 1c kör jag på. Finns det liknande för Nimh?

    /David

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    NIMH accar mår bra att långsam laddas med 10% i ditt fall 200 mah i ca 10-14 timmar
    Tobbe

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    NIMH accar mår bra att långsam laddas med 10% i ditt fall 200 mah i ca 10-14 timmar
    Tobbe
    Tror inte det är nödvändigt med kontrollerande laddare att köra med .1C.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    NiMH skall tydligen tåla 0,1C i oändlighet. Det som ibland kallas "trickle charge" (droppladdning).

    De där GP-cellerna verkar slitas illa av de matchande GP-laddarna. Det är helt klart värt att ladda med en bra laddare som de vi har till våra LiPO, de har ofta en NiMH inställning.

    NiMH har jfrt LiPO väldigt snabb självurladdning och även där är det bra med "trickle".

    Din laddare ser riktigt vass ut med grafisk voltkurva och allt. Peak är väldigt slarvigt beskrivet när mer ström (energi) in inte resulterar i märkbart högre spänning från cellen. Laddarna brukar kräma på med några ampere och sedan stänga av och kolla spänningen(volttalet) på cellerna. När den planar ut är det klart.

    Men kör man trickle behöver man inte ens fundera på peak. Det är dessutom bra om paketet inte är så bra matchat.

    Skulle dina NiMH har kristalliserats kan man blåsa på med mycket spänning och ström och bränna bort kristallerna som leder strömmen mellan katod och anod. Det går att läsa sig till detaljerna nånstans. Jag har kört 12V från en väggladdare rakt in på fyra stycken gamla RC-bil-ackar. 10-30 sek och sen vänta. Två av dem blev faktiskt bra igen.

    Men med AA-celler är det enklare att åka till IKEA. De som heter "Ladda" är nästan lika bra som Sanyo Eneloop.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Olika varianter av NiMh-batterier har lite olika egenskaper så de beter sig lite olika när de laddas med "smartladdare", som din Futaba-laddare får räknas som. Oftast är det inga problem att snabbladda med 1C, men ibland händer det att vissa smartladdare missar "delta-peak" avkänningen för ett batteriack. Alltså den missar att stänga av vid rätt tillfälle.
    En NiMh-cell´s slutspänning vid vid fullladdad ack sjunker en aning, mellan 1mV-20mV/cell. Det är allts denna spänningsdipp som laddaren kan missa.
    På de flesta smartladdare går det att ställa in vilken känslighet laddaren ska använda. I min iCharger 306B är 5mV standard om jag inte minns helt galet, men det går alltså att ställa in och man kan behöva ändra för olika batterier då de har lite olika egenskaper. Det ska framgå av batteriets manual vilket värde som ska användas.

    Vi ska också komma ihåg att olika laddare är olika bra på att ladda NiMh, vissa funkar bra vid snabbladdning och missar aldrig delta-peak avkänningen och laddar alltid perfekt med fulladdade ackar som resultat, medans de kan var usla att ladda vid 10% (0.1C), (C/10) laddström, (långsamladdning).

    Det spelar egentligen ingen roll hur många mA man kan ladda in ett batteri, det viktiga är hur många mAh det kan leverera.

    I ärlighetens namn ska sägas att nästan all form av snabbladdning är av ondo för ett NiMh-batteri. Fabrikanterna specar sina NiMh-ackar vid "normalladdning" 10% av fackens kapacitet, (C/10). Alltså 200 mA laddström om acken är en 2000 mAh ack.

    Att snabbladdning är av ondo gäller generellt för alla batterityper överhuvudtaget, men då måste man förstås veta hur olika batterityper specas. Så att ladda en LiPo med 0,5C-1C kan mycket väl anses vara normalladdning.

    /Ville

    Vill komplettera med att man bör vara observant på hur varm ett ackpaket är/blir vid laddning. En NiMh som inte blir lite varm är inte fulladdad. Värmen får dock inte bli hör hög som helst, handvarm är ett hyfsat mått. Jag länkar till några läsvärda sidor som kan räta ut en del frågetecken och slår hål på en del myter om våra kära NiMh-batterier.
    http://www.hangtimes.com/rcbattery_faq.html
    http://www.hangtimes.com/redsbatteryclinic.html
    ---
    Senast redigerat av Ville den 2017-11-08 klockan 21:53. Anledning: mera info!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •