Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: EFXtra Racer - PNF modell för skoj-pylon racing

  1. #21

    Standard

    Vissa snabba kärror har bärande vingprofil som kan ställa till det vid olika farter, md43 är en sådan och då får man mixa in dykroder för att få den att gå rakt fram

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  2. #22

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Har idag, i vindstilla, kollat hur min EFXtra beter sig.

    Planet flyger vågrätt vid låg fart och vid hög fart utan att jag rör höjdroderspaken. När planet flyger på rygg måste jag ge lite dykroder, vilket är normalt med en halvsymmetrisk vingprofil som denna modell har. Vid riktigt låg fart, före landning, måste jag ge lite höjdroder. Jag tycker att EFXtra är behagligt att flyga, utom vid full gas med 4S då det känns lite stressigt efter en stund.

    Tyngdpunkten ligger 54 mm bakom vingens framkant intill kroppen. Jag flyger med 3S, 2200 mAh eller med 4S, 1800 mAh. Båda batterierna väger 195 g och ligger med 20 mm stötdämpande hårt skumgummi framför batteriet. Propellern är APC-E 7x6 vilket är max prop.load. vid 4S LiPo. Man skulle kunna ha större stigning vid flygning med 3S LiPo, men så här på en söndag känns det OK med 7x6 och 3S.

    Manualen anger att tyngdpunkten skall vara 50-55 mm bakom vingens framkant vilket är OK. Roderutslagen som anges i manualen är dock alldeles för stora, särskilt för skevrodren.
    +/- 3 mm är lagom för både höjd och skev!
    Detta är ju en racer, inte en 3D-kärra !!!

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2018-09-05 klockan 07:30.

  3. #23
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Har glömt denna tråden! Men jag har ju faktiskt testat kärran med 6s för något år sedan, använde då en 7x5propp sen jag korta av något så den var väl som en 6.5x5.
    Motorn blev varm men inte överdrivet varmt och allt denna med original drivlina.
    Tråkigaste är att modellen är inte riktigt byggd för dessa farter så den vrider sig gärna hela tiden på Max gas samt att rodren gör inte mycket nytta, även om jag slog på större utslag var det väldigt lite som hände!
    Har GPS i den men av någon anledning har den inte fungerar de ggr jag testflugit med 6s så farten har jag ingen aning om mer än +200km/h.
    Även haft funderingar på att man kan säkerligen göra en avgjutning på kärran och göra en glasfiber variant, måste bara hitta någon som har tid och lust då en annan saknar kunskap och tid! Eftersom kärran flyger ju otroligt fint och harmoniskt!!

    2x3s 2300mAh tattu
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BA2526A0-9361-46F4-B204-CB8D47E08AB2.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	73478

    /MrBob

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •