I tråden "Vilket plan efter en EF-1 racer?" fick vi tipset av McRegor att prova denna nya version av EFX-Racer från HobbyKing-Durafly. EFXtra säljs i tre färger, är snygg(smaksak) och sägs ha bra prestanda. Med tanke på att en stark motor, 60A fartreglage, 4 servon och allt monterat till ett bra pris så var det lockande att köpa en på prov. Det kostade mig knappt 1500 SEK inkl. frakt.

Min idé med detta är att man i klubbarna kan ha enkla pylon-race utan att det blir komplicerat och utan att det kostar mycket. Tanken är en entypsklass där flygnöjet går före jakten på de bästa komponenterna i planet eller före strikta regler. I Stockholmsområdet hade vi på 1990-talet STING-PYLON där vi tävlade på en 150-metersbana med två stolpar. Piloterna stod 10-20 meter vid sidan av linjen mellan stolparna, kastade i starten sina modeller rakt fram mot linjen och började med en vänstersväng. Sen flög man de 10 varven. Två stolpvakter och en tävlingsledare är alla funktionärer som behövs. Initiativtagaren Jan Karlsson tävlar här i vit T-shirt. Tack Jaka för allt skoj vi hade då!
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting 1992.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	116,6 KB 
Id:	64536Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stingstart.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	91,3 KB 
Id:	64537Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stingpiloter.jpg 
Visningar:	225 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	64538Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting prisutdelning.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	64539

Med EFXtra kan vi verkligen få en entypsklass eftersom planet är färdigutrustat när man köper det. Tre färger gör att man kan skilja modellerna åt när de drar fram på 10 m höjd i över 100 km/timme.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra blue.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	22,4 KB 
Id:	64540Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra green.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	26,0 KB 
Id:	64541Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra red.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	23,8 KB 
Id:	64542


Nu till montering av en röd EFXtra Racer

Min EFXtra kom i en rejäl förpackning, formgjuten för att passa modellens tre huvuddelar. Planet är tillverkat i "Super Compressed EPO foam", vad nu det är för cellplast. Det är i alla fall inte EPP som står för Expanded PolyPropylen. Förpackningen innehöll också tre påsar med tillbehör, skruvar och propellrar. I texten på HK's webshop står det: "The EFXtra clips and screws together in minutes".
För mig tog det tre timmar att identifiera delar, placera batteri, mottagare och telemetri och plocka ihop alltsammans. Så fort har det aldrig förr gått att bygga ett modellplan för mig.

Mitt exemplar har spännvidd 964 mm, längd 760 mm, vingkorda 141 mm och den väger 875 g med ett 200 g 4S LiPo men utan telemetri. Vingytan är 13,6 dm2 vilket ger vingbelastningen 66 g/dm2, lite mer än de 61 g/dm2 som HK skriver. Det går säkert att flyga med 3S LiPo på 133g; då blir det 61 g/dm2; men för racing skall det vara 4S LiPo. Så här ser EFXtran ut i verkligheten.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ovansida och proppar.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	64543

I leveransen ingick två propellrar:
A - en APC-liknande sak märkt 8x6. Den är tänkt för 3S LiPo och fungerar inte alls.
B - en svart omärkt snurra som skall vara 7x6.5. Den är monterad på planet och är användbar.
Motorn är en Aerodrive 3536-1780KV. För mig betyder det att motorn, hårt belastad och med en bra ESC, skall varva 0,8 x KV x batterispänningen(U).

Eftersom det var uppehållsväder idag så provade jag drivlinan. Quanum telemetri i planet och en optisk varvräknare hållen bakom propellern. Inga exakta mätinstrument men SAMMA mätinstrument och batterier till de olika mätningarna. Resultaten är inte exakta men jämförbara.

HK-prop 8x6 3S LiPo 11,0V 60A 13 000 rpm (0,8xKVxU = 16 554 rpm)
APC 7x6 E 3S LiPo 11,3V 42A 16 000 rpm (0,8xKVxU = 16 995 rpm)

HK svart 7x6,5 4S LiPo 14,0V 54A 19 000 rpm (0,8xKVxU = 21 056 rpm)
APC 6,5x6 E 4S LiPo 14,4V 45A 21 000 rpm (0,8xKVxU = 21 658 rpm)

Den svarta 7x6,5 funkar för 4S LiPo men den låter brusigt och drar alldeles för mycket ström. Den kanske ger mera dragkraft vid flygfart än APC 6,5x6 men strömförbrukningen gör att batteriet kommer att krokna efter 8 varv. APC 7x6 drog mer än 60A så den kunde jag inte använda med 4S LiPo. Motorn tycks trivas bäst med strömmar på max 45A. Högre ström = överbelastad motor.

Helhetsintrycket är bra och den här EFXtra kan säkert köras på fullgas i mer än 100 sekunder i mer än 100 km/h. Det räcker för att ha skoj!!!

HK skriver att man inte skall köra EFXtra på 5S LiPo så 6S är inte att tänka på.

Mera iakttagelser från monteringen kommer snart...
Lars