Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: EFXtra Racer - PNF modell för skoj-pylon racing

  1. #1

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Cool EFXtra Racer - PNF modell för skoj-pylon racing

    I tråden "Vilket plan efter en EF-1 racer?" fick vi tipset av McRegor att prova denna nya version av EFX-Racer från HobbyKing-Durafly. EFXtra säljs i tre färger, är snygg(smaksak) och sägs ha bra prestanda. Med tanke på att en stark motor, 60A fartreglage, 4 servon och allt monterat till ett bra pris så var det lockande att köpa en på prov. Det kostade mig knappt 1500 SEK inkl. frakt.

    Min idé med detta är att man i klubbarna kan ha enkla pylon-race utan att det blir komplicerat och utan att det kostar mycket. Tanken är en entypsklass där flygnöjet går före jakten på de bästa komponenterna i planet eller före strikta regler. I Stockholmsområdet hade vi på 1990-talet STING-PYLON där vi tävlade på en 150-metersbana med två stolpar. Piloterna stod 10-20 meter vid sidan av linjen mellan stolparna, kastade i starten sina modeller rakt fram mot linjen och började med en vänstersväng. Sen flög man de 10 varven. Två stolpvakter och en tävlingsledare är alla funktionärer som behövs. Initiativtagaren Jan Karlsson tävlar här i vit T-shirt. Tack Jaka för allt skoj vi hade då!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting 1992.jpg 
Visningar:	229 
Storlek:	116,6 KB 
Id:	64536Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stingstart.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	91,3 KB 
Id:	64537Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stingpiloter.jpg 
Visningar:	225 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	64538Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting prisutdelning.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	64539

    Med EFXtra kan vi verkligen få en entypsklass eftersom planet är färdigutrustat när man köper det. Tre färger gör att man kan skilja modellerna åt när de drar fram på 10 m höjd i över 100 km/timme.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra blue.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	22,4 KB 
Id:	64540Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra green.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	26,0 KB 
Id:	64541Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFXtra red.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	23,8 KB 
Id:	64542


    Nu till montering av en röd EFXtra Racer

    Min EFXtra kom i en rejäl förpackning, formgjuten för att passa modellens tre huvuddelar. Planet är tillverkat i "Super Compressed EPO foam", vad nu det är för cellplast. Det är i alla fall inte EPP som står för Expanded PolyPropylen. Förpackningen innehöll också tre påsar med tillbehör, skruvar och propellrar. I texten på HK's webshop står det: "The EFXtra clips and screws together in minutes".
    För mig tog det tre timmar att identifiera delar, placera batteri, mottagare och telemetri och plocka ihop alltsammans. Så fort har det aldrig förr gått att bygga ett modellplan för mig.

    Mitt exemplar har spännvidd 964 mm, längd 760 mm, vingkorda 141 mm och den väger 875 g med ett 200 g 4S LiPo men utan telemetri. Vingytan är 13,6 dm2 vilket ger vingbelastningen 66 g/dm2, lite mer än de 61 g/dm2 som HK skriver. Det går säkert att flyga med 3S LiPo på 133g; då blir det 61 g/dm2; men för racing skall det vara 4S LiPo. Så här ser EFXtran ut i verkligheten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ovansida och proppar.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	64543

    I leveransen ingick två propellrar:
    A - en APC-liknande sak märkt 8x6. Den är tänkt för 3S LiPo och fungerar inte alls.
    B - en svart omärkt snurra som skall vara 7x6.5. Den är monterad på planet och är användbar.
    Motorn är en Aerodrive 3536-1780KV. För mig betyder det att motorn, hårt belastad och med en bra ESC, skall varva 0,8 x KV x batterispänningen(U).

    Eftersom det var uppehållsväder idag så provade jag drivlinan. Quanum telemetri i planet och en optisk varvräknare hållen bakom propellern. Inga exakta mätinstrument men SAMMA mätinstrument och batterier till de olika mätningarna. Resultaten är inte exakta men jämförbara.

    HK-prop 8x6 3S LiPo 11,0V 60A 13 000 rpm (0,8xKVxU = 16 554 rpm)
    APC 7x6 E 3S LiPo 11,3V 42A 16 000 rpm (0,8xKVxU = 16 995 rpm)

    HK svart 7x6,5 4S LiPo 14,0V 54A 19 000 rpm (0,8xKVxU = 21 056 rpm)
    APC 6,5x6 E 4S LiPo 14,4V 45A 21 000 rpm (0,8xKVxU = 21 658 rpm)

    Den svarta 7x6,5 funkar för 4S LiPo men den låter brusigt och drar alldeles för mycket ström. Den kanske ger mera dragkraft vid flygfart än APC 6,5x6 men strömförbrukningen gör att batteriet kommer att krokna efter 8 varv. APC 7x6 drog mer än 60A så den kunde jag inte använda med 4S LiPo. Motorn tycks trivas bäst med strömmar på max 45A. Högre ström = överbelastad motor.

    Helhetsintrycket är bra och den här EFXtra kan säkert köras på fullgas i mer än 100 sekunder i mer än 100 km/h. Det räcker för att ha skoj!!!

    HK skriver att man inte skall köra EFXtra på 5S LiPo så 6S är inte att tänka på.

    Mera iakttagelser från monteringen kommer snart...
    Lars

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kompisen kör sin på 6S men med lite mindre propp så det tycks fungera. Initialt flög han den med 4S men det blev lite högre fart med 6S och han gillar fart som sagt...
    Roger

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Lars,
    Kollade med kompisen idag och han har bytt till ett kraftigare fartreglage (80 el 85 A trodde han) för att köra 6S. Som propp med den acken kör han 5,5*5,5". Motorn klarar tydligen detta utan problem - hittills i alla fall.
    Fick också höra att en kompis till beställt en sån kärra i akt och mening att köra den via FPV. Det blir spännande...
    Roger

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Post

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kompisen kör sin på 6S men med lite mindre propp så det tycks fungera. Initialt flög han den med 4S men det blev lite högre fart med 6S och han gillar fart som sagt...
    Roger
    Nu har jag gjort det som HK avråder från - nästan iaf. Jag körde inte drivlinan från ett 5S LiPo men från ett varierbart spänningsaggregat med en balanserad bit 2 mm plywood i st.f. propeller.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KV-test.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	73,4 KB 
Id:	64546
    Med denna snurra kunde jag dels mäta motorns KV-tal och dels mäta strömförbrukningen vid obetydlig last från propellern. Tyvärr vet jag inte hur man skapar en tabell här i forumets editor så det blev skärmklipp från ett kalkylblad.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	KV-test tabell.JPG 
Visningar:	120 
Storlek:	26,3 KB 
Id:	64547
    Spänningsaggregatet ger inte mer än 10 A så jag kunde inte mäta vid 18V. Man ser dock redan vid 17V att strömmen börjar ränna iväg. Varvtalet följer spänningen linjärt och ökar med 1650 varv/Volt. Det tyder på att KV-talet är c:a 1700, inte långt från de 1780 som HK specificerar. För att kompensera den uteblivna mätningen vid spänningar som ett 5S LiPo kan ge så bifogar jag en körning på eCalc. "Liten prop" APC Speed E 4,7x4,7 i detta exempel.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ecalc 5s 4,7x4,7.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	91,1 KB 
Id:	64548
    Mycket att läsa bland allt det finstilta, bl.a 180 km/h vid 370 Watt. Det tror jag inte på. eCalc tycks inte fungera så bra vid höga varvtal, inte för mig iaf. På 4S med 7x6 eller 6,5x6 säger eCalc 170 km/h vid 600 W. Om det stämmer så går EFXtra lika fort som EF-1 racers.

    Idén med att köra denna racer i skoj-pylon innebär alltså att kärran skall kunna gå på fullgas i mer än 10 varv runt banan. Det betyder c:a 2 minuter om kärran går 130 km/h och det är vad jag tror drivlinan inkl 200 gram batteri kommer att orka med.

    Lars

    P.S. Om jag skulle flyga EFXtra med FPV så skulle jag bli åksjuk . D.S.

  5. #5

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    I väntan på flygväder...

    ...kollade jag tyngdpunkten med olika batterier.
    Mitt lättaste LiPo, tänkbart för EFXtra, är 3S 1800 mAh som väger 150 g. Med detta batteri blir totalvikten 830 g inkl spinner och propeller. Det batteriet måste ligga längst fram för att få tyngdpunkten rätt, 50-55 mm bakom vingens framkant vid kroppen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Batteriutrymme.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	64592
    Batteriutrymmet är rymligt. Längst fram finns 4 flikar av en hård plastvägg. Det största batteri som får plats är 4S 2200 mAh eller 3S 2700 mAh. Dessa batterier, som väger 240 g, måste placeras längst bak i batteriutrymmet för att tyngdpunkten skall bli rätt. Totalvikten blir då 920 g, precis vad Durafly har specificerat.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rx mellan servon.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	64594
    Det blir lite knöligt med kablarna men man får plats med en ordentlig gummibuffert framför batteriet.

    Lars

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    6S får otvivelaktigt plats eftersom kompisen kör sådana. Tror det är nåt av Hobbykings HV LiPo-batterier (Bolt) - kommer dock inte ihåg storleken. Men 4S räcker ju ändå om man inte vil pressa ur så mycket som möjligt. Och måste man ha lite längre flygtid så får man som vanligt kompromissa med toppfarten.
    Roger

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    När jag hade packat upp denna PNF(Plug aNd Fly) var jag mest nyfiken på drivlinan och möjliga prestanda. Nu är det dags att visa bilderna från "bygget". Det var ju trots PNF lite att göra för att montera modellen.

    Instruction Manual får man hämta från HK's produktsida. Den är på 22 pdf-sidor varav 16 är bilder och text med mycket bra engelska.

    Vingarna låg i ett stycke i förpackningen men stabilisatorhalvorna var lösa. Man börjar med att sticka fast dem i bakkroppen där de hakar i varandra med ett snäpplås. Stabhalvorna går att demontera igen men manualen föreslår att man förstärker med kontaktlim. Det kan vara en god idé att dra på fyra strängar av UHU-Por innan man trycker ihop dem. De känns stabila utan lim men det kanske blir vibrationer när farten går över 150 km/h. Man kan inte limma med CA eftersom EPO är en sorts polystyrén, dvs hård EPS eller friggo eller vad man nu vill kalla det. Det är alltså inte EPP vilket är skummad polypropylén, en mera motståndkraftig plast, som kan CA-limmas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stabben limmas.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	65,9 KB 
Id:	64644
    Här äger byggets enda limning rum.

    Sen skall roderlinkarna kopplas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stjärtroderlinkar.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	64632
    Snäpplåset syns på stabhalvan till vänster i bild. Kullinkar satt monterade på roderhorn och stötstänger så det var bara att skruva lite på öglan och knäppa fast den på kulan. Roderhornen är långa men stabila.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rx och antennrör.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	62,9 KB 
Id:	64645
    Jag blev tvungen(fick nöjet) att flytta den ena servoarmen ett hack och flytta stången lite i hylsan där stången sitter fastklämd med stoppskruv. Insexnyckel följde med. Mottagaren som ligger mellan servona är lånad från Speedster. Antennkablarna går ut i två plaströr som jag borrade in genom kroppssidorna.

    Sen var det skevrodrens tur att bli kopplade.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroderlinkage.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	37,8 KB 
Id:	64634
    Jag ville koppla stötstången till ett hål längre ned mot servot. Pylonkärror skall ju ha små skevroderutslag. Det gick inte eftersom de hålen är större. Man vill ju inte bygga in glapp i rodren från början! Det var bara att följa manualen där det står att man skall koppla skevrodren till det yttersta hålet. Stötstängerna sitter på vingarnas ovansidor och de skall täckas med små självhäftande plastkåpor när man är nöjd med installationen.

    Lars
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Rx mellan servon.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	64633   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Undersida.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	64635  
    Senast redigerat av Lars 41an den 2017-12-03 klockan 19:42. Anledning: Bytte bilder

  8. #8

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Sen var det dags att montera vingen.

    Den har en normal halvsymmetrisk profil med 10% tjocklek vid roten och vid vingspetsen. Vingen sitter fast i kroppen med en flik i framkanten och två långa M3 skruvar nära bakkanten. Vingmitten passar in fint mot kroppen. Fästet är inte gjort för att brytas om vingen tar i nånstans men den känns väldigt stabil så den skall nog tåla omild behandling.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ESC-kablar.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	56,3 KB 
Id:	64649
    Tillbehör ligger i bakgrunden. Skruvmejseln som ingår är bra, används för vingskruvar och spinnerkon.

    Fartreglaget ligger bakom vingmitten. Det innebär att 2+3 kablar passerar mellan vingmitten och platsen för radiomottagare och servon. Detta känns inte bra för en gammal elektronikingenjör som mig. Det kanske inte gör något förutom att kablarna kan komma i kläm när vingen skall monteras. Batteriet hamnar p.g.a. detta framför tyngdpunkten. Batteriets placering måste därför bli olika beroende på dess vikt. Detta är det enda jag har att kritisera på en i övrigt bra uppbyggd modell.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Undersida.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	64650
    Vingarnas undersida är uppstyvad med två kolfiberbalkar varav den bakre syns på bilden. Mitt under kroppen sitter ett svart hasskydd och under vingspetsarna finns vita hasskydd. Ett skydd för nosens undersida får man montera själv. Bakom det svarta hasskyddet finns ett litet luftintag för att kyla fartreglaget.

    En detalj som jag reagerar på är att alla roder har en 4 mm hög bakkant. Jag är van vid att snabba modeller har en skarp bakkant men så kanske det inte behöver vara nuförtiden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bakre roder.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	64651
    En tjock bakkant gör förstås att modellen blir tålig mot transportskador. Om det minskar farten så är det ju lika för alla som tävlar i den tänkta entypsklassen.

    Sen var det äntligen dags att montera propeller och den fina 48 mm spinnern. Den är eloxerad och har hala ytor. Konan sitter med en M3 skruv, gängad in i propelleraxeln. Muttern är extra lång vilket är bra eftersom både den och propelleraxeln är av aluminium. Gängan M6 är (förstås) inte eloxerad så friktionen blev stor här när jag skulle dra åt muttern. Propellern, som jag höll i, stod still medan motoraxel och spinnerplatta vred sig tillsammans med muttern.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spinner.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	64652
    Jag smorde gängorna med fett och gjorde två brickor av tunn plywood som nu sitter på var sin sida om spinnerplattan. Det fungerar. Inget stort problem, bara ett konstaterande att man får några små utmaningar i detta "PNF-bygge" också.

    Sammanfattningsvis övervägande positiva intryck och förväntan att EFXtra kommer att flyga bra.

    Lars

  9. #9

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Sen var det dags att montera vingen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kablar till ESC.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	34,0 KB 
Id:	64779

    Fartreglaget ligger bakom vingmitten. Det innebär att 2+3 kablar passerar mellan vingmitten och platsen för radiomottagare och servon. Detta känns inte bra för en gammal elektronikingenjör som mig. Det kanske inte gör något förutom att kablarna kan komma i kläm när vingen skall monteras. Batteriet hamnar p.g.a. detta framför tyngdpunkten. Batteriets placering måste därför bli olika beroende på dess vikt. Detta är det enda jag har att kritisera på en i övrigt bra uppbyggd modell.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Undersida.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	64650
    Vingarnas undersida är uppstyvad med två kolfiberbalkar varav den bakre syns på bilden. Mitt under kroppen sitter ett svart hasskydd och under vingspetsarna finns vita hasskydd. Ett skydd för nosens undersida får man montera själv. Bakom det svarta hasskyddet finns ett litet luftintag för att kyla fartreglaget.

    Lars

    Det är kallt och 30 cm snö ute. Känns som att det inte blir någon premiärflygning förrän om 3 månader.

    Då slog det mig att det är en fördel att fartreglaget ligger väl skyddat bakom vingfästet.
    Det är svårt för snö och vatten att ta sig förbi motor, batteri och servon till fartreglagets plats !!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Luftintag.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	64781
    Jag kommer att täppa till det lilla "kylluftintaget" under vingen. Annars kommer det, förutom snö, in skräp och dagg när man landar på gräs. Man vill ju inte plocka isär och göra rent mellan heaten när det är tävling...

    Lars

  10. #10

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    EPO är segt!

    För mig tog det lång tid innan jag fick till en lyckad flygning. De snabba vännerna i RFK Skilling gjorde imponerande flygningar med sina EFXtra under våren. Jag klantade mig vid kastet två gånger så min EFXtra förpassades till "replokalen" för en tid.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spricka.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	75,9 KB 
Id:	65986
    När nosen gick i backen och ena vingspetsen vreds bakåt så böjdes kroppen uppåt till den grad att vingens främre fäste hoppade ur! Kroppen sprack på ena sidan vid främre vingfästet. I övrigt höll nosen men motorfästet lossnade från cellplastens insida. Fantastiskt segt material detta "Super Compressed EPO foam" från Durafly. Ytan är blank och fin så jag trodde att materialet går att limma med CA liksom EPP och Elapor. CA frätte inte bort plasten som det gör med vanlig EPS (Frigolit). Däremot blev det inte någon varaktig fog. Polyuretanlim(PUL), som fäster på det mesta, funkar inte heller. Jag fick ta fram min gamla tub med UHU-Por och det fungerar. Förstärkte sprickan med en plywoodbit på insidan där det finns ett uttag för batteriets kardborreband(brottanvisning).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spricka inne.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	65990
    Den längsgående glasfiberlisten syns tvärs över sprickan. Utan denna hade kroppen gått av. Motorfästet som lossnade sitter i denna list. Här kommer man inte åt att trycka in UHU-Por så det måste vara något rinnande. Superphatic glue (från MBS) duger inte för att limma ihop bruten EPO men det kröp in fint runt motorfästet så nu hänger det med ett tag...

    Vingens bakre fäste med två M3 stålskruvar gick sönder så att en skruv gick igenom vingen. Jag skar loss plastdetaljen "vingfäste" och ersatte den med en rejäl bit furu. (Kolfiberlisterna är bra men 2+2 cm för korta!! HK!!!)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingfäste inne.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	65988Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingfäste ute.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	65987Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingfäste borta.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	65989Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingfäste trä ute.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	65,6 KB 
Id:	65991Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingfäste täckt.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	63,8 KB 
Id:	65992
    Nästa gång blir det vingens fäste i kroppen som slits ur. Det är en plastdetalj med två M3-gängade mässingsbussningar. Jag vågar inte använda långa M3 nylonskruv till denna racer.


    Roderhornsskruvar! VARNING!

    En av de fem EFXtra i vår klubb har totalkraschat p.g.a. felaktig montering av kullinkens infästning. Jag kan inte se något om detta på "Discussions" eller "Review" på HK's produktsida. Durafly har lyckats få in tre(3) tillverkningsfel i denna kritiska punkt och det finns fyra roderhorn. Felen är:
    1. Det saknas bricka under skruvskallen så att linken kan hoppa av kulan.
    2. Skruven är för kort så den går inte helt igenom roderhornets hål.
    3. Fabriken har dragit dessa små skruvar med skruvdragare så att plastgängorna har skurits ur hålet.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroderlinkage.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	37,8 KB 
Id:	65993Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stjärtroderlinkar.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	65994Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Roderhornsskruv.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	65995
    Skruvarna är dia. 1,7 mm och de måste vara minst 11 mm långa.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skevroderhorn.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	65996
    Ny skruv med bricka. Skruvens spets sticker ut genom roderhornet.


    Känsligt skevroder

    Två bilder ovan visar skevroderlinkaget. Servoarmen har tre hål men bara den yttersta har ett håll som passar till stången. Det två inre är för stora och glapp vill man inte ha i rodren på en snabb kärra. Alltså monterar man stången ytterst och får skevroderutslag enligt manualen, 12-16 mm. Det är alldeles för mycket! 4-6 mm är lagom och det måste ställas in i radion. Jag premiärstartade med rekommenderade utslag och det blev VÄLDIGT VINGLIGT !

    Sen blev EFXtra riktigt trevlig att flyga och den går som attan på full gas redan med 3 celler LiPo. Skall man flyga pylon på riktigt med 5 meter höga stolpar så måste det vara gott om plats runt banan. Vill man bara flyga så det tjuter så går det också bra, nu med 4 celler. Då verkar farten att bli över 200 km/h. Modellen flyger bra vid låg fart också och är förvånansvärt lätt att landa trots den höga vingbelastningen.

    Skrivet från en sval plats när det är 30 grader ute.
    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2018-06-10 klockan 18:52. Anledning: Bytte konstruktionsfel till tillverkningsfel.

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hejsan

    du skrev att du drog kärran i backen vid start

    vet ej hur du håller kärran men jag har börjat hålla sådana kärror åvanpå ist för under och vips blir starten mycket säkrare

    pendlar lite med underarmen och kärran vill sticka uppåt av sig själv bara man har rejält med gas

    givetvis med vänster hand och höger på spaken

    funkar utmärkt och så ser det lagom nonchalant ut också

  12. #12

    Standard

    Kasta lågvingad modell inverterat? Man får stadigt tag om kroppen och dessutom hög impfaktor
    /Leif

  13. #13

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Du har rätt Lizzy!

    När jag drog EFXtra i backen kastade som jag av gammal (o)vana alltid har gjort. Modellerna har blivit snabbare och jag har blivit långsammare... Jag hann inte sätta högerhanden på spaken innan EFXtra hade vinglat för mycket. I förra veckan när kastet gick bra gjorde jag precis som du skriver: höger hand på styrspaken och koncentration på ett underarmskast med vänster hand.

    Det duger inte att hålla sändaren i vänster hand och kasta planet med höger. Rem runt nacken eller sändartråg är ett måste!
    Med lagom gaspådrag före kastet, och vänster hand i luften frestas man inte att gasa mera innan planet flyger på vingarna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stingstart.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	91,3 KB 
Id:	66022
    Bilden ovan, som finns i inlägg #1, visar hur vi kastade Sting för 30 år sen. Jaka till höger och jag till vänster. Jag såg senare att Jaka skickade iväg sin Sting med ett lätt underarmskast. Elegant!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting-race.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	52,0 KB 
Id:	66024
    Sen tävlade vi i två minuter som denna teckning av Jaka visar. Heatracing runt stolpar tillsammans med flera andra piloter är det häftiga med Pylon Racing. Hög fart är förstås en extra krydda men inte nödvändigt. 3S LiPo och APC 7x6 i EFXtra ger fart så det räcker.

    Lars

  14. #14

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Kasta lågvingad modell inverterat? Man får stadigt tag om kroppen och dessutom hög impfaktor
    Jo du Leif, det går säkert att kasta inverterat med vänstern också. Blir säkert förvirrande för de andra piloterna i starten, hehe.

    Lars

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Varför står det fyra glada killar och fiskar på mitten av teckningen?

    Skojar bara. Det här låter ju riktigt skoj. Ser gärna en film eller två på detta för inspiration.

  16. #16

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Har flugit med EFXtra några gånger under sommaren och kört runt en tänkt rak bana med två stolpar.

    Med 4S LiPo går det fort, alltför fort för heat racing, c:a 200 km/h skulle jag tro. Planet är med sina 14 dm2 vingyta för litet för den stora banan, 180 m lång med tre stolpar. Det blir svårt att se det lilla planet 160 m bort. Jämför med en Q-500 eller Super-quickie som har 32 dm2 vingyta!

    Med 3S LiPo kan jag tänka mig att köra heat racing på den lilla banan, 150 m lång med två stolpar. Farten blir c:a 160 km/h och man står i mitten av banan, alltså max 80 m till planet.

    I båda fallen flög jag med propeller APC-E 7x6.

    Vilka erfarenheter har ni, alla som köpte var sin EFXtra under vintern 2017/2018 ?

    Lars

  17. #17
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag köpte en under sommaren och den var fruktansvärt rolig att flyga! Dock vänjer man sig vid farten väldigt fort så att man strävar efter mer i dagsläget... jag känner inte att jag har problem med att se den på håll om man skulle tänkas köra heat så det kan nog allt bli en rolig klass i sig utanför Q-500 mfl om det finns intresse hos folk.
    Har stoppat i en GPS i min EFxtra och den snittar 180-185 och pikar 192-200 med en 7x5 på 4s, ska testa lite fler proppar och se vad de visar. Men helt klart en prisvärd modell!! Är dessvärre något baktung trots 2200mah 4s så hoppas den blir bättre med 2300mah 6s vid senare laboration!!

  18. #18

    hadass avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    74
    Jobb
    Busflyer
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap o Ripa MFK

    Red face EFxtra tyngdpunkt

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Är dessvärre något baktung trots 2200mah 4s så hoppas den blir bättre med 2300mah 6s vid senare laboration!!
    Hej Mr.Bob !

    Jag har oxå införskaffat en Efxtra, men inte lyckats få till ngn. ordentlig flygning ännu. Detta beror fm. på att TP inte är rätt. Jag har flugit med en 3-cells acce placerad längst fram, på 2200 MaH och som väger 210gram. Detta funkar definitivt INTE med hänsyn tagen till TP. Kan Du vänligen bistå med vikten o placeringen på Din 4 cells acce, trots att den fortfarande är lite baktung ?

    MvH
    Lasse
    Full Fart Spar Tid

  19. #19
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Tja Lasse!

    Började min med 3s 2500mah på 237g och var väldigt baktung(kan berott pga längden på accen), klättrade hela tiden..!
    nu med 4s(2st seriekopplade 2s 2200mah) på 260g och placerade längst fram är den som sagt fortfarande något baktung. Får ligga lite på dyk hela tiden när jag spettar på. Skulle lika gärna kunna vara motorn som är något för lite vinklad nedåt egentligen då man måste tvinga dyk vid inverterad flygning. Man kan ju även trimma ner med dyk men sånt gillar inte jag!

  20. #20

    hadass avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    74
    Jobb
    Busflyer
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap o Ripa MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Tja Lasse!

    Började min med 3s 2500mah på 237g och var väldigt baktung(kan berott pga längden på accen), klättrade hela tiden..!
    nu med 4s(2st seriekopplade 2s 2200mah) på 260g och placerade längst fram är den som sagt fortfarande något baktung. Får ligga lite på dyk hela tiden när jag spettar på. Skulle lika gärna kunna vara motorn som är något för lite vinklad nedåt egentligen då man måste tvinga dyk vid inverterad flygning. Man kan ju även trimma ner med dyk men sånt gillar inte jag!
    Tack Mr. Bob för Dina erfarenheter betr. EFxtran. Jag gillar inte heller att justera TP med spakarna😎. Har lagt på mer vikt på accen, så nu väger den 240 gr. Ska prova med denna vikten till att börja med. Hoppas att Du får rätt på kärran, precis som jag förhoppningsvis får
    Med vänlig hälsning,
    Lasse
    Full Fart Spar Tid

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •