Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Grundinställningar

  1. #1

    Reg.datum
    Apr 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Sågverksoperatör

    Standard Grundinställningar

    Nån här som vet grundinställningarna på nålarna för hög och lågvarv på en ASP
    FS 52 AR fyrtakts metanol motor.
    jag får den inte att gå bra,får inte upp nåt riktigt bra varv på den. går orent.

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 378
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Högfartsnålen: 2,5 varv öppen från stängt läge
    Tomgångsnålen: Med trottel helt öppen, skruva försiktigt in nålen i botten, skruva därefter ut 3 varv.
    Propeller: 12x6 brukar inledningsvis fungera bra på .52 fyrtaktare.
    Glödstift: OS F
    Bränsle: 5-10% nitrometan i bränslet brukar ge en jämn och fin gång.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3

    Standard

    Måske du kan finde lidt hjælp her: http://www.rcuniverse.com/forum/glow...-settings.html

    Download:
    Ay73591.pdf
    Med venlig hilsen

    "Flyvetossen"

    Min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk

  4. #4
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 015
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Jag satte ihop en liten instruktion för några år sedan:

    http://airmedia.se/stalla-in-motorn-ratt/
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    Reg.datum
    Apr 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Sågverksoperatör

    Standard

    Tack för svar,,ska prova.

  6. #6

    Reg.datum
    Apr 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Sågverksoperatör

    Standard

    Tack

  7. #7

    Reg.datum
    Apr 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Sågverksoperatör

    Standard

    Hej.
    har provat det ni skrev,
    motorn går igång, men den går bara bra så länge glödklämman sitter på, svarar bra på gas.
    men så fort jag tar bort glödarn, börjar motorn spotta o fräsa.
    kan det vara glödstift som det är fel på.
    det är ett ASP stift som följde med motorn.
    eller är det nåt annat fel.

  8. #8
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 378
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Stift och/eller bränsle. Prova först att byta till ett OS F-stift.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  9. #9

    Standard

    Testa med ett OS fyrtaktsstift. Min erfarenhet är att fyrtaktare är väldigt kräsna på stiften. Jag höll på med en ASP 61 FS som jag inte fick att gå bra hur jag än skruvade och höll på och eftersom jag hade ett helt nytt stift så var inte det något jag tänkte på. Till slut köpte jag et exakt likadant OS fyrtaktstift och helt plötsligt gick motorn perfekt. Så även helt nya stift av bästa sort kan fallera. Min reagerade precis som din motor, gick hur bra som helst med glöden på.

    Det finns ett bra sätt att hitta grundinställningen på tomgångsskruven som ofta rekommenderas och har fungerat bra när jag testat. De går ut på att man stänger trotteln helt och sedan blåser man i bränsleslangen och öppnar sedan skruven precis tills man hör att det blåser i förgasaren men inte mer. Då har du en bra inställning att utgå ifrån och som gör att motorn i alla fall ska starta. En sådan grundisntällning är bra att ha så man inte helt tappar bort sig i skruvandet. Måste man skruva långt ifrån den inställning måste man fundera på om något annat är fel.

    Men i det här fallet tycker jag det lutar åt stiftet eller som Michel säger bränslet.
    Tvåtaktsstift fungerar inte i en fyrtaktare.

    https://www.rcgroups.com/forums/show...ne-your-engine

    /Mats

  10. #10

    Standard

    Det var ett tag sedan jag ställde in en motor. Såg att man ska ha trotteln öppen en 1/5 del när man gör blåstestet.

    /Mats

  11. #11

    Reg.datum
    Apr 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Sågverksoperatör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Testa med ett OS fyrtaktsstift. Min erfarenhet är att fyrtaktare är väldigt kräsna på stiften. Jag höll på med en ASP 61 FS som jag inte fick att gå bra hur jag än skruvade och höll på och eftersom jag hade ett helt nytt stift så var inte det något jag tänkte på. Till slut köpte jag et exakt likadant OS fyrtaktstift och helt plötsligt gick motorn perfekt. Så även helt nya stift av bästa sort kan fallera. Min reagerade precis som din motor, gick hur bra som helst med glöden på.

    Det finns ett bra sätt att hitta grundinställningen på tomgångsskruven som ofta rekommenderas och har fungerat bra när jag testat. De går ut på att man stänger trotteln helt och sedan blåser man i bränsleslangen och öppnar sedan skruven precis tills man hör att det blåser i förgasaren men inte mer. Då har du en bra inställning att utgå ifrån och som gör att motorn i alla fall ska starta. En sådan grundisntällning är bra att ha så man inte helt tappar bort sig i skruvandet. Måste man skruva långt ifrån den inställning måste man fundera på om något annat är fel.

    Men i det här fallet tycker jag det lutar åt stiftet eller som Michel säger bränslet.
    Tvåtaktsstift fungerar inte i en fyrtaktare.

    https://www.rcgroups.com/forums/show...ne-your-engine

    /Mats
    Hej.
    har beställt ett OS 4 takts stift nu.
    ska testa igen när jag får det,
    har gjort blåstestet också.

  12. #12

    Standard

    Erfarenheten jag har av de få fyrtaktare jag pysslat med är att alla går otroligt mycket bättre efter man justerat ventilspelet till vad det ska vara. =) Alla motorer jag justerat har verkligen behövt det, även nya billiga motorerna som bara är ihopskruvade på måfå. Och nytt stift förstås, OS F.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •