Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Pawnee PA-25 print/balsabygge

  1. #1
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    464
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Pawnee PA-25 print/balsabygge

    Då är det dags för lite verkstad i hobbyrummet! Efter en lite seg inledning har det nu kommit igång lite smått... Den här loggen är mest för mig själv för att kunna följa bygget i efterhand och inför kommande byggen men såklart om någon ser saker som kan göras annorlunda tar jag tacksamt emot tips...

    Och man börjar väl framifrån=) Kunde iaf inte låta bli... Motorspant och boxen och jag var ju tvungen att se hur motorn skulle passa.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pawnee-1000874.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	75,3 KB 
Id:	64277

    Det här bygget blir inget rent stickebygge. Mycket kommer att vara 3D-printat. En del av tvärsektionerna är printade redan och spryglarna likaså. Härnäst ska vingarna fogas samman.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pawnee-1000880.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	117,6 KB 
Id:	64278

    Spannet blir ca 1400 mm och drivlinan som synes el, i bild en 3542/1250kv och prop lär bli 9 eller 10", förmodligen 9".

    En av utmaningarna är att lyckas hålla ner vikten på de printade delarna, jag tror att det lyckats ganska bra iaf. spryglar och balkar hamnade tillsammans på ca 90g per vinghalva

    Allt för tillfället...
    Senast redigerat av Flahultarn den 2017-11-06 klockan 11:56.

  2. #2

    Standard

    Härligt, 3d printade spant har jag också funderat på, ska bli intressant att följa

  3. #3
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    464
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ena vingen uppspänd i riggen. Ska sova på saken innan jag limmar, vore förargligt om jag glömt något...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pawnee-1000886.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	108,1 KB 
Id:	64305 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pawnee-1000885.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	108,7 KB 
Id:	64306

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 290
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om jag tolkar din byggjigg rätt så har du ingen skränkning??
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    693
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Riktigt intressant! Hur stor är kordan på vingen? Spryglarna printade i ett stycke eller delade? Är det L-profil på övre och undre delarna? Balsacapstrips för att enklare kunna klä vingen? Vilket typ av plast är det printat med?

    Har haft funderingar på nåt liknande men inte testat så därför många frågor...

    MVH
    Kjell

  6. #6
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    464
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Skränkas ska den, hade inte tänkt igenom det tillräckligt innan jag började rigga men insåg under nattens funderande att det hade varit enklare om jag börjat från andra kanten på brädan. Första gången jag använder den, köpte den av en gammal byggare i grannbyn. Får nog bita i det sura äpplet och flytta för att det ska bli bra.

    Vingkordan är 190 mm, printern klarar inte mer än strax under 170 mm så de större spryglarna utan kontrollytor är delade men det är egentligen bara lite merjobb att dela dem. Det var ändå delvis dock detta som bestämde hur mycket jag skalade ner ritningarna.

    Kjell, du får ta i beaktande att jag inte har någon "skolning" i byggandets terminologi, L-profil?? det är jag inte med på men tvärsnittet ser ut som nedan (från ritningen).

    1,5 mm capstrips för att lättare fästa klädseln ja, och för att inte påverka plasten när jag värmer på den, ingen plankning förutom rotendelen som sitter fäst i kroppen. Vingarna blir avtagbara. Jag har printat i standard PLA och jag har en farhåga att det kan vara ett felbeslut men det är det som funkar bäst i printern när det gäller tunna detaljer. PETG var valet men jag får inte till samma kvalité på de här detaljerna. Och upplever det inte lika styvt. Så, modellen ska inte lämnas i varm bil på sommaren!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	profil.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	17,1 KB 
Id:	64307
    Senast redigerat av Flahultarn den 2017-11-06 klockan 09:31.

  7. #7
    kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    693
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Jag har nog ingen korrekt terminologi heller men det jag undrar är om de rödmarkerade delarna ser ut som ett L i tvärsnitt för att styva upp. Dom blåmarkerade delarna ser ut att vara bara släta. Hur breda och tjocka är delarna (=hur högt är dom printade och med viken tjocklek?)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	185,5 KB 
Id:	64308

    MVH
    Kjell

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 290
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Menar du att sprylarna väger 90g styck......det skulle innebära att en vinghalva kommer att väga drygt 1kg.......eller????
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    464
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Menar du att sprylarna väger 90g styck......det skulle innebära att en vinghalva kommer att väga drygt 1kg.......eller????
    Det hade varit nå't det! Nej, per vinghalva, spryglar med strips och balkar exkl kontrollytor!

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Jag har nog ingen korrekt terminologi heller men det jag undrar är om de rödmarkerade delarna ser ut som ett L i tvärsnitt för att styva upp. Dom blåmarkerade delarna ser ut att vara bara släta. Hur breda och tjocka är delarna (=hur högt är dom printade och med viken tjocklek?)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	185,5 KB 
Id:	64308

    MVH
    Kjell
    Ah, nu trillade poletten! Det du rödringat är manuell "brim" (1,5 mm) jag lagt för att inte behöva avlägsna den på utsidan vilket inte är helt enkelt. En den printade jag dock med motsvarande normal "brim" och lät den vara kvar som stöd för stripslimningen men jag tycker den "interna" funkar bättre.

    Fackverket inuti är flata, 0,4 mm, ytterkonturen 0,8 och limytorna för fram- bakkantslister 1,2 mm. Med 1,5 mm capstrips ditlimmade blir det stabilt så det räcker. Hålen för kolfiberbalkarna varierar lite, en del är 5 mm printhöjd andra 3. Det har varit lite experimenterande under printandet. 5 är nog att föredra då det ger bättre styrning mot balkarna.

    De två främre rören är standard HK rör, 4 mm diam. de bakre solida 2 mm. När de är limmade borde det ge tillräcklig styvhet i vingen. Det tillkommer ju dessutom hängande vingstöttor. Det bör inte bli ett problem.

  10. #10
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    464
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    En liten uppdatering...

    Förberedelserna fortsätter så sakteliga, en sak är nog säker, det går inte fortare att printa.

    Ena vingen är nu delvis limmad, skränkningen blev bra, jiggen är lättarbetad och gillas. Jag noterar dock att vingen inte är helt stabil för vridning längs längdaxeln. Minns inte hur det varit med mina tidigare byggen dock, jag kanske är känsligare nu. Ett krysstag mellan balkarna kan kanske avhjälpa det hela.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pawnee-1000890_w.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	61,0 KB 
Id:	64363 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pawnee-1000893_w.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	102,4 KB 
Id:	64364

    Sektionerna är nu också printade, Det var lite pill att rita upp dem so att allt lirar tillsammans men när det väl är gjort räknar jag med att monteringen ska gå smidigt, passar det i burken borde det passa IRL också =)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pawnee-1000888_w.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	138,7 KB 
Id:	64365

    Det roliga med att cadda fram delarna är att man enkelt kan göra små anpassningar och tänka ut små lösningar på ritbordet istället för sen under byggets gång. Ex.vis servoinfästningar, diverse hållare etc.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cadmodell_w.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	64366

    En sak jag måste lösa innan jag kommer vidare är hur och var det behövs öppningar för att komma åt batteriutrymme och servon/mottagare odyligt. Batteriplaceringen är ju beroende av var tyngdpunkten hamnar och spontant verkar ju modellen bli rätt framtung så acken centralt under hytten eller tom ännu längre bak. Blir nog att montera i tomme och försöka känna på det innan det kan bestämmas.

  11. #11
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 290
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ena vingen är nu delvis limmad, skränkningen blev bra, jiggen är lättarbetad och gillas. Jag noterar dock att vingen inte är helt stabil för vridning längs längdaxeln. Minns inte hur det varit med mina tidigare byggen dock, jag kanske är känsligare nu. Ett krysstag mellan balkarna kan kanske avhjälpa det hela.


    Vingbalkar av runda pinnar/rör brukar vara svårt att få vridstyvt, vebbar, (av 3mm balsa med stående fibrer) mellan rören kan nog hjälpa till.

    Jag minns Bo Gårdstads första konstruktion av Josefin, den hade balkar av rundstavar den vara heller inte vridstyv, de senare konstruktionerna av Josefin fick normala balkar med vridstyva vingar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #12
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    230
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Per!

    En vridstyv vinge bygger man med hjälp av en "D-balk" vid vingens framkant.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Profil-näsa.JPG 
Visningar:	51 
Storlek:	17,0 KB 
Id:	64378
    Röda linjer utgör torsionnäsan. Blå linje är webbarna. Tillsammans bildar de en balk som motstår vridning (torsion).
    Torsionnäsan har samma tjocklek som "cap strips" och hindrar att klädseln sjunker in mellan spryglarnas främre del.
    Nu har du kommit så långt att du måste skära bort lite av cap stripsen på varje sprygel men det hoppas jag fungerar på dina 3D-byggda vingar.

    Lars

  13. #13
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 913
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag brukar kombinera lite,
    dels använder jag en vingbalk i plywood (1,5-2 mm) "på högkant" där spryglarna sätta "halvt-i-halvt" alltså ett halvt urtag i balken och ett halvt i sprygeln.
    Vingbalken motsvarar alltså webbarna.
    Dessutom torsionsnäsa enligt Lars 41:an's ritning.
    Brukar bli både brytstarkt och vridstyvt...
    Retroholic!

  14. #14

    Standard

    Håller helt med Lars om att torisionsnäsa är det som gör vingen vridstyv tillsammans med webbarna. Väldigt vridstyv faktiskt. Det blir som en lådkonstruktion. Ju längre torissionsnäsa desto vridstyvare. Men jag tror man brukar säga att plankningen ska sluta vid vingens högsta punkt.

    Men nu är ju detta ett skalabygge och då vill nog inte TS förstöra detta fina bygge med något som inte hör hemma på förebilden. Min gissning är att stöttorna styvar upp vingen tillräckligt precis som på släktingarna J3 och Super Cub som inte heller har världens vridstyvaste vingar. I alla fall inte Sig:s 1/5 modell. Den klarar sig inte utan stöttor och min klarade sig inte med stöttor heller Den har vingbalkar i lite hårdare balsa instuckna i urtag mitt i spryglarna. Hållfasthetsmässigt en dålig konstruktion men ger en skalalik vinge med synliga spryglar.

    Ett alternativ till webbar är väl att dra två linor i zick zack mellan spryglarna från vingroten ut till spetsen. Men det bidrar nog mest till böjstyvheten i längsled och inte så mycket till vridstyvheten.

    /Mats

  15. #15
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 380
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    I och med att Pawnee har vingstöttor är vridstyvheten antagligen inget större problem, om du klär vingen med exempelvis SIG Koverall (textilväv). Jag noterar dock att Pawnee i fullskala har en liten torsionsnäsa med en s.k. D-box, dvs. torsionsnäsa i kombination med I-balk.

    Här är en naken Pawnee-vinge i fullskala:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Shopwork413.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	66,0 KB 
Id:	64381 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Shopwork049.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	106,7 KB 
Id:	64382

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  16. #16
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    464
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Intressant! Något skalabygge är det egentligen inte, mer ett experimentdito för att se vad man kan åstadkomma med kombination av 3D-printat och balsastickor. Men jag har iaf lärt mig att vridstyvheten sitter i vebbarna/plankningen i vingframkant. Jag hade funderingar på ett/två krysstag mellan kolfiberrören i fram/bakkant men inser att det inte skulle tillföra något.
    Jag fortsätter nog enligt min plan/ritning och ser vad resultatet på färdig modell blir. Förra vinterprojektet hade också två kolfiberstänger som balkar, en i framkant och en långt bak, inga vebbar bara 2mm distans mellan spryglarna och dom vingarna har jag inte upplevt som instabila för vrining. Vingstöttor dock och det är förhoppningsvis så att det kommer att hålla de här vingarna i styr också.

    Jag har ju inte fått dit någon fram-/bakkant än så det är nog för tidigt att dra för stora växlar på hur det känns i detta stadiet.
    Senast redigerat av Flahultarn den 2017-11-15 klockan 23:39.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •