Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Montering JSM Xcalibur

  1. #21
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Då var telemetrin testad o nu funkar den. Lite intressant bara för mig som kör Futaba, för telemetrin skickar alla signaler som temperatur i Celsius. Varvtalet på turbinen är i rpm men sen är övrig info i temp så det gäller att hålla reda på vilken som är vilken. Egt är ju lätt för inte så många temperaturer går väl upp mot 600 grader hoppas jag...
    När infon dök upp i displayen fick jag ett stort vill-ha-begär så det blev till att beställa
    en sån här
    också så ska väl inget mer behövas sen hoppas jag. Ska bli ruskigt kul o se hur den funkar o hur snabbt den uppdaterar!
    Våga vägra Powerbox!

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den som har flest prylar när han dör... osv.
    Men attans grant blir'e, allså!
    Retroholic!

  3. #23
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Haha visst är det så, men jag kommer inte vinna där e jag rädd!

    Fick idag hem sista leveransen med grejer. Vid närmare kontroll av tyngdpunkten visade det sig att det skulle sitta fint med några gram till i nosen så då fick det bli 2 lite större mottagarackar. 2200mah istället för 1500mah gjorde ca 56 gram mer i nosen o det räckte.
    Gps-modulen monterad och inkopplad, funkade kanon direkt ända tills jag kopplade in turbinens telemetrin samtidigt. Då låg några funktioner på samma plats så jag får sätta mig ner med manualen till sändaren framöver o läsa mig fram hur man skiftar plats på dom.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180111_143329.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	120,1 KB 
Id:	65004Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180111_143226.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	97,0 KB 
Id:	65005Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180111_142224.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	65006
    Våga vägra Powerbox!

  4. #24

    Standard

    Jag flög min Xcalibur med CG på 168.. Jag vet många utomlands som flyger på 170 mm.. mitt råd är att flytta bak CG för du har dessutom tanken längre fram än tänkt, den skall vridas så du har rundningen i bakkant att följa luftintagen.

    Mvh Daniel

  5. #25
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Stort tack för input Daniel! Då släpper jag det här med cg nu för det kändes bra vid avvägning igår kväll när jag testade. Då blir det till att försöka få ihop telemetrin o provköra motorn sen ska det upp i luften!

    Hur var din att landa? Och har du nån aning om hur du gjorde med utslaget på höjdrodret, jag har satt några mm mer än vad manualen säger på höjd o lite mer expo för att lättare kunna hålla upp nosen o få ner farten i landningen. Behövs det eller?
    Våga vägra Powerbox!

  6. #26

    Standard

    Den flyter ut ganska mycket vid landning så jag mixade in crow vid full klaff, ca 8mm upp på skev.
    halv klaff använde jag vid start, och vid landning i hårdare vind.

    Mvh

  7. #27
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ok. Låter bra för vi har gräsfält med 140m bana så då ska farten ner. Kommer provflyga på asfalt så jag har bra med utrymme när jag lär känna modellen.
    Våga vägra Powerbox!

  8. #28
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Talking

    Fixat!

    Fick idag all telemetri att fungera som jag ville. Lösningen var att koppla in smart-dataterminalen i telemetrimodulen och där byta slot på de olika infona. Kunde också inaktivera de jag inte ansåg mig ha nytta av - typ med vilket volttal bränslepumpen jobbar vid olika varvtal.
    Satte nu in den info jag ville ha så att det inte krockar med gps-modulen och det funkade finfint. Man kan välja i vilken ordning man vill se info i listan i radion, så på bilden är det först Hastighet, sen varvtal på turbinen, Avgastemperatur och sist bränslemängd kvar i %. Lite förvirrande att viss Info visas som temperatur men det lär man sig väl till slut vad som är vad....
    Batteri till ECU visade sig som 82°C och översatt blir det 8,2Volt.

    Ju mer jag håller på med modellen desto med känner jag suget att premiärflyga, fel årstid bara...Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20180116_131211.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	68,9 KB 
Id:	65070
    Våga vägra Powerbox!

  9. #29

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Alltså, idag får man vara dataingenjör för att reda ut allt detta!
    Hoppas den flyger bra i alla fall...
    Retroholic!

  10. #30
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hehe ja lite så känns det ibland. Temeletri är något man klarar sig utan egentligen, men en modellflygare som inte är pryltokig har jag aldrig träffat. Därav blir det att testa så mycket det går framöver =)

    Tack det hoppas jag också!
    Våga vägra Powerbox!

  11. #31

    Standard

    Telemetri klarar man sig utan tills man testat!


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

  12. #32
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ja så är det nog, och mycket vill ha mer =)

    Mejlade Jetsmunt förra veckan o fick svar efter 45 minuter (plus till dom för så snabbt svar) ang inställningen för kvarvarande bränslemängd i telemetrin om dom hade några färdiga faktorer för hur mycket deras motorer drog. Fick svar att eftersom olika setuper kan påverka mängden något lite så stämmer det bäst om man gör enligt manualen där man ska tanka upp o sen efter flygning ska man mäta vad man får ur o sen räkna baklänges o få fram pumpfaktorn så den stämmer för just min setup. Gaspar skrev vad han hade på sin setup men att jag skulle kolla ändå, så det blir något att justera vidare på ifall modellen överlever premiären.

    Nu får jag vänta vidare på det fina vädret som gärna hade fått vara här redan så man kan börja flyga på fältet igen, går ju inte att bara flyga FunCub XL hemma på gatan!
    Våga vägra Powerbox!

  13. #33

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Snyggt jobbat, Per. Tänk att du också skulle hamna i turbinträsket. Skoj kommer du säkert att få då du tycker om när det går fort..

    /L
    /Lelle

  14. #34
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tack Lelle!! Ja med min flygstil kan det bli riktigt kul med den farten o kraften. Hoppas bara allt går vägen som det ska och att vädret i sommar blir bra så man kan flyga mycket.

    Ligger en modell till här hemma nu o väntar på att bli byggd - inte direkt en trainer. Det i mina ögon vackraste flygplanet nånsin konstruerat, så det ska också bli kul att sätta igång med framöver - också det med turbin.
    Våga vägra Powerbox!

  15. #35

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Ligger en modell till här hemma nu o väntar på att bli byggd - inte direkt en trainer. Det i mina ögon vackraste flygplanet nånsin konstruerat, så det ska också bli kul att sätta igång med framöver - också det med turbin.
    Nu blir jag nyfiken Per. Vad kan det vara tro då det finns många vackra turbiner. Svenskt ???
    /Lelle

  16. #36
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Visst finns det många fina maskiner men bara en som är fin att se på från alla håll. Svensk är den helt klart!
    Våga vägra Powerbox!

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av per p Visa inlägg
    visst finns det många fina maskiner men bara en som är fin att se på från alla håll. Svensk är den helt klart!


    j37

  18. #38

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av per p Visa inlägg
    visst finns det många fina maskiner men bara en som är fin att se på från alla håll. Svensk är den helt klart!
    j 32
    Retroholic!

  19. #39
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    J-35
    /\/\vh // /\/\r J.

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Visst finns det många fina maskiner men bara en som är fin att se på från alla håll. Svensk är den helt klart!
    det är en gul cub med jet grattis
    Nybörjare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •