Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Montering JSM Xcalibur

  1. #21
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 105
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Då var telemetrin testad o nu funkar den. Lite intressant bara för mig som kör Futaba, för telemetrin skickar alla signaler som temperatur i Celsius. Varvtalet på turbinen är i rpm men sen är övrig info i temp så det gäller att hålla reda på vilken som är vilken. Egt är ju lätt för inte så många temperaturer går väl upp mot 600 grader hoppas jag...
    När infon dök upp i displayen fick jag ett stort vill-ha-begär så det blev till att beställa
    en sån här
    också så ska väl inget mer behövas sen hoppas jag. Ska bli ruskigt kul o se hur den funkar o hur snabbt den uppdaterar!
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  2. #22
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 997
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Den som har flest prylar när han dör... osv.
    Men attans grant blir'e, allså!
    Retroholic!

  3. #23
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 105
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Haha visst är det så, men jag kommer inte vinna där e jag rädd!

    Fick idag hem sista leveransen med grejer. Vid närmare kontroll av tyngdpunkten visade det sig att det skulle sitta fint med några gram till i nosen så då fick det bli 2 lite större mottagarackar. 2200mah istället för 1500mah gjorde ca 56 gram mer i nosen o det räckte.
    Gps-modulen monterad och inkopplad, funkade kanon direkt ända tills jag kopplade in turbinens telemetrin samtidigt. Då låg några funktioner på samma plats så jag får sätta mig ner med manualen till sändaren framöver o läsa mig fram hur man skiftar plats på dom.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180111_143329.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	120,1 KB 
Id:	65004Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180111_143226.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	97,0 KB 
Id:	65005Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180111_142224.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	65006
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  4. #24

    Standard

    Jag flög min Xcalibur med CG på 168.. Jag vet många utomlands som flyger på 170 mm.. mitt råd är att flytta bak CG för du har dessutom tanken längre fram än tänkt, den skall vridas så du har rundningen i bakkant att följa luftintagen.

    Mvh Daniel

  5. #25
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 105
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Stort tack för input Daniel! Då släpper jag det här med cg nu för det kändes bra vid avvägning igår kväll när jag testade. Då blir det till att försöka få ihop telemetrin o provköra motorn sen ska det upp i luften!

    Hur var din att landa? Och har du nån aning om hur du gjorde med utslaget på höjdrodret, jag har satt några mm mer än vad manualen säger på höjd o lite mer expo för att lättare kunna hålla upp nosen o få ner farten i landningen. Behövs det eller?
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  6. #26

    Standard

    Den flyter ut ganska mycket vid landning så jag mixade in crow vid full klaff, ca 8mm upp på skev.
    halv klaff använde jag vid start, och vid landning i hårdare vind.

    Mvh

  7. #27
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 105
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ok. Låter bra för vi har gräsfält med 140m bana så då ska farten ner. Kommer provflyga på asfalt så jag har bra med utrymme när jag lär känna modellen.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  8. #28
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 105
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Talking

    Fixat!

    Fick idag all telemetri att fungera som jag ville. Lösningen var att koppla in smart-dataterminalen i telemetrimodulen och där byta slot på de olika infona. Kunde också inaktivera de jag inte ansåg mig ha nytta av - typ med vilket volttal bränslepumpen jobbar vid olika varvtal.
    Satte nu in den info jag ville ha så att det inte krockar med gps-modulen och det funkade finfint. Man kan välja i vilken ordning man vill se info i listan i radion, så på bilden är det först Hastighet, sen varvtal på turbinen, Avgastemperatur och sist bränslemängd kvar i %. Lite förvirrande att viss Info visas som temperatur men det lär man sig väl till slut vad som är vad....
    Batteri till ECU visade sig som 82°C och översatt blir det 8,2Volt.

    Ju mer jag håller på med modellen desto med känner jag suget att premiärflyga, fel årstid bara...Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180116_131211.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	65070
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  9. #29
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 997
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Alltså, idag får man vara dataingenjör för att reda ut allt detta!
    Hoppas den flyger bra i alla fall...
    Retroholic!

  10. #30
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 105
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hehe ja lite så känns det ibland. Temeletri är något man klarar sig utan egentligen, men en modellflygare som inte är pryltokig har jag aldrig träffat. Därav blir det att testa så mycket det går framöver =)

    Tack det hoppas jag också!
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •