Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: EFXtra Racer - PNF modell för skoj-pylon racing

  1. #1
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    246
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Cool EFXtra Racer - PNF modell för skoj-pylon racing

    I tråden "Vilket plan efter en EF-1 racer?" fick vi tipset av McRegor att prova denna nya version av EFX-Racer från HobbyKing-Durafly. EFXtra säljs i tre färger, är snygg(smaksak) och sägs ha bra prestanda. Med tanke på att en stark motor, 60A fartreglage, 4 servon och allt monterat till ett bra pris så var det lockande att köpa en på prov. Det kostade mig knappt 1500 SEK inkl. frakt.

    Min idé med detta är att man i klubbarna kan ha enkla pylon-race utan att det blir komplicerat och utan att det kostar mycket. Tanken är en entypsklass där flygnöjet går före jakten på de bästa komponenterna i planet eller före strikta regler. I Stockholmsområdet hade vi på 1990-talet STING-PYLON där vi tävlade på en 150-metersbana med två stolpar. Piloterna stod 10-20 meter vid sidan av linjen mellan stolparna, kastade i starten sina modeller rakt fram mot linjen och började med en vänstersväng. Sen flög man de 10 varven. Två stolpvakter och en tävlingsledare är alla funktionärer som behövs. Initiativtagaren Jan Karlsson tävlar här i vit T-shirt. Tack Jaka för allt skoj vi hade då!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting 1992.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	116,6 KB 
Id:	64536Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stingstart.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	91,3 KB 
Id:	64537Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stingpiloter.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	64538Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting prisutdelning.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	64539

    Med EFXtra kan vi verkligen få en entypsklass eftersom planet är färdigutrustat när man köper det. Tre färger gör att man kan skilja modellerna åt när de drar fram på 10 m höjd i över 100 km/timme.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra blue.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	22,4 KB 
Id:	64540Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra green.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	26,0 KB 
Id:	64541Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra red.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	23,8 KB 
Id:	64542


    Nu till montering av en röd EFXtra Racer

    Min EFXtra kom i en rejäl förpackning, formgjuten för att passa modellens tre huvuddelar. Planet är tillverkat i "Super Compressed EPO foam", vad nu det är för cellplast. Det är i alla fall inte EPP som står för Expanded PolyPropylen. Förpackningen innehöll också tre påsar med tillbehör, skruvar och propellrar. I texten på HK's webshop står det: "The EFXtra clips and screws together in minutes".
    För mig tog det tre timmar att identifiera delar, placera batteri, mottagare och telemetri och plocka ihop alltsammans. Så fort har det aldrig förr gått att bygga ett modellplan för mig.

    Mitt exemplar har spännvidd 964 mm, längd 760 mm, vingkorda 141 mm och den väger 875 g med ett 200 g 4S LiPo men utan telemetri. Vingytan är 13,6 dm2 vilket ger vingbelastningen 66 g/dm2, lite mer än de 61 g/dm2 som HK skriver. Det går säkert att flyga med 3S LiPo på 133g; då blir det 61 g/dm2; men för racing skall det vara 4S LiPo. Så här ser EFXtran ut i verkligheten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ovansida och proppar.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	64543

    I leveransen ingick två propellrar:
    A - en APC-liknande sak märkt 8x6. Den är tänkt för 3S LiPo och fungerar inte alls.
    B - en svart omärkt snurra som skall vara 7x6.5. Den är monterad på planet och är användbar.
    Motorn är en Aerodrive 3536-1780KV. För mig betyder det att motorn, hårt belastad och med en bra ESC, skall varva 0,8 x KV x batterispänningen(U).

    Eftersom det var uppehållsväder idag så provade jag drivlinan. Quanum telemetri i planet och en optisk varvräknare hållen bakom propellern. Inga exakta mätinstrument men SAMMA mätinstrument och batterier till de olika mätningarna. Resultaten är inte exakta men jämförbara.

    HK-prop 8x6 3S LiPo 11,0V 60A 13 000 rpm (0,8xKVxU = 16 554 rpm)
    APC 7x6 E 3S LiPo 11,3V 42A 16 000 rpm (0,8xKVxU = 16 995 rpm)

    HK svart 7x6,5 4S LiPo 14,0V 54A 19 000 rpm (0,8xKVxU = 21 056 rpm)
    APC 6,5x6 E 4S LiPo 14,4V 45A 21 000 rpm (0,8xKVxU = 21 658 rpm)

    Den svarta 7x6,5 funkar för 4S LiPo men den låter brusigt och drar alldeles för mycket ström. Den kanske ger mera dragkraft vid flygfart än APC 6,5x6 men strömförbrukningen gör att batteriet kommer att krokna efter 8 varv. APC 7x6 drog mer än 60A så den kunde jag inte använda med 4S LiPo. Motorn tycks trivas bäst med strömmar på max 45A. Högre ström = överbelastad motor.

    Helhetsintrycket är bra och den här EFXtra kan säkert köras på fullgas i mer än 100 sekunder i mer än 100 km/h. Det räcker för att ha skoj!!!

    HK skriver att man inte skall köra EFXtra på 5S LiPo så 6S är inte att tänka på.

    Mera iakttagelser från monteringen kommer snart...
    Lars

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kompisen kör sin på 6S men med lite mindre propp så det tycks fungera. Initialt flög han den med 4S men det blev lite högre fart med 6S och han gillar fart som sagt...
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Lars,
    Kollade med kompisen idag och han har bytt till ett kraftigare fartreglage (80 el 85 A trodde han) för att köra 6S. Som propp med den acken kör han 5,5*5,5". Motorn klarar tydligen detta utan problem - hittills i alla fall.
    Fick också höra att en kompis till beställt en sån kärra i akt och mening att köra den via FPV. Det blir spännande...
    Roger

  4. #4
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    246
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Post

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kompisen kör sin på 6S men med lite mindre propp så det tycks fungera. Initialt flög han den med 4S men det blev lite högre fart med 6S och han gillar fart som sagt...
    Roger
    Nu har jag gjort det som HK avråder från - nästan iaf. Jag körde inte drivlinan från ett 5S LiPo men från ett varierbart spänningsaggregat med en balanserad bit 2 mm plywood i st.f. propeller.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KV-test.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	73,4 KB 
Id:	64546
    Med denna snurra kunde jag dels mäta motorns KV-tal och dels mäta strömförbrukningen vid obetydlig last från propellern. Tyvärr vet jag inte hur man skapar en tabell här i forumets editor så det blev skärmklipp från ett kalkylblad.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KV-test tabell.JPG 
Visningar:	44 
Storlek:	26,3 KB 
Id:	64547
    Spänningsaggregatet ger inte mer än 10 A så jag kunde inte mäta vid 18V. Man ser dock redan vid 17V att strömmen börjar ränna iväg. Varvtalet följer spänningen linjärt och ökar med 1650 varv/Volt. Det tyder på att KV-talet är c:a 1700, inte långt från de 1780 som HK specificerar. För att kompensera den uteblivna mätningen vid spänningar som ett 5S LiPo kan ge så bifogar jag en körning på eCalc. "Liten prop" APC Speed E 4,7x4,7 i detta exempel.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ecalc 5s 4,7x4,7.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	91,1 KB 
Id:	64548
    Mycket att läsa bland allt det finstilta, bl.a 180 km/h vid 370 Watt. Det tror jag inte på. eCalc tycks inte fungera så bra vid höga varvtal, inte för mig iaf. På 4S med 7x6 eller 6,5x6 säger eCalc 170 km/h vid 600 W. Om det stämmer så går EFXtra lika fort som EF-1 racers.

    Idén med att köra denna racer i skoj-pylon innebär alltså att kärran skall kunna gå på fullgas i mer än 10 varv runt banan. Det betyder c:a 2 minuter om kärran går 130 km/h och det är vad jag tror drivlinan inkl 200 gram batteri kommer att orka med.

    Lars

    P.S. Om jag skulle flyga EFXtra med FPV så skulle jag bli åksjuk . D.S.

  5. #5
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    246
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    I väntan på flygväder...

    ...kollade jag tyngdpunkten med olika batterier.
    Mitt lättaste LiPo, tänkbart för EFXtra, är 3S 1800 mAh som väger 150 g. Med detta batteri blir totalvikten 830 g inkl spinner och propeller. Det batteriet måste ligga längst fram för att få tyngdpunkten rätt, 50-55 mm bakom vingens framkant vid kroppen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Batteriutrymme.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	64592
    Batteriutrymmet är rymligt. Längst fram finns 4 flikar av en hård plastvägg. Det största batteri som får plats är 4S 2200 mAh eller 3S 2700 mAh. Dessa batterier, som väger 240 g, måste placeras längst bak i batteriutrymmet för att tyngdpunkten skall bli rätt. Totalvikten blir då 920 g, precis vad Durafly har specificerat.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rx mellan servon.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	64594
    Det blir lite knöligt med kablarna men man får plats med en ordentlig gummibuffert framför batteriet.

    Lars

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    7 006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    6S får otvivelaktigt plats eftersom kompisen kör sådana. Tror det är nåt av Hobbykings HV LiPo-batterier (Bolt) - kommer dock inte ihåg storleken. Men 4S räcker ju ändå om man inte vil pressa ur så mycket som möjligt. Och måste man ha lite längre flygtid så får man som vanligt kompromissa med toppfarten.
    Roger

  7. #7
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    246
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    När jag hade packat upp denna PNF(Plug aNd Fly) var jag mest nyfiken på drivlinan och möjliga prestanda. Nu är det dags att visa bilderna från "bygget". Det var ju trots PNF lite att göra för att montera modellen.

    Instruction Manual får man hämta från HK's produktsida. Den är på 22 pdf-sidor varav 16 är bilder och text med mycket bra engelska.

    Vingarna låg i ett stycke i förpackningen men stabilisatorhalvorna var lösa. Man börjar med att sticka fast dem i bakkroppen där de hakar i varandra med ett snäpplås. Stabhalvorna går att demontera igen men manualen föreslår att man förstärker med kontaktlim. Det kan vara en god idé att dra på fyra strängar av UHU-Por innan man trycker ihop dem. De känns stabila utan lim men det kanske blir vibrationer när farten går över 150 km/h. Man kan inte limma med CA eftersom EPO är en sorts polystyrén, dvs hård EPS eller friggo eller vad man nu vill kalla det. Det är alltså inte EPP vilket är skummad polypropylén, en mera motståndkraftig plast, som kan CA-limmas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabben limmas.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	64644
    Här äger byggets enda limning rum.

    Sen skall roderlinkarna kopplas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stjärtroderlinkar.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	64632
    Snäpplåset syns på stabhalvan till vänster i bild. Kullinkar satt monterade på roderhorn och stötstänger så det var bara att skruva lite på öglan och knäppa fast den på kulan. Roderhornen är långa men stabila.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rx och antennrör.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	62,9 KB 
Id:	64645
    Jag blev tvungen(fick nöjet) att flytta den ena servoarmen ett hack och flytta stången lite i hylsan där stången sitter fastklämd med stoppskruv. Insexnyckel följde med. Mottagaren som ligger mellan servona är lånad från Speedster. Antennkablarna går ut i två plaströr som jag borrade in genom kroppssidorna.

    Sen var det skevrodrens tur att bli kopplade.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroderlinkage.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	37,8 KB 
Id:	64634
    Jag ville koppla stötstången till ett hål längre ned mot servot. Pylonkärror skall ju ha små skevroderutslag. Det gick inte eftersom de hålen är större. Man vill ju inte bygga in glapp i rodren från början! Det var bara att följa manualen där det står att man skall koppla skevrodren till det yttersta hålet. Stötstängerna sitter på vingarnas ovansidor och de skall täckas med små självhäftande plastkåpor när man är nöjd med installationen.

    Lars
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rx mellan servon.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	64633   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Undersida.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	64635  
    Senast redigerat av Lars 41an den 2017-12-03 klockan 18:42. Anledning: Bytte bilder

  8. #8
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    246
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Sen var det dags att montera vingen.

    Den har en normal halvsymmetrisk profil med 10% tjocklek vid roten och vid vingspetsen. Vingen sitter fast i kroppen med en flik i framkanten och två långa M3 skruvar nära bakkanten. Vingmitten passar in fint mot kroppen. Fästet är inte gjort för att brytas om vingen tar i nånstans men den känns väldigt stabil så den skall nog tåla omild behandling.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ESC-kablar.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	56,3 KB 
Id:	64649
    Tillbehör ligger i bakgrunden. Skruvmejseln som ingår är bra, används för vingskruvar och spinnerkon.

    Fartreglaget ligger bakom vingmitten. Det innebär att 2+3 kablar passerar mellan vingmitten och platsen för radiomottagare och servon. Detta känns inte bra för en gammal elektronikingenjör som mig. Det kanske inte gör något förutom att kablarna kan komma i kläm när vingen skall monteras. Batteriet hamnar p.g.a. detta framför tyngdpunkten. Batteriets placering måste därför bli olika beroende på dess vikt. Detta är det enda jag har att kritisera på en i övrigt bra uppbyggd modell.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Undersida.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	64650
    Vingarnas undersida är uppstyvad med två kolfiberbalkar varav den bakre syns på bilden. Mitt under kroppen sitter ett svart hasskydd och under vingspetsarna finns vita hasskydd. Ett skydd för nosens undersida får man montera själv. Bakom det svarta hasskyddet finns ett litet luftintag för att kyla fartreglaget.

    En detalj som jag reagerar på är att alla roder har en 4 mm hög bakkant. Jag är van vid att snabba modeller har en skarp bakkant men så kanske det inte behöver vara nuförtiden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakre roder.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	64651
    En tjock bakkant gör förstås att modellen blir tålig mot transportskador. Om det minskar farten så är det ju lika för alla som tävlar i den tänkta entypsklassen.

    Sen var det äntligen dags att montera propeller och den fina 48 mm spinnern. Den är eloxerad och har hala ytor. Konan sitter med en M3 skruv, gängad in i propelleraxeln. Muttern är extra lång vilket är bra eftersom både den och propelleraxeln är av aluminium. Gängan M6 är (förstås) inte eloxerad så friktionen blev stor här när jag skulle dra åt muttern. Propellern, som jag höll i, stod still medan motoraxel och spinnerplatta vred sig tillsammans med muttern.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spinner.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	64652
    Jag smorde gängorna med fett och gjorde två brickor av tunn plywood som nu sitter på var sin sida om spinnerplattan. Det fungerar. Inget stort problem, bara ett konstaterande att man får några små utmaningar i detta "PNF-bygge" också.

    Sammanfattningsvis övervägande positiva intryck och förväntan att EFXtra kommer att flyga bra.

    Lars

  9. #9
    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    246
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Sen var det dags att montera vingen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kablar till ESC.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	34,0 KB 
Id:	64779

    Fartreglaget ligger bakom vingmitten. Det innebär att 2+3 kablar passerar mellan vingmitten och platsen för radiomottagare och servon. Detta känns inte bra för en gammal elektronikingenjör som mig. Det kanske inte gör något förutom att kablarna kan komma i kläm när vingen skall monteras. Batteriet hamnar p.g.a. detta framför tyngdpunkten. Batteriets placering måste därför bli olika beroende på dess vikt. Detta är det enda jag har att kritisera på en i övrigt bra uppbyggd modell.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Undersida.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	64650
    Vingarnas undersida är uppstyvad med två kolfiberbalkar varav den bakre syns på bilden. Mitt under kroppen sitter ett svart hasskydd och under vingspetsarna finns vita hasskydd. Ett skydd för nosens undersida får man montera själv. Bakom det svarta hasskyddet finns ett litet luftintag för att kyla fartreglaget.

    Lars

    Det är kallt och 30 cm snö ute. Känns som att det inte blir någon premiärflygning förrän om 3 månader.

    Då slog det mig att det är en fördel att fartreglaget ligger väl skyddat bakom vingfästet.
    Det är svårt för snö och vatten att ta sig förbi motor, batteri och servon till fartreglagets plats !!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Luftintag.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	64781
    Jag kommer att täppa till det lilla "kylluftintaget" under vingen. Annars kommer det, förutom snö, in skräp och dagg när man landar på gräs. Man vill ju inte plocka isär och göra rent mellan heaten när det är tävling...

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •